24. februar 2014

Kulturpåfyll...

.... ihvertfall 1 gang i måneden, om ikke mer. Var ett av mine nyttårsforsetter for året 2014!
Hvilket nyttårsforsett prøver du å gjennomføre?

Nå går februar fort mot slutten, så hva var vel bedre enn å ta en liten "kulturpåfyll" en vakker søndag her i Bolsena ?

Hva skulle vi så på?

En liten guided tur, rett oppi gaten fra Castello'n, hvor vi bor. (Vi passerer oliven lund parkeringsplassen, og i enden ligger det ett lite kapell). Vi var ialt 9 + guiden, som snakket bittelitte granne engelsk, men må innrømme det meste gikk på italiensk.


Stedet er normalt låst, og da med denne fine, store gamle nøkkelen:


Dere som har fulgt med her inne en stund, vil kanskje kjenne igjen dette motivet her. Ser du forresten den naturlige buen, laget av stein? Vel, det var den opprinnelige inngangen, og det har siden blitt laget en mer vanlig dørinngang, slik vi ser idag:


Jeg har faktisk vært innom her før, for vel  1 år siden. Da sto døren tilfeldigvis åpen og en dame kom ut, som hadde feid gulvet her inne. Jeg spurte om lov, til å entre og ta en kikk inn, noe jeg fikk ja til.

Men, denne gangen håpet jeg å få vite litt mer, om dette søte lille kapellet, som heter:
Chiesa della Madonna dei Cacciatori, som betyr noe sånt som: Kapellet til jeger'ne.


Det som vi fikk vite, dette kapellet er i privat eie !

Noe det har vært i mange år, og hvis jeg forsto rett, hadde de igjen kjøpt av en familie - men at de hadde nok kjøpt det fra staten i sin tid.

Ihvertfall, mannen som hadde kjøpt dette bedårende lille kapellet, hadde vært så lidenskapelig opptatt av det, at det var hans livsverk og kunne vedlikeholde dette. Han er idag død, og hadde bedt familien sette en minnestein inni kapellet "sitt" - noe som er der den dag idag.


Hans kone lever ennå, dog hun bor mest i Roma, kommer hun av og til opp hit for å se etter kapellet.

Nøkkelen kan lånes ut, til slike guidede turer.

Guiden var utrolig positiv til privat eie av slike bygg, for som hun sa, slike små perler finnes overalt i Italia, men dessverre har ikke den italienske staten midler til å holde de vedlike. Kun de store, berømte byggene har prioritet...og nesten ikke det engang, for staten sier alltid:

- vi har ingen penger ! Ref. guiden....men, jeg tror henne så gjerne. Italia er jo proppfull, av historiske bygg overalt, så det sier litt seg selv, at de kan ikke alle bli holdt i stand.

Det unike med dette lille bygget her, er de vakre fresco maleriene, malt rundt 1500-tallet:





Alle med religiøse motiver (selvsagt) ser du øverste rad og i midten, viser en tolkning av "Jesus siste måltid".

Kikker du på bildet til venstre for dette, han som rir på en hvit hest, vel det spesielle ved akkurat det bildet.. ..i det fjerne kan det se ut som portalen inn til Bolsena by (Bente, du kjenner det sikkert igjen) og da sånn det så ut på 1500-tallet.

Noe annet som ble påpekt, se hvor mange kvinne skikkelser er malt med blondt hår?
 

Noe jeg finner morsomt å se, fordi jeg for tiden leser boken "Botticellis hemmelighet" skrevet av italienske Marina Fiorato.

Den omhandler blant annet maleriet "La Primavera" = våren, hvor også alle kvinnene er malt med blondt hår ! (fin bok, hvis du liker historier fra ca. 1500 tallet og selvsagt handlingen foregår i Italia)

Ja, da fikk du også en liten dose med kultur - tro hva jeg skal på neste gang? Ingen planer ennå, men brått dukker noe nytt og spennende opp, håper jeg :)

Noe som ihvertfall er sikkert, engang i livet skal jeg se "in real life" maleriet "La primavera", som er utstilt i Galleria degli Uffici, i Firenze.

Lurer du på hvordan dette maleriet ser ut? Nærmeste jeg fant på nettet, men da ser du ihvertfall nogenlunde hva jeg snakker om.

5 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så bedårende lite kapell og med alle de frescoene... Skal si dere er flinke til å delta på kulturelle aktiviteter. Jeg bare tenker på at vi skulle ha gjort mer av det......

Sylvia sa...

Så morro å bli med deg inn i det lille kapellet og se der. Jeg likte fresco-maleriene. Og fint at du forklarer litt underveis også.
Det er veldig lurt å bestemme seg på forhånd, og ha noen forsetter.
Mitt nyttårsforsett i år er faktisk å strikke et par sokker hver mnd. Et merkelig forsett, men da gjør jeg iallefall noe nyttig. Slike forsetter har en tendens til å dabbe litt av utover året.........håper jeg holder ut året med mitt, he he

Og med forsetter kan en enten glede seg selv eller andre, og det er fint.

Håper du driver å baker nå...... ;)
Lykke til, Helen.

Bente sa...

Tusen takk for denne titten inn i kapellet. Utrolig hvordan det ser ut innvendig da. Dere bor jo med kultur rundt dere på alle kanter. Vi snakket akkurat om å bruke søndagene til litt mer kulturell påfyll, men oppussingsprosjektet tar F's tid.
Begge døtrene og jeg fikk med oss konserten til Michael Buble i Oslo da. Kjempebra.
Og ja Helen halsen jeg strikker er til med selv.

Ciao.

Anonym sa...

What a beautiful chapel!!

Jorunns hobbyblogg sa...

Nydelig, takk for tittet :)
Jorunn