16. april 2014

Italian country style ! ?

Dere husker kanskje at jeg skulle male på en spisestuestol ? (fra den gamle spisestuen)

Vel, her er den, malt ferdig, for tredje gang ! Denne gangen brun, og det brune skinn trekket passer bra til.

For dette rommet, som vi kaller for allrommet, har jeg liksom aldri helt fått til ... utfordringen er, at rommet kan ikke være "for fint" og møblert med møbler jeg er redd for, da dette rommet brukes mest - av alle innerom - når Villa'n leies ut.

Så med dette i tankene, har det vært en liten stopper for meg. Vi hadde tatt med fra Norge, i container sammen med endel andre møbler da vi inviet Villa'n, en spisestue jeg hadde kjøpt brukt på finn.no, som der og da virket grei. Men, så ble det ikke helt riktig likevel.....

Var såpass i i villredet, med å finne stilen her, at jeg sendte en mail til fineste interiørbloggen jeg følger:
Anette Willemines blogg, se den her ! For å be om tips og råd.

Fortalte det etterpå til min kjære, som med engang sier:
" - hva er vitsen med det ? Dette må du greie, Helen.
Hun vil jo ikke vite hvor du skal kjøpe møblene hen her" ?
Noe han så klart hadde helt rett i. Bohus, Slettvoll, Homes and Cottage, som jeg alle liker, er ikke å finne her omkring, ei heller noe lignende.

Jeg fikk så fint svar fra Anette W, som såklart skrev hun trengte mye mere opplysninger om rommet for å kunne bistå. Så jeg måtte bare innrømme, at jeg fikk bare prøve å fortsett å finne "stilen" til dette rommet selv.

Jeg har lenge vært glad i det jeg kaller, "by antikviteter", og da i mørkt treverk. Det sammen med store offwhite sofaer, syns jeg er lekkert.

Har vel ikke alltid fulgt "trendene", nå er det jo grått som gjelder i Norge, men ikke her i Italia !

Veggene ble malt muldvarp farget ifjor. Fargen er hentet fra 2 etg, hvor den går i striper i spisestuen jeg har der oppe. Ja, for jeg har jo 2 spisestuer da serru :) en i hver etasje.


Har kikket mye i noen flotte, store, bildet bøker jeg har om blant annet "interiors of Tuscany" - som har gitt meg inspirasjon. Jeg hadde kommet til den konklusjonen, at det passer ikke å innrede helt samme stil, som man kanskje hadde valgt i Norge.

Men, det som virkelig satt meg på ideen, var ett besøk hos Remi og Remi, og deres herlige Bed and Breakfast, Casa Remi. Innlegget ser du igjen her. De hadde gjennomført stil med mørk, brune møbler.

Snakket med Remi (han som er mest opptatt av interiør) som sa de magiske ordene til meg:

"Men, Helen, her omkring, er det jo så stort utvalg i de lekreste, brune tremøbler"


Så sant som det var sagt ! Jeg hadde bare ikke tenkt på det - så stort skap ble kjøpt inn og tilhørende spisestue, som har 2 illeggsplater, så her kan det dekkes på til 14 - hvis det skulle bli nødvendig.

Fra før hadde jeg jo valgt brunt kjøkken, så dette passet jo helt inn, syntes jeg. Mitt kremfargede servise, kom mye bedre til sin rett:




Andre siden av rommet ser du her, hvor stue delen er, dessverre ikke store deilige offwhite sofaer, men den berømte Ektorp sofaen fra IKEA, med hvitt trekk. Under utleie må jeg innrømme at mere barnevennlig trekk settes på.

For det er uten tvil, ikke lett å få maten inn i munnen (som barn) den havner gjerne alle andre steder, har jeg sett....godt trekkene kan vaskes. Så med andre ord, ingen ny sofa her ... ennå....


Husker dere jeg tok sort/hvitt bilder? Fikk de forstørret opp, og volià her henger de:
Så da ble dette min tolkning av:

 "Italian country style" - what do you think?

Ps, som svar til spørsmålet jeg fikk: 
Kva reknar du mest som heime ?

Hmm...tenkte litt over det, og det høres sikkert rart ut, men av alle våre 3 hus føles alle som likeverdige hjem, dog de er så forskjellige. Med andre ord, ingen regnes som mere hjem enn den andre.

