26. juni 2014

Bak kulissene....

.... på Villa Helena, før utleiesesongen starter.

Da ligger vi ikke ved bassenget, og nyter deilig drikke mens humla suser forbi, når jeg tenker meg om, har vi nesten ikke gjort det....jaja, skal ikke klage, sånn blir det noen ganger.

Derimot, holder vi på dag ut og dag inn med blant annet dette her, og da særlig den siste uken før vi starter opp, går det i hundre !

Trappe oppgangen males opp hvert år, den får sårskader av kofferter som kommer borti veggen, små hender-avtrykk, som støtter seg opp og ned trappen skal fjernes.


Dette soverommet hadde fått litt vann skader på veggen, som gjorde at malingen flasset av.

Her måtte vår trofaste maler inn, middel tas på før veggen skal males opp, og det syns kanskje ikke så godt her på bildet, men her er det en spesiell "sponge" teknikk, så tar litt mer tid enn om veggen bare kunne males rett opp og ned:


Vi har kjøpt ny tv, så den erstattet den i 2 etg, så den flyttes ned til 1 etg, og den i 1 etg måtte kastes - ja litt kabal blir det noen ganger.

Men, da måtte ny tv-benk kjøpes inn til 1 etg. Noe jeg gjorde i Norge, og fraktet i bilen ned hit igjen. Ganske enkel benk, laget av overskap fra IKEA. Da vi kjøpte dette, spør hun som jobber i kjøkken avdelingen:
"Vil du ha ben på dette skapet her"?
"Ja, er det mulig, så gjerne", svarer jeg.

Vel fremme i Italia, finner vi ut at det ikke er sjans i hele verden, at overskap fra IKEA, kan la seg gjøre å få på seg "ben" !?!

Så det var jo helt bortkastet og ganske irriterende. Rart at de som jobber der, ikke visste det ?? Men, som jeg (dessverre)  tenkte, IKEA, man forventer vel ikke det helt store servicen derfra...:(

Men, når man er gift med mega handyman, lager han understells-ben selv, i sitt lille verksted her i annekset:


Hele Villa'n har blitt grundig vasket, og tro det eller ei, det tar faktisk 7 timer !!

Da er ikke vinduer vasket. Det ble gjort på morningen, før gjestene kom. Ja, da bruker 2 flinke vaskedamer 3,5 timer, altså tilsammen 7 timer - da har de også hjulpet meg med å feie alle terrasser, og balkonger, samt annekset har blitt vasket.

Jeg liker og stryke all sengetøyet, som skal legges på 3 dobbel senger, og 2 enkelt senger. Sorterer og rydder gjennom håndkler til 8 personer. Alle kjøkkenskap vaskes og ryddes gjennom (oppdaget at plutselig mangler vi 6 gafler?..hvor de har tatt veien, er det ingen som vet. Godt vi har 2 bestikk serier).

Spisestue stoler må sjekkes, og små egg rester etter barn som ikke treffer munnen sin, må skures vekk.....ja, når man går over med lupe, finner man litt forskjellig.

Ett rør måtte byttes i hagen, da må det graves opp og gjøres klar til rørleggerens ankomst:


Hele siste uken, ventet vi spent på disse kara her...ja, du har kanskje gjettet det alt.... septiktanken skal tømmes. Kan du tro det, de kom fredagen FØR utleien startet lørdagen, snakk om siste liten ! Puuuh.....

Da må det også graves opp, og ja, husk dette skal graves igjen, og helst ikke syns engang at gresset har blitt flyttet på !

Alle rør spyles også gjennom, som endel av servicen:


Og da ble det oppdaget noe ... som ikke var som det skulle....


Nok ett sted måtte graves opp, uten at jeg tok bildet av det.....var ett eller annet som laget en sperre, joda, det var det berømmelige bindet, da !

Er det virkelig noen som ennå kaster dette i toalett ? Her på landet, hvor alle har egen septikk, blir det store konsekvenser av sånn....arg....forståelig nok tok jeg ikke bildet, og ikke var jeg så lysten til å se på det heller...hehe

Jeg holdt meg klokelig unna, mens jeg luket kjøkken hagen min:


Koser meg med å gjøre klar til ankomst med viner, små snacks, blomster, osv osv, mens jeg hører denne sangen på radioen:


Jepp, vi rakk det i år også !

