21. mai 2014

17 mai 2014 !

Ble i år feiret i Norge !

Sist vi feiret i Norge var i 2006, så endel år siden kan man si.... Min kjære og jeg hadde delt oss litt på morningen. Jeg møtte opp hos broder' og jentene hans, mens min kjære møtte opp hos sin datter's familie.

Her er jeg, i min arvede Valdres bunad.

Håret liker jeg å ha flettet når jeg bruker bunad, slik at broderiene på ryggen kan komme bedre til sin rett. Godt jeg har Elin, eldste tantebarnet, som mer enn gjerne fletter håret til tanten sin, heldig meg.

Det som gjør denne så spesiell for meg, jeg husker som tenåring at bestemor (egentlig farmor, men vi kalte henne alltid bestemor) satt og broderte på denne !

Så fikk hun sydd den sammen, og ønsket seg til bursdager og jul, søljer til den. Som eneste pikebarnebarnet, var det naturlig at jeg arvet den.

Som sagt, hadde vi ikke feiret 17 mai her siden 2006, så dertil så også alle søljer ut, og ikke minst beltet - stønn - med andre ord, en real sølv puss hadde jeg to kvelder på rad ! Men, fint ble det til slutt, puuuh:


Bunad-ligaen i familien, er vi ikke fine kanskje ? I strålende solskinn, så mye at vi syns vi alle myste mot fotografen:


Videre på dagen, skulle vi i 40-årslag !

Svigersønnen i familien rundtet dette fine tallet, og hjemme hos dem var det surprise-party på gang !

Og gjett om han ble overrasket, da vi dukket opp, og ti minutter etterpå, dukket hans familie opp, og så kommer bestekompisen, og brått dukket en politimann opp (også en god kompis) - til slutt spurte han:

Kommer det ennå fler? Og det gjorde det....hehe



Som seg hør og bør, kakebord !

Har du sett så flott kremkake ? Perfekt 17-mai kake og vakkert pyntet i flaggets farger av juilantens mor.

Ja, han greide å blåse ut de 4 lysene som symboliserte 40 år - hipp, hipp, hurra !


Takk til dere alle, som gjorde denne dagen så flott, og en spesiell takk til Pia, som hadde forbredt dette fine selskapet for sin mann, flink er du og takk for at vi fikk dele dagen med dere alle :)

7 kommentarer:

Bente sa...

Du er flott i bunaden din. Heldige som så flott 17.mai vær
når dere kom hjem til Norge. Fin familie du har Helen. Sitter jo nå på toget for vår treff og jeg gleder med til å se deg igjen.

Sylvia sa...

Heisann
Du er skikkelig fin i bunaden din. Og det beltet er verd flere tusen. Best du ikke legger på deg rundt livet, for da må du kjøpe flere støvler til beltet ditt, hi hi
En flott gjeng i bunad du viser oss.
Så morro med surpriseparty!! Det fikk jeg også på min 40 års dag, og jeg ble skikkelig overrumplet. Jeg kom nemlig sliten hjem fra jobb, og i stua stod det et fulldekket bord, 40 ballonger i alle farger, han vet jo jeg elsker farger, og alle vennene som gjemte seg i et hjørne i stua. Mannen hadde kokkelert Spansk Paella, som jeg elsker, og det var altså så koselig gjort, selv om jeg hadde sett for meg en stille kveld foran tv, med beina i sofaen, og druer og Interiørblader som jeg hadde kjøpt med meg hjem, he he
Håper du nyter tilværelsen hjemme i Norge. Og nå leste jeg her at du er på vei til å treffe søte Bente igjen.
Kos dere.
Klem

Sylvia sa...

Støvler = støler
Irriterende at Ipaden retter på det jeg skriver, grrrr.

Fru Tunheim sa...

Bunaden din var veldig fin og den passet godt til deg.

Etter at jeg hadde lest hos deg om sølvpussingen så måtte jeg se over mitt. Tok den enkle varianten jeg og puttet det som kunne nedi sånn sølvpussvæske. Blankt og fint blei det. Verre var det med sølvbeltet og meljene som er sydd fast til bunaden. De er fortsatt litt mørke. Kanskje jeg gidder å ta dem av for å pusse dem til neste 17.mai....

Uansett, 17.mai er det alltid kjekt å ta bunaden frem og bruke den.

Jorunns hobbyblogg sa...

Flott i i nydelig bunad, det får en si.
Fikk presset meg inn i min jeg og :)
Morsomt med overraskelser, og du og du for noen kaker!

Flaks med været nå også, her har vi hatt 25 grader, veldig deilig.

Jorunn

Thing sa...

Hurra, du er feiende flott som alltid!♥

Anonym sa...

Love the beautiful picture of my dear daughter, grand daughters and daughter in law in "bunads"!!!!

The 40 years birthday cake looks fantastic!!