6. april 2014

Helgens gjøremål !

Først, vil jeg takke dere som la igjen kommentar til forrige innlegg.

Samt noe forklaring til at f.eks. 80 personer "dumper" innom bloggen fra Tyskland, og 32 fra Russland, de kan muligens ha søkt på noe som gjør at min blogg kommer opp...? Det tenkte ikke jeg på...(fordi jeg har faktisk satt nei, på diverse søkemotorer, slik at bloggen ikke skulle komme opp her og der..??..jaja, det virker kanskje ikke ..).

Kikket også, for moro skyld, hvilke ord var blitt søkt på, og det var faktisk kun: Helens Italia liv....nei, jeg får bare slutte å lure på dette her, jeg finner ikke noe svar, og konklusjonen ble:

- jeg fortsetter å skriver innlegg på norsk, og en sjelden gang på engelsk med tanke på mine australske og engelske venner, som spesielt liker å lese om Italia tips.

 Lørdag fikk vi disse herlighetene servert på Villa'n vår ! Vet du hva det er?

Cannoli kaker, fylt med ricotta ost. Har du smakt sånne ? Anbefales !

De er typisk for Sicilia, men lages også på det fine pasticcheriaen i Bolsena, hvor jeg pleier å spise frokost på lørdager, men denne gangen kom Cristina opp til meg - og hadde kjøpt disse med til oss:


Dette er hva wikiepdia kan fortelle deg om:  Cannoli are Sicilian pastry desserts. The singular is cannolo, meaning "little tube". Cannoli originated in Sicily and are a staple of Sicilian cuisine. In Italy, they are commonly known as "cannoli siciliani", Sicilian cannoli.

Cannoli consist of tube-shaped shells of fried pastry dough, filled with a sweet, creamy filling usually containing ricotta. They range in size from "cannulicchi", no bigger than a finger, to the fist-sized proportions typically found south of Palermo, Sicily.



Dagens gjørmål, male 2 "sjefsstoler", som jeg har beholdt fra den gamle spisestuen, for jeg har kjøpt ny, og for at disse skal  passe inn - males de brune. Så da kan du jo ane fargen på den nyinnkjøpte spisestuen.

Jeg har etter langt om lenge, og mange ideer, og forvirring, bestemt meg for å innredet allrommet her på Villa, i det jeg har kalt og valgt å tolke, min versjon av:

Italian country style - skal vise dere mer, når disse stolene er malt og kommet på plass.


Søndag i skrivende stund, og solen skinner her, så jeg må ut å male igjen, og nei ikke stolene de står til tørk, men denne gangen jern rekkverket på terrassene i 2 etg her på Villa'n, med andre ord stadig nye vedlikeholdsoppgaver venter meg.

God søndag - kanskje du maler på noe også ??

7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Har man enebolig er det mye vedlikehold samme hvor man bor og det må gjøres... Noe arbeid er dog kjekkere enn det andre..

Ha en fin søndag.

Bente sa...

Ja så sant at det er mye arbeid med boliger. Stolene dine kommer til å bli fine til spisestuen. Italian country style passer utmerket Helen.
I dag har jeg reist til Hvaler. Blir et par dager for å vaske og stelle istand til påsken. F skal kanskje begynne litt båtpuss. Det blir dårlig tid til dette med den andre renoveringen. Så båten får heller en bedre puss neste vinter. Den må jo til Hvaler til sommeren.

Jeg leste ditt site innlegg. Tror alle får slike treff fra andre land. Min også. Jeg liker bloggen din akkurat som den er.

Ha en fin søndag.

Elisabeth sa...

Italian country style blir supert - er jeg sikker på. Med din gode smak blir det "Bærre lækkert".

Stadig noe å stulle og stelle med. Og våren er et rush syns jeg ofte.
Ekstra rush her i huset, da store begivenheter skal feires i Miacasa like etter påske. He he...

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Det ser ikke så verst ut å male med den bakgrunnen, og den temperaturen! Og særlig når man kan ta en spisepause med de lekkerbiskene! Ja, alltid noe å gjøre i et hus, og stolene ser ut til å bli veldig fine! Ønsker deg en fin, kommende uke! Klem Cathrine :-)

Thing sa...

Ja, jeg maler jeg også!
Hvordan visste du det?

Her er det skjenken på kjøkkenet som
får farge!
Og her snakker vi farge for den blir rød!!!

Skulle gjerne smakt en Cannoli!
Men det finnes vel neppe mye glutenfritt i Bolsena?
(eller Italia generelt kanskje?)

Kos deg med maling i sola!

Her silregner det i dag....

Elisabeth sa...

Hei igjen.
Jeg eeelsker Canolli. Smakte det første gang for 10 år siden, på ferie på Sicilia. Liker så godt den syrlige ricottakremen.

Sylvia sa...

Cannoli har jeg dessverre aldri smakt. Og jeg som er sjefen over alle sjefer på kakespising!!! Hi hi
Men jeg har spist alskens Franske Patisserier, siden jeg har vært så mye i Frankrike. Men noen av kakene var fyllt med smørkrem, og de var ikke alltid lett å få ned, må jeg bare si.grøss....
Flinke deg som maler stoler, Helen. Så morro med ny stil. Jeg har lovet Sophia å pusse opp rommet hennes, når hun flytter ut til høsten, for å gå på skole ( hjem i helgene)
Til sommeren må vi også pusse opp nede i kjellerrommet, der sønnen bor, med kjæresten for tiden. Der er det vannlekkasje på veggen, og alt må pusses ned. Men først må det dreneres utenfor. Ja, er det ikke alltid noe da?
I dag er det husarbeidets dag, så og si' så så mye annet blir ikke gjort her........litt baking også. Kan ikke la vær, jeg.
Lykke til med oppussingen. Flinka!