5. juni 2014

Guten tag !

Da har jeg endelig fått tid til å "skrive postkort" til dere :)

Som flere sikkert alt vet, har vi kommet oss vel hjem tilbake til Italia (ref. instagram) og hektiske dager...mer om det i ett annet innlegg, en annen dag.

Tilbake til postkortet fra meg til deg !

Denne gangen fra, Potsdam, som var første stopp etter ankomst til Hirtshals/Danmark. Var mange timers kjøring, før vi ankom Mercure hotellet, hvor rom var bestilt.

Vi som ikke røyker bestiller alltid røykfrie rom. Men da vi ankom resepsjonen, fikk jeg følgende tilbud (mens min kjære parkerte bilen):

"Tar du ett røykerom, vil du få halv pris" ! 

Hmmmm........halvpris syns jeg alltid er en forlokkende deal. Så jeg ba om å få se rommet, for å rett og slett "lukte" på det ! Kunne jeg kjenne røyklukten var jeg ikke interessert.  Rommet hadde blitt sprayet med noe greier som skulle ta vekk lukten, og tro det eller ei - det stemte. Her kunne ikke jeg kjenne at noen hadde røkt, så da sparte vi brått litt penger ! johoooooo

Danke schøn, er også ett av mine veldig få tyske ord jeg kan, som du da forstår, jeg snakker ikke tysk. Men, liker å kunne si de vanlige frasene. Det morsomme er, at da middagen ble servert, sier jeg mine:
Danke Schøn, og min kjære sier: Grazie !?!

Jeg må jo begynne å le, og sier til han:
"Er du klar over at du snakker italiensk? Her i Tyskland....?" Ehhh....det hadde han ikke tenkt over, og ironien er jo at fyren snakker flytende tysk !!


Potsdam er en by jeg ikke hadde hørt noe om, før min kjære minte meg om en viktig hendelse mellom de allierte i den andre verdenskrig, hadde utspilt seg her.

Litt info hentet fra Wikipedia:
Potsdam er hovedstaden i delstaten Brandenburg i Tyskland og har 131 900 innbyggere. Byen grenser til Berlins sørvestlige del og ligger i et elve- og innsjølandskap ved elven Havel.
Potsdam ble antagelig grunnlagt allerede i det 10. århundre. Byen nevnes første gang i 993. Den forble en ubetydelig landsby inntil den ble valgt som residens av kurfyrst Fredrik Vilhelm I i 1660. Byen ble senere også valgt som residens for Preussens kongefamilie. Dens mange slott ble i hovedsak bygget under Fredrik den store, med Sanssouci som det mest kjente. Selv om Berlin var den offisielle hovedstaden i Preussen, og senere i keiserdømmet Tyskland, residerte hoffet for det meste i Potsdam. Byen mistet imidlertid sin status som en annen hovedstad i 1918 da Tyskland ble republikk.
Potsdam var setet for en viktig konferanse mellom de allierte kort tid etter slutten av den andre verdenskrig. På slottet Cecilienhof møttesJosef StalinWinston Churchill (senere Clement Attlee) og Harry S. Truman for å diskutere hvordan det okkuperte Tyskland skulle forvaltes, se Potsdamkonferansen.

Altså måtte vi besøke ett slott mens vi var her, og få litt kultur påfyll ! Her på vei til å kjøpe billetter til ................



Neues Palais von Sanssouci:
The New Palace is a palace situated on the western side of the Sanssouci royal park in Potsdam, Germany. The building was begun in 1763, after the end of the Seven year's war, under, Fredrick the Great and was completed in 1769. It is considered to be the last great Prussian baroque palace..ref. wikipedia.


Vel inne og utdelt sånne fine øretelefoner, med tilhørende "dame" i en liten boks, som fortalte om hvert rom vi gikk gjennom. Etter rom nr. 3 tenkte jeg brått .... var det lov å ta bilder tro?

Joda, hvis jeg hadde kjøpt "ta bildet med kamera billetten" ? ehhh nei den hadde jeg hverken sett eller kjøpt. Så dessverre, har jeg ingen bilder fra innsiden å vise dere, så noter det opp - dra hit hvis du er i nærheten ! Fantastisk palass, og historie !

Vistnok også en amazing hage, som er enorm, men den hadde vi rett og slett ikke tid til å se ....synd...


Vi hadde, som mange ganger på disse to bilturene, ett møte å rekke  ... vi skulle være i Torgau kl. 13.00.

Men, det så vi at vi overhodet ikke rakk ! Måtte ringe å si vi ble en time forsinket, muligens klare det på 45 minutter forsinkelse, håpet det gikk greit ?

Mens, vi raskt plottet inn neste adresse på GPS'n, som jeg elsker !!

Vi var bedt bort til lunsj ! En ganske spennende invitasjon faktisk.

Forretningsforbindelse av min kjære, og det er ikke helt vanlig å bli bedt hjem privat. Men, i dette tilfelle ville han gjerne la oss få se hans forholdsvis nye "glasshus" - og mulig min kjære kan ha nevnt at fruen hans er over gjennomsnittlig interessert i arkitektur og interiør...? Kremt...

Jeg ble ikke skuffet, for å si det sånn ! Det må bli ett eget innlegg fra denne lunsjen, og er du like interessert i interiør som meg, heng deg med ! Til da - auf wiedersen :)

2 kommentarer:

Sylvia sa...

Heisann Helen
Jeg har ventet lenge på et nytt postkort fra deg nå......
Takk for infoen om Potsdam. Da jeg leste navnet, slo det meg jo: Potsdamer Platz, og Brandenburger Tor i Berlin. Så dette er altså en forstad til Berlin. Jeg var første gang i Berlin for 2 år siden. Et hyggelig besøk, som jeg gjerne vil ta igjen :)
Så bra at dere får tid til å se på severdigheter der dere er, og ikke bare kjører videre for å haste hjem.
Vel, nå skulle dere i en forretningslunch......som jeg gleder meg til å øre mer om OG se på bilder av. Jeg er jo gal etter interiør og design selv.
Ja, hotellet jeg var på i Trondheim var fantastisk, og jeg kan anbefale det på det varmeste, h is du skal dit. Faktisk gikk det rykter om at de serverte bobler under frokosten, men jeg glemte å spørre. Men flere av mine bloggvenner som skrev kommentarer til innlegget, hadde vært på det samme hotellet, og en av dem hadde faktisk fått bobler til frokost :) Noe for deg, Helen.
Men jeg drakk masse bobler andre steder.....vi besøkte Munkholmen, hvor vi fikk omvisning, bobler og tre retters middag. For å komme dit, tok vi båt.
Dagen etter tok vi en gammel trikk, der vi fikk en halvflaske bobler hver på turen :) Jeg tror nesten du må bli med meg på neste jobbreise, jeg.
Om en uke er jeg et annet sted, i utlandet faktisk. Men det er plesure, og ikke buisness .
Her er det null sol i dag, kun regn = strikking :)
Klem

Anonym sa...

Beautiful pictures!!!
You were very lucky getting your hotel room for half price!