13. februar 2014

En smak av luksus...

Rett ved siden av hotellet, lå en fin frisør-/skjønnhetssalong.

Der hadde vi bestilt oss vask og føn av håret, på  morrakvisten - en helt vanlig lørdag - tenkte det ville bli en fin, myk start på dagen med et hint av luksus følelse, og det var det !

Stakkar'n som fikk bryne seg på min hårmanke, ville gjerne lage litt Kate-krøller, værsegod, sa jeg.

Utrolig nok, fikk hun det til:


Min venninne fikk det jeg døpte til: - "fluffy hollywood" hår. Hun ble så fin:

Neste mål på "to do" listen vår, shopping.

Fikk meg til å tenke på dette morsomme utsagnet jeg hadde lest ett eller annet sted:

"Anyone who tells you money can't buy happiness,
doesn't know where to shop" - Luckely i do - tenkte jeg !

Med andre ord, ikke noe kultur på meg denne gangen.

Derimot skulle kvelden avsluttes på et meget kjent sted i London...men før det.....fant min venninne de råeste, dyriske skoene jeg hadde sett på lenge ! Samt mer som dere ser av alle bæreposene hennes:

Lørdagens lunsj, hadde vi lyst på noe så typisk engelsk som:  fish and chips !

Hva bedre enn å gå på pub, tenkte vi.
Sist jeg var i London, hadde jeg gått forbi denne puben her The Albert.

Denne gangen gikk jeg inn. Her var det fullt, pga lunsjtid og fotballkamp på store tv-skjermer (ikke noe OL her nei) ! hmmm....litt usikker ble vi, før vi så en flott trapp som ledet opp til 2 etg, med følgende skilt: Restaurant !

Her var det som å gå tilbake i tid. Tunge gardiner og teppebelagt gulv. Akkurat passende atomosfære for fish and chips syntes vi. Det beste av alt, de hadde til og med italienske bobler til oss. (Jeg drikker ikke øl)

Viste seg og være, den beste fish and chips jeg har spist på lenge !!!

Kl. 18.00 hadde vi en ny avtale hos  frisør/skjønnhetssalongen, hvor vi hadde begynt dagen vår.

Denne gangen tok tok vi fotbehandling, genialt etter så må gåing, ikke sant ? Denne lørdagen hadde hun tilbud, så pedicure kostet meg 25 pund ! Ett kupp syntes jeg.

Til kvelden ble min silke kjole funnet frem, den er så genial å ta med seg på tur - skrukker lite, og tar ikke noe plass i kofferten !

Vi skulle jålete oss litt (som dere vel har skjønt, liker jeg jo det, da :).

Middagsbord var bestilt på luksuriøse Savoy Grill, altså vi skulle til det veldig kjente Savoy Hotel:

 Tilfelle du lurte, blomstene er ekte:
Først  her, må man jo ta ett glass champagne i piano baren. Okey, det var også det dyreste glass med bobler vi hittil hadde drukket, men i slike omgivelser var det helt greit. Så dette glasset skulles virkelig nytes.

Bord var bestilt til kl. 21.00, vi var litt sent ute, uvist egentlig av hvilken grunn... ?

Så høflige som vi er, sa vi ifra til kelneren, som servert oss i baren. At vi hadde bestilt bord, men ville gjerne nyte vårt glass før vi gikk til bords, var det iorden?

"Off course, madame, let me take your coats, and I will let the restaurant know, that you have arrived" !

Jepp, slikt liker vi - skål:


Vi ble vist til bordet vårt av hovmesteren, som introduserte oss til vår kelner.

Jeg valgte lammekoteletter, med litt ekstra tilbehør til, potetmos og gratinert blomkål, M valgte fisk som var bakt i en slags folie.

Etter at mat var bestilt, kom sommelier'ne til vårt bord, og vi kom frem til en flaske med fransk rosevin ville passe til begge våre retter.

(A sommelier, is a trained and knowledgeable wine professional, normally working in fine restaurants, who specializes in all aspects of wine service as well as wine and food pairing. The role is much more specialized and informed than that of a wine waiter.)


Maten var rett og slett utsøkt !

De nydeligste lammekotelleter jeg har spist, så saftige, sikkert fordi de var litt tykkere, enn jeg har fått servert i Italia. Fisken var vist himmelsk...så joda, vi okket og stønnet oss gjennom ett herremåltid.

Ja, vi tok også dessert (hadde ikke hatt noen forrett).

Fordelen på slike gourmet restauranter, porsjonene er ikke veldig store. Så en liten dessert av løvtynne skiver av ananas med en liten sorbet kuleis av lemon - var akkurat så frisk som kelneren anbefalt meg, det ville oppleves som.

