18. juni 2014

Festa Medievale - i Orvieto !


Du vet sommeren har kommet, når forskjellige festivaler arrangeres i byene rundt omkring her. Denne lørdagen, 14 juni, skulle det være middelalder festival i den flotte byen Orvieto:


Gjennom de trange gatene marsjerte utkledde folk, trommeslagere, flaggbærer og turister som fulgte spent med.

Alt endte opp foran den store plassen foran Duomoen. Ser du nøye etter, ser du at det er laget ett sjakk brett for anledningen, brune og hvite ruter:


Men, før det skulle spilles sjakk med levende mennesker som sjakk brikker, kom tromme slagere marsjerende inn, flaggbærere kom løpende inn, lett på tå...nesten litt morsomt å se, i sine stillongs i forskjellige farger.

En flott oppvisning var det:



Men, så kom regnet, som forsåvidt var meldt, det bare kom aldri...før man var midtveis i sjakkspillet. Til slutt ble spillet avlyst, pga kostymene tålte rett og slett ikke å få mye regn på seg:


Så hva gjorde vi fire da ? Vel, det man alltid gjør i Italia, man spiser eller drikker...igjen....

Denne gangen ble det en liten tepause for mitt vedkommende, og gutta drakk ett glass rødvin og fikk til det, masse deilig småsnacks.


Uansett, en artig opplevelse, og på vår vei mot parkeringsplassen, stakk vi innom kunstneren Massimo, og som alltid byr han på ett glass vin !



Nå gleder jeg meg veldig til førstkommende søndag, da er det festival i Bolsena by....og dit skal jeg med kamera, men før det.....gjøres Villa'n klar for utleie sesongen, som begynner nå lørdag !

3 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei Helen
Så skjer det noe spennende hos deg igjen!!! Det er et livlig sted du bor på, synes jeg. Så morro med alle de fine opplevelsene.
Synd at regnet kom. Og vet du, når det regner "sydpå" synes jeg det virker kaldere og mere guffent enn her hjemme. Men godt dere kunne kose dere med litt, te, vin og snacks. Det hjelper alltid!
Da jeg var i KBH regnet det på vei hjem fra sentrum. Og da jeg gikk ut av bussen, regnet det så mye at jeg tok det lange skjerfet mitt, og tullet det rundt hodet.
Vet du, så kom det syklende en mørk fyr forbi, og pekte og snakket til meg på et språk jeg ikke forstod.
Jeg tolket det hen at han kjeftet fordi jeg hadde noe hår utenfor, fordi han trodde kanskje jeg var muslim! Du kan tro vi har ledd av det på turen.
Det skjer alltid så mye rart når jeg er på tur, men så får man en historie å fortelle.
Klem

Bente sa...

Morsomt med festivaler og de flotte kostymene. Synd sjakkspiller ble avlyst, ,en dere klarer selvfølgelig å gjøre det beste ut av det også. Jeg synes Christina og er det Dino sitter arm i arm mmm?

Anonym sa...

Must have been very interesting to see that...always something happening!