24. januar 2014

Til deg, fra meg !

Endel av dere ønsket oppskriften på ponchoen, så her kommer den, og til Fru Tunheim, ja dessverre du har helt rett, denne strikkes frem og tilbake.....:

Garn:     Sandes Alpaka, Farge: 5834
Pinner:   3,5
Nøster:  13 (jeg brukte kun 12 nøster)

Legg opp 158 masker, strikk ca. 2 cm vrangbord, 1 rett og 1 vrang.
Avsluttet på det som du velger som retten, med en vrangmaske rad (dette for at ikke borden skal vrenge så mye)

1. omg (retten)
3 vr *8 r, 2 vr, 12 r, 2 vr* gjenta til det står igjen 11 masker, strikk så 8 r og 3 vr, snu.

2. omg (vrangen) 
strikk rett over rett og vrang over vrang

3. omg:
Strikk som 1 omg, men i rett feltene av 8 m strikkes fletter.

Dvs sett 4 første maskene på en hjelpe pinne, bak eller foran, alt ettersom hvilken vei du vil flettene skal gå, strikk 4 masker rett, så strikkes maskene fra hjelpe pinnen. Dette gjøres i alle feltene der det er 8 m.

Ser nå på min poncho, ser ut som flettene blir vridd hver 5 omg ....

Osv osv gjenta disse omg til stykket måler ca. 154 cm - ja, du sitter igjen med en enormt langt skjerf !

Strikk så en vrang omgang (for at ikke kanten skal rulle seg) strikk en avslutning på ca 2 cm med vrangbord, som begynnelsen, 1 rett og 1 vrang. Fell av.

Brett den sammen, la det være passe stor åpning til hals, ca. 34 cm fra midten og ned, sy sammen.

Volia, så har du en enkel poncho - etter uttallige strikke timer ! Jeg innrømmer det gjerne, jeg hadde glemt hvor tidkrevende det er å strikke fletter, at man må følge godt med, all tellingen...men, fint blir det, til slutt.

Bildet til høyre, sees hvor den er sydd sammen:


Husker jeg nevnte den kan brukes på ulike vis?

Vel her er de to andre variantene, og den ser da tilsvarende motsatt ut på baksiden, hvis du skjønner hva jeg mener?

Min kjære hadde ikke tid til denne fotograferingen, så det ble med disse to bildene....da har du ihvertfall et inntrykk, hvordan denne tar seg ut på.

Håper du ble inspirert, og hvis du velger å strikke denne, hadde det vært moro å vite hvilken farge velger du?

Ønsker deg en fin helg, 
min kjære reiser igjen bort på søndag, men denne gangen kun for 2 dager...
så ikke mye sprell jeg skal finne på denne gangen :)

9 kommentarer:

SOL sa...

Den var kjempe fin, den skal jeg prøve å strikke.

Jeg bor for tiden på Gran Canaria i Arguineguin og der har vi en norsk garnbutikk som selger Sandnes garn.
Syns den farven du har brukt var veldig fin,lurer på hvilket farve nr det er?

Fru Tunheim sa...

Som jeg sa, utrolig fin. Jeg er helt betatt !

Tovepia sa...

Nydelig!!
Flott farge, og virkelig artig at den kan brukes på flere måter; supert plagg.
Takk for oppskrift:)
Ha ei fin helg; klem fra mæ;)

Bente sa...

Du har klart det igjen. Jeg blir så fristet. Og den lekre fargen, egentlig er jeg ikke blåmenneske, men synes denne bare er lekker.
Nå er det vottestrikking på gang for Guro, og så blir det vel oppussing vi skal drive med en god stund.
Ha en fin fredag. Eskil er fire år idag, og i morgen til sjøbua på den årlige damenes aften men mange gode retter.

Anonym sa...

Love the colour of the poncho and it is so beautiful! You are very clever to knit!

Anita sa...

Så fin!! Er dårlig på åstrikke, men lurer på om jeg skal fri til min svigermor :-) Så stilig altså!!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen!
Så fin den ble! Nydelig farge til deg! Og det var vakkert med flettemønster! Det er moro å strikke, synes jeg, og blir jo veldig fint da!

Her er det snø og kaldt, men det er jo Norsk vinter det!

God helg til deg!

Klem Cathrine :-)

fruentimmeret sa...

Wow, så flink du er!

Fin dame, fin poncho ;-)

Klem fra svima.

Elisabeth sa...

Berre lekker!
Og jammen er du en dyktig strikker, Helen.

Her hjemme har vi fått ca 1/2 meter snø tenker jeg. Det har vært kaldt, så den er ganske lett og fluffy, om du forstår hva jeg mener? Mulig det er noe forskjell fra Larvik til T ang snømengde, men ville vel tro det er ganske likt?

Gooood helg da!