26. februar 2014

Hurra ! Jeg fikk det virkelig til !

Dette innlegget dedikerer jeg herved til fineste bloggvenninnen, Sylvia, takk til all din hjelp ! Hennes inspirerende blogg finner du her !

Hva var det så Sylvia hadde hjulpet meg med?

Jo, en kakeoppskrift. Hun hadde lagt ut ett kakestykke, av en browniekake, som ga meg vann i munnen, og jeg (litt) misunnelig, spør henne om den er vanskelig å lage?

Sylvia skjønte hintet mitt, og mailet meg oppskriften med nøye forklaringer på hvordan denne skulle lages. Dere har jo sett mine forsøk her inne tidligere, på f.eks. serinakaker? Paddeflate....så jeg baker gjerne bare en gang i året.

Men, nok ett nyttårsforsett, prøve (igjen) å finne en kake oppskrift jeg kan få til ! Jeg er jo verdens største kakemoms!

Så med oppskriften i hånden, dro jeg til butikken for å kjøpe inn det jeg trengte.

Her i Italia finnes det blant annet farina per dolci, altså mel til søtsaker - så en slik ble med meg hjem. Du finner også spesielt mel som er til pizza, og ett annet til hvitt brød, men ikke noe grovmel, ihvertfall ikke her hvor jeg bor !

Så var det valnøtter, noci, som jeg hadde sjekket med ordbok appen min. Fant ingen pose med valnøtter, okey da må jeg til pærs med italiensken min, noe jeg selvsagt har bare godt av å prøve meg på.
 
Dove e noci ? (hvor er valnøtter) spør jeg så en butikkansatt. Var ganske fornøyd med den setningen der.

Hun fører meg til grønnsaksdisken (??) og peker på en fin flettet kurv, full med valnøtter - alle med skallet  på?

Åhhh, nei...hvordan skulle jeg så greie å finne ut hvor mye jeg skulle ha?
Veie/måle med skallet på?
Så når jeg kom hjem knekke alle nøttene?

Nei, nei, dette kunne jeg ikke gjøre, det får da være grenser på hvor naturlig og kortreist ingrediensene mine skal være.

Mens, jeg fortvilte inni hodet mitt sier, jeg trenger kun den forbanna nøtten inni, og da helst samlet ferdig inni posen sin !

Åhhh, nå må jeg bare si det på italiensk, uæææ ....
Jeg har alt smaken av brownie i munnen, det ga meg styrken jeg trengte, til igjen gå bort til butikkdamen - denne gangen med ett litt fortvilet ansikts uttrykk og stotrer frem:

Ehhh, solo de interna noci...e bosta...?

Som jeg håpet skulle bety noe sånn som, kun innmaten av valnøtten i pose?
Noe det vel gjorde, for jammen meg viste hun meg bort til en hylle litt bort fra grønnsaksdisken, hvor det lå små poser med valnøtter inni !!

 Hurra, så glad jeg ble.


Så gjensto sjokoladen, den skulle være mørk. Jeg valgte den dyreste, når det gjelder sjokolade - da sparer jeg ikke på Euro'n ! Den skulle være den beste, tenkte jeg.

Da jeg åpnet den, ble jeg så overrasket over dette synet her. Har du sett noe så smart ? Hver bit er laget og merket at den er 20 gram - I love it !

Jeg skulle ha 150 gram mørk sjokolade, så en kjapp hoderegning fortalte meg at jeg hadde 50 gram til overs, men jeg kan love deg, det var ikke lenge....på mystisk vis hadde 50 gram "forsvunnet" (les,blitt spist opp av meg) mens jeg glad og fornøyd....



... rørte rundt i røren min:



Forresten, nevnte jeg at min kjære forsvant som en grå katt, ut døren da jeg glad og fornøyd kom hjem, og kunngjorde:

"Jeg skal bake kake idag"
- han reiste seg brått fra sitt hjemmekontor, og går ned i gangen, tok på seg jakken sin mens han i farten sier:

"Jeg må ned på båten, har noe jeg skal skifte der"
??!! ...nå med engang,  sier jeg?
"Ja, si fra når du er ferdig meg å bake da!"
Borte ble han !

Av erfaring, har min kjære sett meg ved flere ganger, etter mislykkede bakeprosjekter, og jeg skal innrømme, da er jeg veldig sur og lei ....han ville vel unngå det da...

