23. juni 2014

La Festa del Corpus Domini, i Bolsena.

En vakker og varm søndag 22 juni, feirer Bolsena by med La Festa del Corpus Domini !

Har jeg forstått det rett, er dette en hyllest til mirakelet i Bolsena, som du kan lese mer om her !

Vi har flyttet ned til boligen vår i Castello'n, og da så det slik ut når jeg gikk ut på gaten søndag morgen. Ark er lagt utover med tegninger på, og alle kanter legges først med kaffegrut. Visstnok samler alle barer i byen inn all gruten, som brukes, fin gjenvinning, ikke sant ?


Før "bildet" fylles igjen med blomster blader:


Her på vei ut, skal gå gatelangs og se på disse vakre blomsterbildene:


Da kommer ett lite bilderas...først denne fine sommerfuglen, som fikk meg til å tenke på Mamma, hun elsker sommerfugler !

Og idag da jeg var innom delikatesse butikken til Luca og faren, spør han meg om jeg hadde sett sommerfuglen utenfor butikken deres?

Ja, det hadde jeg jo, samt tatt bildet av den kunne jeg fortelle ! Han nikket fornøyd, og forteller at den hadde nemelig han designet og laget:



Nedi corso'en, hovedgaten gjennom Bolsena by, var det rett og slett stappfullt av folk ! Dette er en stor begivenhet, og mange tilreisende kommer for å se på dette her:



På ett butikk vindu, kan du se skissen til blomsterbildet over her.

 


Se nøye på "håret" hans..... ja, det må da være fra ett bjerke tre?


Enden av hovedgaten sitter de eldre, og venter spent på opptoget som skal gå gjennom byen:


Og her kommer det.....:


Der gikk sannelig fineste Cecilia, i røde sko med matchene veske til og halskjede, og hvem er så Cecilia ? Jo, skredderen jeg alltid bruker her i Bolsena !!



En begivenhets full dag, og vi hadde til og med vært i Orvieto og sett opptog der også.....

Ønsker dere alle en fin Sankthansaften  -  mens jeg koser meg med neste bok, og hva passer vel bedre å begynne på: 

Lucinda Rileys "Den italienske jenta", etter først og ha lest om en historie med handling i Sverige, så Provence, neste foregikk i England - så jo, nå må vi tilbake til Italia !

5 kommentarer:

Sylvia sa...

Ååååå... Fine blomsterbilder!!! Slikt har jeg aldri sett før. Så spennende, Helen. Det må være morro å oppleve dette. Regner med det var en fin stemning i gatene også.
I dag dro vi rett etter jobb, ut å spiste Pizza med ungene....., vel UNGDOMMEN! Og nå sitter vi hjemme og koser oss foran tv. Slik feirer vi St Hans denne gangen.

Bente sa...

Helt utrolig at alt er laget av blomster. Så mye som skjer hos dere.
Helgen har vært spennende på Hvaler med triatlon over to dager. Lørdag sprintløype og søndag OL løype for virkelig tøffinger. Idag St Hansaften skulle vi ut og spise da har restauranten stengt pga persnoalmøte! På St Hansaften! Ja ja da ble det bobler gåseleber og andre småretter tilberedt på sjøbua.

Fru Tunheim sa...

Bolsena ser ut til å være en by full av opplevelser.. Imponerende blomsterbilder. Og du, tror du ikke mannen fikk innkalling til Aker sykehus midt i ferien min i september og Italiaturen må skrinlegges....Grrr!

Nyperosa sa...

- Så flott : )

Anonym sa...

So beautiful...and such a lot of work to make such fantastic pictures!!!Very interesting!