23. februar 2014

Menns leketøy ?

Voksne mannen, jo større maskiner !

Tenker at min kjære, sikkert likte å leke i sandkassen som liten, med en liten gravemaskin. Som 60-åring kjøpte han jo sin egen bobcat til eiendommen her, men på dette prosjektet vi har satt igang nå, måtte en ennå større bobcat inn.

Hva gjør man da? Jo, man bare leier denne her:



Som nevnt fikk vi fjernet over 100 trær, som igjen har latt ett ca. 50 meter langt x 5 meter "belte" bli igjen med naturtomt, og det var også planen. Dette gir mere lys, på og ved spiseplassen vi har i nærheten av pool-området.

Vi vil da ha laget en ennå større, og kraftigere, rustik utført mur av store steiner. Som du ser her er lagt klare:



Hvor får vi alle steinene fra?

Joda, bonden har over mange år samlet opp alle steiner etter pløying av åkren sin, og vi spurte om lov til å ta de til vår hage?  

Si, si prego  ! Han var bare glad til !

Så det var den innleide bobcaten, som hadde frakte jobben, fra bondens steinhaug ned til hagen vår. Her sees vår trofaste gartner, som fyller opp skuffa på bobcaten som min kjære kjører:


Men, så gikk det litt galt i en sving her, og min kjære skled riktig så gæli ut....gudskjelov, tok deler av  den nye muren av får "fallet", så ikke han trillet utfor kanten til venstre her:


Jeg ble jo litt urolige, og kunne ikke dy meg med å komme med forslag ... noe, som ikke falt i god jord.

Min kjære er ikke akkurat den du forteller hva han burde gjøre...han vet best selv. Nei, det var bare å tusle tilbake til min lille jobb, rake og plukke opp de millioner av små grener/kvister som er overalt etter trefellingen.



Og etter ca 2 timers "redningsaksjon", hadde de fått løst bobcaten, uten at den datt ned skråningen ! Hurra !


Til slutt (etter mange dagers arbeid) var sten muren ferdig:

 


Den lager nå ett fint "nivå" fra gressplenen, som her ikke fins lenger, men skal altså sås igjen....:


Her i enden, er det en stor grop som må fylles igjen, syns ikke veldig godt på bildet her:


Det er ikke bare den gropen som skal fylles igjen med jord, det skal legges jord bak hele stenmurene !

Min kjære har småregnet på det, og det er ikke akkurat sånn at vi kan kjøre selv og hente noen sekker med jord .... jeg blir ennå litt overrasket hvor stort og hvor mye alt blir her på eiendommen, bare man setter igang noen prosjekter i hagen ? Okey, skal vel innrømme dette prosjektet var jo stort, forrige store vi gjorde, var å lage badmintonbane og boulebane her.

Men, nå må jeg da venne meg til dette, og vi trenger da antagelig 15 billass med jord !!!

Etter at alle disse lassene har blitt levert, tro om de rekker det på 1 dag ? Etter det gjenstår besøk til gartneriet ! Noe av det morsomste jeg vet.

Der skal det bestilles ca. 25 oleander busker! Gleder meg veldig til det. De kan nok ikke settes i jorden ennå. Så gjenstår det x antall kilo med gressfrø, vi må jo få fikset plenen, hvor den har blitt hærpet...

Og slik så det hele ut - FØR vi begynte:


Nok en deilig solskinnsdag her, en vakker søndag....så hva var vel bedre enn litt kultur påfyll ?

Til da, god start på en ny og spennende uke !

5 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Det blir jo fint da og når enden er god er allting godt sies det....

Og menn, ja de liker som oftest det som sviver, lager lyd og går fort. Min mann er ferdig med det sier han. Ingenting kan måle seg med de 12 årene han fløy jagerfly så da kan visstnok alt annet bare være.... Nå er det helt greit å tøffe avgårde med båten på fjorden i behagelig tempo.

Elisabeth sa...

Du og du så fint det blir. Litt av et arbeid dere har på gang ja.
Stein som dekorasjon i hage liker jeg godt. Og disse steinene får jo etterhvert patina, og da vil det se ut som om muren har ligget der "bestandig".
I Brunlanesområdet hvor jeg bor er det mange steingjerder i utkanten av jordene. Tenk for et slit det må ha vært for bøndene som ikke hadde Bobcat´r og annet til å hjelpe seg enn rå håndmakt, et spett og kanskje en hest! Smiler av T´s hang til slike "leksaker". Flink er han.
Kan fint forestille meg at 25 Oleanderbusker i ulike farger vil bli et syn i Villa Helena på forsommeren. Gleder meg til bilder og blogging. Om noen år… He he….
Nydelig ny uke til deg. Jeg jobber 12 dager i strekk for øyeblikket. Men så en liten minferie.
Klemmer

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen!
Så veldig fint det ble til slutt! Åkerstein som har vært brukt til steingjerde er så flott når det kommer mose på dem! Og det blir en så fin ramme rundt eiendommen! Det så litt skummelt ut med mann og maskin på vei ned lia, men godt de fikk den på rett kjøl!

Ønsker dere en fin, ny uke!

Klem Cathrine :-)

Bente sa...

Litt av en jobb dette Helen. Jeg synes det steingjerdet ser ut som det har vært der bestandig. En flott jobb virkelig.
Og jeg er glad det gikk bra med T, han klarer se den gutten. Ser at dere har fortsatt et fantastisk vær. Idag prøver solen å komme igjennom skydekket, kan skimte den! Hurra!

Anonym sa...

What a lot of work...!!!Glad to know that everything turned out alright!