Takk til Savoy, som ga oss en fantastisk opplevelse.....anbefales:


.....til og med på toalett. Se bare her:


Selvfølgelig står gjestetoalett i samme stil som resten av hotellet.

Så foran dette veggmaleriet, fikk jeg M til å sette seg og jeg skulle ta bildet av henne. Det sto en asiatisk dame og vasket hendene sine, kikket bort på oss og sier:

"Aaah, I take photo you, and you photo me?"

"Sure, we have a deal", svarte jeg, og vi begynte alle tre å le.

Vi var alle like imponert over dette staselige toalettrommet - og hun ville også foreviges på benken. Godt det finnes flere skruller på tur, tenkte vi.

En liten weekend i London var over, 2 døgn, går rasende fort unna, ideelt vil jeg nok si 3 døgn er best.

Likevel syns jeg vi fikk oppleve mye, dog jeg føler jeg har spist og drukket og skålt meg gjennom en av mine virkelig favoritt byer, akkompagnert av latter og skravling !

Tusen takk for en utrolig morsom tur, søte M.
Og takk til dere som følger med, og til alle fine kommentarene jeg har fått, 
da er det slutt på "selfie" bilder, og kofferten pakkes igjen
og imorgen er jeg igjen på Gardermoen.

Info: 
Nettsiden til Savoy her !
Her kan du også dra for å drikke afternoon tea.

11 kommentarer:

fruentimmeret sa...

Vi gikk forbi SAVOY da vi var i London i november. Jeg husker jeg tenkte at "her bor fiffen". Mange staselig biler på rekke utenfor og ventet på/leverte gjester.
Morsomt å se glimt fra innsiden, og forstår deres begeistring.
Virker jo som det var verdt prisen når du så varmt og morsomt forteller hvordan kveld dere hadde.

Ønsker deg god tur tilbake til Italia. Ha en fin helg, vennen ;-)
Klem

Sylvia sa...

Wow, sier jeg bare, Helen . For en tur! Og på Hotell Savoy også. Så morro.
Lekre i tøyet, fine på håret, og smilene på plass. Denne turen kan dere leve lenge på, altså.
Kom nettopp hjem fra Oslotur IGJEN. Sophia er 16 år i dag, og den ble feiret i Oslo, med å ta bilder på et Modellbyrå! Yes, det er sant. Det er jenta si, det.
Snart helg........ha en deilig helg. Klem

Fru Tunheim sa...

For en tur sier nå jeg....tror ikke min venninne og jeg klarer å matche det der på vår Londontur. God reise til Italia.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Ja, det var litt av en London-tur, og jeg forstår dette er jentene som kan kose seg!!! Takk for at vi fikk være med! Herlig! Det er jo ikke fritt for at man lengter tilbake, og bare du nevner fish and chips så får jeg vann i munnen! Mmmmm!

Klem Cathrine :-)

Bente sa...

Ja dette er virkelig luksus Helen. Så herlig og så flinke dere er til å planlegge på forhånd. For det må dere vel ha gjort. Virkelig smart med pedicure etter all gåingen.
Du lengter vel tilbake til Bolsena og finne frem småskoene som jeg kaller det? Følger jeg med på Andrea på instagram og ser de vakre bildene der.

Anonym sa...

The food sounds delicious, and The Savoy...what more can I say????
So glad you had such a lovely time. You certainly made the most of your short stay in London!

Kjersti sa...

For en tur! Ikke rart dere ser så happy og lekre ut på alle bildene. En sånn tur er jo veldig bra påfyll i hverdagen, kjempelurt å legge opp til så mye velvære og kos! :)

Maliva`s verden sa...

Åh...nå ble jeg en smule misunnelig her altså, for en fantastisk opplevelsestur dere har hatt. Takk for alt du tar med oss på.....og vips er du tilbake i vakre Italia ser jeg. Kos deg...Klem fra meg

Jorunns hobbyblogg sa...

sukk, sier nå jeg... må ha vært noen utrolig deilige dager!!

- helt klar for ny London tur jeg nå ;-) så takk for titten

Jorunn

Thing sa...

Fantastisk herlig Helen! =)
Måtte sjekke ut det hotellet dere lå på.
Veldig greit at det ligger i nærheten av Victoria Station =)

Elisabeth sa...

Så hårfine dere ble! Åh, frisørtimer er bare luksus. Digger å sitte i stolen og bli ordna på håret.
Har sagt at på mine eldre dager vil jeg gå til frisøren hver uke.

Savoy må jo bare være en drøm av et sted å bo. Fjonge var dere på hotelldossen ;)