Videre jeg bakte - helte over i formen:


Veldig nervøst satt å ventet på min lille balkong utfra stuen, i 30 minutter mens kaken godgjorde seg.....:


Voila, ferdige resultat både så og luktet bra:


Jeg hadde, utrolig nok, greid å lage min aller første vellykkede brownie kake, og det rare var Sylvia, den ble laget rett før din kommentar her sist, hvor du skrev:

"Håper du driver å baker nå...... " tankeoverføring ?



Sms ble sendt til min kjære:

"Kaken ble vellykket, du kan komme hjem nå" !

Igjen, tusen takk til deg Sylvia, og for din fine oppskrift, jeg ser at den kanskje skulle vært bittelitte granne seig/klissete inni, så kanskje jeg skal tørre å la den sto 3-4 minutter kortere neste gang i ovnen?

Men, dette smakte himmelsk godt. Bra jeg frøs ned halve, for resten ble spist opp den kvelden, av både min kjære og meg !!

Ønsker du oppskriften ? Ja, da må du spørre Sylvia :)

The End 
of my cake adventure !

9 kommentarer:

Sylvia sa...

Gratulerer så mye med vellykket bakst, Helen !!!,
Jeg sa jo det, at du kom til å klare det. Den ser kjempegod ut. Og neste gang kan du la den stå litt mindre i ovnen, så blir den seig og fuktig. Og blir den for seig, kan den jo bare spises med en skje.
Til neste gang Terje skal på reise, skal du få en ny utfordring , så du kan overraske ham når han kommer hjem igjen. Er det noe spessiellt du har lyst til å bake???
Eller skal jeg se om jeg kan finne på noe??

Hjelp, nå håper jeg ikke halve bloggverdenen vil ha oppskriften, he he.... Dette er jo bare en av mange brownieoppskrifter, men denne er min, og blir alltid vellykket :)

Du er virkelig flink til å snakke Italiensk nå, og gjøre deg forstått. Og øvelse gjør mester, vet du. Både i språk OG baking, hi hi

Ha en herlig kveld.
Klem

Jorunns hobbyblogg sa...

Mmm den så deilig ut, og du vet du klarer det du vil :)
Lykke til med nye utfordringer
Jorunn :)

Fru Tunheim sa...

Å så herlig å lese at du endelig fikk det til....sånn skal det være, prøve igjen og igjen og ikke gi opp! Kaken ser jo nydelig ut.

Jeg kunne ha spist kake til frokost, lunch, middag og til kveldsmat, men det går jo ikke. Da hadde jeg enkelt og greit blitt smellfeit for jeg er jo ingen treningsfreak...

Ha en fin kveld.

Bente sa...

Ha ha du kan fortelle gode historier du. Så gratulerer med vellykket kakebaking. Denne kaken liker jeg også, ellers er jeg jo ikke en kakemons jeg da.
Må si du imponerer med din italiensk også.
Nå må du gjøre som Sylvis sier, prøv deg på flere kaker mens T er på reise. Forresten må Sylvia legge ut oppskriften på sin blogg så alle kan prøve.

Ha en fin kveld.

Ciao!

Anonym sa...

Helt herlig!

Du skriver jammen godt, og i tillegg har du blitt god til å bake (?)

Klem fra Liv.

Elisabeth sa...

Du er så god til å fortelle, Helen.

Og nå er du også blitt en bakemester. Den oppskriften skulle jeg gjerne hatt. Deler du?
Pliiiis ;)

Anonym sa...

Congratulations sweet daughter!!!!!!!!!
I am very impressed that you managed to ask for walnuts in Italian, and then baked the brownies! I must say I had a good laugh though!
CLEVER YOU!!!!

Anonym sa...

Hahaha - herlig story.
Du forteller så detaljert og morsomt at jeg SER det får meg. Så flink du var, både med italiensken og baksten. Er kjempeimponert!

Klem Tove

Kjersti sa...

Så bra at du endelig fikk suksess med bakinga!!! Det lønner seg å ikke gi seg :)
Veldig imponert over italiensken din også! Kanskje du er flinkere enn du tror selv?!? I hvert fall er du flinkere til å bake enn Terje tror, ha ha, den sniken som ikke kunne komme fort nok ut av døra. Det ser jo litt om hvor irritert du blir når bakinga går skeis... Morsomt! :)