2. august 2014

Postkort på vei...

.... denne gangen fra Toscanas mest kjente motiv:



Sies å være den mest fotograferte eiendommen i Toscana ! Så hva bedre enn at jeg tok noen bilder av stedet, da vi passerte det på vår vei til hjertet av Val d'Orcia.

Flott sypress alle har de, noe som gjør denne eiendommen så karakteristisk:


Men, på denne tiden av året, har åkrene stort sett blitt brunsvidde:


Vi hadde en flott biltur fra grensen av Lazio til Toscana.

Tar oss litt over en times kjøring så var vi fremme i byen San Quirico d'Orcia, som ligger vakkert plassert på en åskam (så klart). Byen ligger halvveis mellom Pienza, og Montalcino som er så kjent for sine rødviner.

Første vi gjorde, lunsje ! Fant dette fine stedet, Trattoria Osenna, som reklamerte pasta fatta a manno, som betyr pasta håndlaget.



Noe du ser godt til høyre i collagen her. Store, flotte fylte raviolier, toppet med porcini sopp ! Jeg tok smeltet pecorino ost toppet med høvlet trøfler, etterfulgt av penne også med høvlet trøfler oppå.

Deilig skygge ble laget av det naturlige treets grener, som var flettet til himling:


Centro storico, altså gamlebyen er liten, er liksom kun hovedgaten, via Dante Aligheri som mange gater i Italia heter (du husker han? Den kjente dikteren/forfatteren, som blant annet omtales i Dan Browns siste bok, inferno)

Vi har vært i denne byen før, men da kun dagsutflukt og på vinterstid. Vi gikk da innom dette fine hotellet, og sa at her skal vi engang overnatte !

Så hva bedre enn at min kjære overrasket meg med en natts utflukt hit, på vår bryllupsdag den 31 juli 2014.

Skal si jeg hadde tenkt samme tanken, ganske morsomt egentlig, men han var kjappere enn meg, og suite var alt bestilt.

Foran resepsjonen kan du se nedi vin kjelleren her, men da jeg spurte om å få ta en kikk, var svaret: nei dessverre denne er privateid.

Velkommen inn til Palazzo del Capitano:


Hva de selv skriver:

The Palazzo del Capitano has reappeared after an extensive and detailed restoration, as a charming hotel. Its gracious Suites offer modern comforts whilst retaining the fascination of the ancient architecture and enhanced by furnishings following the true Tuscan tradition. The building which dates back to 1400 is one of the oldest in the historic centre of San Quirico d'Orcia, a small medieval town in the heart of Val d'Orcia.


Bli med inn på rom "Pesci Ariete" suite på ca. 70 kvm over 2 plan:


Hvor en iskald flaske med prosecco ventet oss ! Ja, det skal min kjære ha, han gjør det gjennomført, når noe skal overraskes meg :) ... and I love it !


Hotellet har en fortryllende, bortgjemt hage, kun for hotellets gjester:




Litt sightseeing må jo til, som alltid i en italiensk by, finner du kirker, ja flertall, bare her var det vel 3 kirker ! Denne med litt gotisk og barokk preg, sies det.


Den har på hver av inngangen av kirken løve statuer, som alle "titter" hver sin vei.

Ja, det er da meg, eller som jeg ble kalt av min kjære: "Lady in blue" - nei, jeg har aldri vært "lady in red", og som mange nå vet, jeg har fått helt dilla på blått !!

Her i en silke kjole fra Michael Kors, min favoritt blå veske fra MaxMara, og se på føttene mine, jammen meg fant jeg til slutt (etter endel leting), blå sandaler !! Lykke !!


Byens piazza, Piazza della Liberta:


Her på vei inn til Horti Leonini hagen, som beskrives i guide boken som:

 ... a gourgeous geometrical example og giardini all'italiana from the Renaissance. Designed around 1540 by Diomede Leoni, the gardens display a statue of Cosimo III de Medici at its center.


Du blir med engang møtt av denne eldgamle tre døren:



Joda, flott hage, og fin statue av Cosimo.... men, jeg ble likevel litt skuffet.

Her var ingen blomster, kun flotte grønne hekker, som var selvsagt morsomt geometrisk plassert. Men, jeg har hekker hjemme...jeg savnet mer farger, som blomster gir.

Innimellom var det plassert moderne kunst, som ved nøye studie - viste seg og være blikkbokser som var klippet opp som blomster ? Så det skulle kanskje være blomstene jeg savnet?


Som enhver gamle by, som ligger på en åskam har den en bymur, her hovedinngangen. San Quirico d'Orciaer en utrolig søt, lite by, skulle du være på biltur i Toscana, anbefaler jeg at du stikker innom hit:


Noen søte butikker var det også å finne her, og dette "kakestykket" fikk meg til å tenke på at jeg har jo straks bursdag....den 3 august !


”Age is an issue of mind over matter. If you don't mind, it doesn't matter.”

 Mark Twain



Takk for en utrolig fin utflukt min kjære ! Håper også du likte turen....? 

Nettsiden til Palazzo del Capitano: www.palazzodelcapitano.com
adresse: via Poliziano 18
53027 San Quirico d'Orcia (SI)

4 kommentarer:

Finn sa...

Dette var flott å se og et flott sted. Det finnes utrolig mange små perler i Italia. Vi får bare forsette å lete og gi hverandre tips.
T .. Har utrolig god teft ....😍

Fru Tunheim sa...

Oi...dette postkortet hadde gått meg hus forbi i sommervarmen. Ser jo aldeles nydelig ut og dere kan virkelig det å ha det fint på tur.

Elisabeth sa...

Superhyggelig måte å markere bryllupsdag. Så viktig å gjøre litt stas på hverandre. Dere er gode på det.

Sylvia sa...

Kjære Helen
Grattis med både vel overstått bryllupsdag OG bursdag!!!!
Jeger jo på ferie nå, og har ikke fått med meg så mye fra Bloggland de siste dagene. Jeg rekker såvidt å blogge selv. Det går i rasende fart her i varmen. Litt for fort tror jeg, for stakkar Sophia ligger med feber etter for mye sol til sin sarte hud. Vår siste dag i byen i dag, så jeg håper hun blir litt bedre utover dagen, så vi kan gjøre noe av det vi hadde planlagt. Stranda er selvfølgelig utelukket!!!
Ser dere nyter de små turene deres, på lekre hoteller, bobler i glasset og flotte antrekk. Så fin du er.
Klem fra meg