18. april 2014

Bli med meg på shopping !

I Bolsena by.

Fra Villa Helena, tar det  meg ca. 15 minutter å kjøre ned hit, og nå hadde jeg vel ikke vært her på nesten 2 uker.....!


Først hadde jeg frisørtime, så nå finner du ikke ett grått hår på hodet mitt !

Der var jeg ferdig rett før klokken tolv, med andre ord en liten time til "pranzo" - lunsj, og i praksis betyr det at alt stenger her.  Frisøren ligger i ett boligområde, så jeg skal tilbake inn til byen, tar meg 5 minutter å gå inn. Alt her har korte avstander.

Her krysser jeg veien inn til gågaten, og idag sto porchetta bilen her, bilen til høyre i bildet, som selger porchetta. Det skulle jeg ikke ha idag.


Derimot skulle jeg mot matbutikken, og passerer dette vakre synet av blåregn, og som jeg skulle ønske dere kunne luktet, helt nyyyyyyyydelig: (til høyre i bildet sees litt av Castello'n)


Punto, den lokale lille matbutikken, jeg skulle ha brunt sukker blant annet, som jeg ikke fant, men jeg vet hva brunt sukker heter på italiensk,  zucchero di canna, så nå vet du det også.

Jeg spurt pent følgene:

"Dove zucchero de canna, Signora ?
...og ble vist til hyllen hvor dette befant seg. Kokesjokolade skulle også kjøpes inn, ja du gjettet det vel ? Sylvias brownie kake skal bakes til påske gjester som kommer idag:


Vis a vis matbutikken ligger den eneste blomsterbutikken i Bolsena - jeg ville ha gule blomster, helst ville jeg nok hatt gule tulipaner, men niks ... det får jeg ikke her, derimot en bukett med gule geraniumer skal pynte påskebordet mitt:


Videre inn til gågaten, passerer jeg dette flotte "medusa" hodet, som får meg til å tenke på min bloggvenninne Elisabeth med bloggen "ordovergrind", fordi hun er så begeistret for akkurat disse flotte keramikk hodene:


Tar til høyre i gågaten, skal innom Sorgenti, den lokale lille bokhandelen, også stedet hvor jeg går på yoga. Jeg skal ha ett bursdagkort:


Tilbake til gågaten, og i motsatt ende nå, jeg skal til denne søte Alimentari som betyr matvareforretning, men de er små og har gjerne en liten ferskvaredisk og alltid familieeid.


Alimentari Santinami Pietro, drives av far og sønn Luca, og her har du dem in real life:



Ja, da tenker jeg du Bente G, kjenner igjen kara her :)

Her skal jeg ha ost. Det fine med denne lille butikken her, er at Lucca snakker engelsk, og han snakker bra engelsk til å være en italiener !

Vi slår alltid av en liten prat, og han lærer meg mer og mer om ost, noe jeg finner interessant. Idag ble det med en vellagret pecorino ost fra Sardina, og en mildere utgave fra Lago De Bolsena, samt en Emmentaler.

Luca spør meg alltid:
How go with your italian ?

Så forteller jeg ham om hvordan det går med italiensk min da, jeg var jo så dum at jeg fortalt han for lenge siden, at jeg (prøver) å lære meg italiensk, via privat timer.

Nå for tiden går det meste i pugging av en fin liten bok fra Gyldendals parlører, som heter: Italiensk på 15 minutter, den ser ganske sliten ut nå den boken, for jeg kommer alltid bare halveis i boken. Meningen er å lese 15 minutter i den hver dag, så skal du lære deg litt sånn basic setninger o.l.

Neida, det er jo bare bra at Luca følger meg opp på dette, og av og til kan jeg imponere han med en og annen ny setningen jeg har lært meg, men idag...ingen, sukk.

Jeg spør om åpningstidene i påsken, noe Luca ikke husket, så han spør Papa, som svarer meg sakte på italiensk, og jeg sier glad og fornøyd til Lucca:

"Comprendo Lucca ! I do understand more italian then I can speak"

Han ville da lære meg hvordan jeg skal spørre korrekt på italiensk: 
Hva er åpningstidene?
Verste av alt, husker jeg jo ikke det fordømte ordet jeg skal ha med i setningen...tro om det var "sette"? Må sjekke opp det.

Der og da, sier jeg til Luca - at jeg bare sier:
 "Questo aperto"?

