7. mars 2014

Montepulciano !

Vi kjører gjennom Toscanas kjente åskammer, grønne enger, og snart kommer det vel knopper på trærne.

Mens, vi hører på en av mine nye favoritter sanger, på Subasio radio, hør bare her-når denne kommer, settes lyden opp ! (litt glad i italiensk musikk, da vil du like denne, har sjekket Bente, den ligger dessverre ikke på iTunes...:(

Ennå en stund til vi ser noen blader på vindruene, sangiovese:

Sangiovese, er den mest brukte vindruen i  Italia, og mest utbredt er den i Midt-Italia. Druen kommer særlig til sin rett i Chianti, og Brunello di Montalcino.


Vi er i Montepulciano, kjent for sine gode rødviner.

Byen ligger på en topp, som alle småbyer stort sett gjør her i Italia, okey kanskje ikke alle.....men, det virker nesten alltid sånn, der vi går oppover denne smale veien:





Gikk forbi dette skiltet her, hvor det står, hvis ikke du alt har gjettet det da....:

Italiansk skole, for utlendinger !

Ja, dette måtte være ett "tegn" tenkte jeg, at jeg måtte forsette med ennå ett av mine nyttårsforsetter:
-lære mere italiensk !


I enhver italiensk by, nesten uansett størrelse, vil du finne en kirke !


Ooops, og der gikk kamera mitt fullt på minnekortet !! Erre mulig liksom........

Vel, vi kom oss opp til piazza'n, som alltid er stedet man finner et spisested. Her er det både spisesteder og vinutsalg. Først, pranzo, altså - lunsj !

En liten lokal bar denne gangen, hvor vi hadde bestilt maten vår på italiensk. Jeg hadde også måtte bruke en av mine mange, velbrukte setninger:

"Dove e bagno"? = hvor er WC.

Ikke alltid jeg skjønner svaret, men gudskjelov gestikulerer italienerne såpass mye, at jeg følger alltid med på hvor hender/ermer peker hen.

Så skulle min kjære på WC, og jeg gikk til kassen og sier nok en av mine italienske setninger:
"Pagare per favore"? = betale, vær så snill.

Samme unge karen som jeg hadde spurt om hvor var wc..... men, litt unna står uten tvil hans far, som sier:
"Signora, speak english or italiano"?

Hvorpå sønnen svare, litt irritert mot faren:

"Paaapa, Signora parla italiano" ! (altså, fruen snakker italiensk)  Oh, yes, this made my day !

Kan du tro det, jeg (oppfattes faktisk som om jeg) snakker italiensk !!!

Jeg var jo stolt som en hane ! Jeg snakket italiensk, og gutten forsto meg !!!!!

Johoooooo - først "tegnet" jeg hadde sett på vei opp til piazza'n, og nå dette, uten tvil - jeg MÅ bestille meg italiensk timer, igjen....husk:

n y t t å r s f o r s e t t : .. lær  mer italiensk.....


Takk til min kjære, for nok en flott liten utflukt/biltur i vakre Italia !

11 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Å ja, du må lære mer italiensk nå som du er så mye i landet. Det vakreste språk. Jeg nyter å høre mannens barnebarn og svigersønn snakke italiensk sammen.

Sylvia sa...

Så mange fine innlegg hos deg, Helen.
Jeg har ikke fått alt med meg denne uken. Har nemlig bare nytet mildværet, og vært mye ute sammen med venninner......selv i litt regn. Det får men tåle.
Du må lære deg Italiensk, ja. Da får du med de små nyansene, vet du.
Moren min gikk både på Spansk og Fransk kurs, for å følge med i samtalene til min familie derfra. De snakker nemlig begge deler. Da slapp hun å få det oversatt hver gang de sa noe, og gikk glipp av de små nyansene, som kunne gjøre forskjellen på en setning.
Jeg som elsker det urbane, elsker slike smale smug/gater........selv om det grønne landskapet også er nydelig. Og med vinstokker all over.
I dag våknet jeg opp til SOL og det er frihelg. Og ja, grattis med dagen i dag, kvinnedagen 8 mars.
Stor klem fra meg.

fruentimmeret sa...

Nå begynner italiensken din å komme seg ja, du har kommet deg noen nivå opp. Forstår godt at du var stolt som en høne der ja. :-)

Flotte landskapsbilder du viser oss, Helen. Men husk å tøm minnebrikken før neste utflukt da. Hehe

God helg og gratulerer med dagen!
Endelig sol på kvinnedagen i Oslo. Jippi

Anonym sa...

Clever you!!!
Lovely pictures!

Jorunns hobbyblogg sa...

Nydelige bilder fra nydelige Toscana :)

Stå på med italiensken, plutselig kan du det!

Ha en fin helg
Jorunn

Elisabeth sa...

For et deilig innlegg, Helen. Får meg til å lengte tilbake til Toscana.
Liker spesielt godt de to første bildene dine av det bølgende Toscanske landskapet, - nå kledt i vårdrakt. Virkelig vakkert med irrgrønn gressvekst, men enda ikke blader på trærne slik at grenene på trær, busker og vinstokker synes. Ah, lekkert! Gir en grafisk effekt som jeg fascinerers av.

Det er pussig ja, at italienske byer ligger på åskammer/-topper. Har vel med tidligere historie å gjøre at man skulle ha oversikt for å forsvare, i tilfelle det kom fiender for å beleire byen.

Ha en fin søndag der sør. Jeg er på vei nordover til bartebyen noen dager :) Faglig påfyll, samt minibloggtreff. Spennende!

Elisabeth sa...

Og du, så flott at du stadig utvikler italienske din da, Helen. You go girl!!

Kjersti sa...

For en fantastisk tilbakemelding! Det oppmuntrer virkelig til å stå på videre med å lære deg italiensk, vil jeg tro. Og som jeg skrev en gang før: jeg tror du er flinkere enn du vet selv. Også tør du å prøve, og da er man langt på vei!

Bente sa...

S deilig å se skammens i Toscana grønne igjen Helen. Sist vi kjørte her var det tørt og mye var også pløyd opp. Kjenner meg godt igjen der T går. Og Helen du er flink italiensk, ikke tro noe annet.
Kan dessverre ikke få spilt musikken på min iPad, skal høre når jeg kommer hjem vettu.
Jeg er enig at det kommer så mange fine blogginnlegg fra deg. Litt tørke hos meg igjen.

Ha en fin søndag.

Bente sa...

Hva skjer med denne retningen da. Det ble jo en helt annen mening. Så deilig å se Toscanas grønne åser!
Her går det nok litt unna. Har vært sol idag skjønner du og varm i hodet ha ha....

Thing sa...

Ah, så herlig Helen...
Vil flytte inn i bildene dine!

Ja, snart snakker du vel flytende Italiensk! =)
Vakkert vakkert språk!

Jeg fikk ikke linken din til å virke
(fungerer ikke i mitt land stod det)
Men jeg lette opp den selv!
Nydelig låt =)