Kom til huset vårt på Tjøme, og følte jeg hadde kommet hjem.
Tilbake til Villa'n vår i Italia, og følte jeg hadde kommet hjem.

Og vinterstid bor vi,  i Castello'n, og der føler jeg også at jeg er hjemme.
Høres sikkert rart ut, men i realiteten har det blitt slikt :)

Eneste forskjellen i disse hjemmene, er at i vår Villa har vi ikke privat bilder fremme, pga utleien sommerstid,
alle familie bilder henger fremme på Tjøme og i hjemmet vårt i Castello'n.


Men, når alt dette er sagt, skal jeg vel også tilføye - jeg kunne ikke bodd fast i Italia, hele året rundt. Jeg MÅ ha dosen min med Norge, hele året gjennom.

11 kommentarer:

pia sa...

Dette ser veldig fint ut og passer godt sammen! Gleder meg til å se det "live".... om kun 2 dager!

Anonym sa...

Koseleg svar på spørsmålet om kva du føler er mest heime :).
Virker å vere ein spanande livsstil å leve på denne måten.
Mvh. Venke-utan blogg

Sylvia sa...

Heisann
Så lekkert det ble, Helen. Og det er jo i den identiske Italienske, eller skal vi si sydlandske stilen. Det er jo mere riktig, når man bor der. Og når man leier ut til Nordmenn, er det jo morro for dem å være i et Italiensk miljø, enn å ha det slik som de har hjemme.
Jeg kjenner de tunge, mørkebrune møblene igjen, på min families interiør i både Frankrike og Spania. Onkelen min, som bor på landet, har skodder foran vinduene, og det er så koselig å sitte ute i hagen, med grønne vekster rundt skoddene, og kjenne at man er i et annet land.
Derfor synes jeg det også er så trist når nordmenn i utlandet på ferie, drar på Norsk/ svensk restaurant, istedetfor å spise på et autentisk sted, og prøve nye ting.
Så, konklusjonen min, er at dette fikk du fint til selv, Helen. Det er skikkelig flott hos dere nå.
Og hvorfor ikke ta en tur i en Italiensk brukthandelen, og se om det er noe der du kan " pynte" videre opp med. Jeg vet at i Frankrike gjør de ofte det.
Ang det å føle seg hjemme, så er det jo ordtaket, my home is where my heart is! Er ikke det riktig, så vet ikke jeg! Ditt hjerte er da på tre steder. Så herlig!
Fortsatt god påske. Klem

fruentimmeret sa...

Du har mange talenter, noe du nok en gang beviser her!

Det er som å se i et interiør-blad i bloggformat ;-)

Kjempefint på Villa Helena, både inne og ute. Bra jobba!

Fortsatt god påske.

Kjersti sa...

Så fint! Du er virkelig flink med interiør (også) Helen! God til å se både helhet og detaljer, og få til det lille ekstra som gjør det både stilig og hjemmekoselig. Så hyggelig det blir for gjestene dine å boltre seg her :)

Thing sa...

Det er jo bare utrolig flott Helen!
Du er dyktig! ❤

Elisabeth sa...

Vet du hva? det IKKE meg i mot mer fler hageinnlegg fra Villa´n. Bare nyyyter dem - så vet du det ;)

Og den Italian look´n på Allrommet/kjøkkenet likte jeg godt. Passer fint inn og ser helhetlig ut syns jeg. Som om det hadde stått der bestandig.

Ha gode påskedager sammen med storfamilien. Tenker det blir liv i leiren!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen! Dette ble veldig fint, og noe du kan være stolt av! Jeg er også veldig glad i bymøbler, og har noen etter min farmor, som er et fint innslag inn i mellom de lyse tingene. På lys bakgrunn kommer jo det mørke treet så fint frem! Og det ser absolutt ut som denne spisestuen er "født" sånn! Well done!!! Ønsker der en fortsatt fin påske! Klem Cathrine :-)

siven sa...

Hei Helen
Kan jeg få spørre hvor du har kjøp de brune spisestuestolene med rotting sete? Mvh Siv Johannessen

siven sa...

Hei Helen
Kan jeg få spørre hvor du har kjøp de brune spisestuestolene med rotting sete? Mvh Siv Johannessen

H. sa...

Til Siven, stolene er kjøpt rett utenfor Montefiascone by, Marino F Marcato....eller noe i den dur. Hvis du er kjent i området, ligger dette på cassia veien retning mot Viterbo.

Mvh Helen