Men, jeg innrømmer det gjerne, typisk italiensk at alt skjer siste dagen, vi hadde også hatt besøk av basseng gutta, som måler ph verdien i vannet o.l.

Du må ikke tro vi ber dem komme sisten dagen !! Åh, nei vi hadde håpet de ville komme "i løpet av uken" - men nei, det er virkelig vanskelig å få til, når de vet deadline er fredagen 20 juni, da møter de alle opp da !!!

Så deilig når alle har dratt sin vei, og eiendommen er klar til å ta imot sine første ferie gjester i år !

Husbonden er lettet og glad, det gikk greit i år også - utrolig nok !!!


Uken som går, nyter vi nå i Bolsena.....og her nede betyr det, nå sommerstid, "det sosiale livet" er på gang....og det vil si:

 - lunsjer, middager, kaffe treff og aperitivo-treff - åhhh, sommer'n er en deilig tid !!

6 kommentarer:

Sylvia sa...

Heisann
Nå pustet jeg også lettet ut, for virkelig har dere mye å gjøre i stand før gjestene kommer!!! Og de tenker nok ikke på alt forarbeidet som gjøres for å ta dem vel imot, men blir nok overveldet over " luxusen" med vin og snacks og blomster, og så hvitt og lyst det er i rommene!!! De skulle bare ha visst, ja.
Ja, nå begynner det sosiale livet deres, som jeg bare gleder meg til å ta del i her i bloggen, Helen.
I kveld har jeg blogget hverdagen......men nyter den det jeg kan. Og i år har jeg unnet meg ferie faktisk, uten planer. Så det kan bli spennende!
Ha en deilig kveld. Min nytes med litt vin i glasset.
Klem

Fru Tunheim sa...

Jeg får nesten opp en stresspuls av å lese dette.... Bind i toalettet...det trodde jeg ikke forekom lenger i dag. Hvem i all verden gjør det? Ja, ja..noen er det jo tydeligvis. Håper dere får slappet av litt nå da og glade feriegjester i Villa'n..

Jeg har to jobbehelger igjen før ferien starter fra 10.juli til 6.august. På mine fridager neste uke får jeg besøk på hytta av mine to døtere, Studentens kjæreste og lille Elen. Gleder meg veldig. Mannen skal bli hjemme med sine forpliktelser.

Kjersti sa...

Helt utrolig at noen finner på å kaste bind i toalettet!!! Det er i hvert fall garantert ei som ikke har egen septikktank selv, og som aldri har behøvd å forholde seg til avløpsanlegg og alt det bryderiet (og utgifter) som kan følge med det....!!!
For øvrig -du vil ikke tro det, Helen - men forrige uke, akkurat når vi endelig var ferdige med å sette i stand hagen igjen etter gravinga til avløpsrørene; vi hadde gjort det så fint, sådd gress og det begynte så vidt å titte opp små grønne spirer... Vi skulle bare nyte sommeren og bokstavelig talt se gresset gro... Men hvor lenge var vi i paradis? Onsdag forrige uke oppdaget jeg at vi hadde kjelleren full av vann....!!! For å gjøre en lang historie kort, det var lekkasje i vannledningen utenfor huset, og vi måtte grave opp igjen...! Farvel små gress-spirer, velkommen nytt månelandskap. Akkja, trøsten denne gang får være at det dekkes av forsikringa. Vi gjør nok jobben selv, men får timebetalt for det. (Og alt som må ordnes nede i kjelleren er en annen vise, mye er ødelagt og vi får ta i bruk all vår allerede hardt prøvede tålmodighet og innse at det tar lang tid før alt er som før igjen.)

Det ordner seg jo til slutt!

Nyperosa sa...

Festligt innlegg igjen : )

(Nå ser jeg noe som heter "to grådige italiene på nrk". Mat, matkulturen og den italienske kulturen - veldig kjekt å se på : ) Det snedige er, og det er helt vanlig ser jeg, at slow food ( et ord som stammer fra italia), spises av det simpleste og tynneste plastserviser ! : ) !

God sommer.

Anonym sa...

Wow, litt av en jobb det er med slik utleievirksomhet. Men så blir det lekkert da!

En gang håper jeg det blir meg og min families tur. Vi har snakket om det :)

Fra Elisabeth

Anonym sa...

My goodness...what a lot of work!!! But I must say the result is fantastic...and looks very welcoming!