13. mars 2014

Jeg strikker på en ....

.... liten babybukse !

Den helgen vi var i Arezzo, fikk vi beskjed kvelden 1 mars at lille prinsessen vi hadde ventet på, hadde ankommet verden !

Det er min kjæres sønn, som har fått sin første datter. Dette blir tredje barnebarnet i familien, og stor stas med endelig en liten pike. Vi har fra før Knoll og Tott, som jeg har døpt dem.

Vi visste kjønnet, så garn var lett å kjøpe inn sist jeg var hjemme i Norge.

Valget falt på Drops sitt Fabel print garn farge kode: 161 P, som har rosa som basis farge og masse andre "tutti-frutti" farger, som gir en morsom "stripeeffekt":


Jeg valgte størrelse 12 mnd, da har hun den til neste vinter å vokse i, er tanken.

Denne strikkes på pinne nr. 2,5 og jeg hadde strømpepinner som jeg hadde strikket bena på, og var helt sikker på at jeg hadde større rundpinne i Italia, som skulle være 2,5.

Men, jeg tok feil...den som lå her hjemme, var nr. 3 ! Vel, tenkte jeg da er det bare å prøve å kjøpe den jeg trenger her i Bolsena. De hadde kun en rundpinne i 2,5 og den var 80 cm, så det ble for stort.

Vi kjørte helt til Viterbo, som jeg vet har 2 aktuelle butikker som kan selge strikkepinner, og de hadde ikke 2,5 i det hele tatt ??!!?? Det var litt rart, og jeg begynte å bli litt fortvilet, hva skulle jeg så gjøre?

Valget var vel ikke så vanskelig, jeg måtte kjøpe den som var størrelse 80 cm, og løste det slikt, som bildet viser - ved å strikke med altfor lang pinne:


Skal innrømme det tok noe mere tid, fordi pinnen måtte hele tiden "trekkes" ut, men jeg ble ferdig til slutt, og skal akkurat til å felle av, da bildet ble tatt nå i solskinnet:


Da gjenstår det å kjøpe inn et stykke strikk, til å ha i livet, tro hva nå det heter på italiensk?

Oppskriften finner du her !

7 kommentarer:

Bente sa...

Gratulerer så masse med den lille jenta. Så moro med en jente. Jeg har mine tre gutter jeg vettu og der er det ikke noe rosa plagg akkurat. Nå begynner de å bli store og vil ikke ha så mye strikkeplagg. Eskil er jo blitt over fire år og han har jo arvet alt fra brødrene sine så klart.

Idag blir det bursdagfeiring hjemme uten meg. Jeg har begynt nedtelleing på siste uka, reiser hjem onsdag 19. mars. Det skal bli så godt. Nå vil jeg til Hvaler og nyte våren.

Fru Tunheim sa...

Det var nok lurt å strikke str. 12 mnd tatt årstiden vi har i vente i betraktning. Buksen blei kjempekul i det garnet syntes jeg. Det er jo litt ekstra stas for oss kvinner med jentebabyer så vi kan drive med litt doll og stasj....

Sylvia sa...

Så fin rosa bukse! Men så dumt at du ikke fikk tak i riktig strs på strikkepinner, men jeg ser du løste det fint med "magic loop". Ellers kunne du også strikket frem og tilbake.
Ja, grattis begge to som besteforeldre. En jente er jo alltid stas å få, da. Vi hadde besøk av en 11 uker gammel babyjente på strikkecafe i går. Såååå skjønn. Og jeg kjenner moren og tanten, så jeg får nok se henne igjen.

Ang det hemmelige prosjektet mitt, så har du tippet rett.....en av de du nevnte er det. ;)
Men nå strikkes det på ridegenseren til Sophia. Hun mener hun har ventet lenge nok.

Elisabeth sa...

Så morsom den ble, Helen. Artig stripeeffekt.
Husker slike ullbukser ble en favoritt hos mine da de var små.

Siddis back home sa...

Så flott den var, gratulere med barnebarnet!

Jorunns hobbyblogg sa...

Så hærlige farger, rene sukkertøyet

Du kan sjekke ut en teknikk som heter magic loops på youtube, det er hvordan man lett strikket med få masker på store rundpinner
Ha en flott lørdag
Jorunn

fruentimmeret sa...

Fargerik og sprek, akkurat som hun som har strikket plagget.

Kos dere med nurket. :-D