"Aaah, no problem - we all here understand what you ask about".

Ja, det var jo en trøst.

Nei - nå må jeg komme igang med påsken her i huset, med denne vakre klassiske musikken i bakgrunnen.

Vi får familie på besøk, så NÅ starter liksom påsken for oss, da håper jeg du likte å bli med meg på shopping, samtidig vil jeg ønske dere alle en fortsatt god påske, hvor enn du er?

... og da lurer jeg på, hvor er DU i påsken ?

5 kommentarer:

Sylvia sa...

God morgen Helen.
Ja, litt seint å si det, men det skal være late dager iPåsken, for min del, og jeg sitter fremdeles i morgenkåpen halv 12 på formiddagen, med en kopp sterk kaffe. Og da sier det seg selv hva jeg gjør i påsken. Jeg er hjemme og bare koser meg!!!

Takk for den fine turen du tok oss med på i Bolsena. Det slo meg at vi som har store handelssenteret går glipp av så mye. Her går du til og fra små sjarmerende butikker for å få tak i det ene og det andre. Tar en prat med de lokale butikkeierne, som kjenner deg igjen, og som følger deg opp. Slik finnes jo ikke i et handlesenter. At ikke folk kan forstå det!
I byen vår, og nabobyen, ja sikkert flere byer her, ser ut som spøkelsesbyer snart, med annenhver butikklokale som står tomme. Siden de fleste handler på Senterne, går færre i byen og benytter seg av de særegne butikkene som er der. Så ender man opp med kjedebutikkene i handlesenterne istedet, der man kjøper det som alle andre har. Synd.

Så morro at du baker Browniekaka mi. I påsken kan du ha i litt appelsinskall i deigen, så får du påskesmak. Eller kanskje med litt kanel oppi, får du en mer karamellsmak. Prøv deg frem ( jeg tar av og til litt cognac i)
I det forrige innlegget ditt, glemte jeg å nevne, at en diger beige sofa hadde passet perfekt inn i stuen, med alt det tunge, mørk brune interiøret.

Ha en fortsatt fin påske, Helen. Klem

Bente sa...

Så koselig å være med på shoppingsrunden din i de kjente, kjære gatene i Bolsena . Og Papa og Luca står i butikken sin, like blide. Jeg er enig med Sylvia at vi går glipp av noe i Norge med shoppingsentre. Her på Skjærhalden er det en Sparbutikk og en Kiwibutikk, samt polen også da. Noen småbutikker med klærne, og en "kortevare" butikk. Glemte nesten fiskehandleren (der vi spiste sjømat) Zoran. Her er det et annet butikkmønster enn inne i byen.
Nå har våre påskegjester reist hjem. Langfredagskveld skal tilbringes med påskequis på Vertshuset Skjærhalden. Rorbuene har et eget lag på seks personer. Nå skinner solen igjen og jeg kan være ute og gå turene mine.
Kos deg med gjestene.

Elisabeth sa...

Takk for shoppingrunden, Helen.
SÅ enig med Sylvia om det hun skriver om det triste som skjer med handelsvirksomheten her i Norge. Kjedene og de store kjøpesentrene overtar markedet. Hm, lurer på åssen man kan unngå det tro? Mye mer hyggelig og personlig slik det er i Italia.
I vår by er vi så heldig å fortsatt ha slakter- og fiskebutikk. I begge er jeg/vi fast kunde. Viktig å støtte opp i nisjebutikkene.

Morsomt Medusahode du viser. Ser for meg det hadde blitt festlig med en grønn Eføy i toppen. Hi hi…

Ellers er bildet av Blåregnen en drøm. WOW!

Nå tenker jeg dere har villaen full? Slik er det her i Miacasa for øyeblikket. Mye mat skal lages, mye prat og hygge. Og hurra, Vestfoldværet er toppers!!!
Fortsatt god påske, fine du.

Anonym sa...

So lovely to go on your shopping trip in Bolsena...I enjoyed it as I am just taking it easy at home this Easter!!!
Happy Easter!

fruentimmeret sa...

Hyggelig gjensyn, takk for runden.

Dere har sikkert hatt en koselig påske i varmen.
På sjøen var det kjølig, så det ble mest sykkel-caching på oss i påsken, men veldig fint det også.

Nå er det på`n igjen.

Klem