26. januar 2014

Prosjekt trehugging !

Eiendommen  vår Villa Helena består av 12 mål tomt, som delvis er opparbeidet hage og naturtomt/skog.

Vi har gjerne hver høst/vinter, prosjekter på gang.

Denne høsten ble Villa'n malt, og vinterens prosjekt, var å fjerne ca 5 meter av skogen. Slik at den skulle bli mer "trukket tilbake" fra gressplenen. Siden vi kjøpte her i 2005, har skogen vokst enormt ! Følte nesten at den "hang" over gressplenen her.

Ett slikt innhugg i naturen, må vi søke om. Selv om vi er formelt eier av skogen, kan vi ikke gå til verks som det passer oss.

Søknaden ble sendt inn til "skogpolitiet" i vår kommune, og vi fikk tillatelsen rett før jul, hurra !

Slik så det ut, før 5 mann begynte på den store jobben, uken som gikk:


Her godt i gang. Minner ikke dette deg om norsk høst?


Min kjære var selvutnevnt prosjekt leder, og tok dette som en treningsøkt:


Leketøyet hans, jeg mener bobcaten kom godt med.

Dessverre måtte deler av gressplenen her, ved grill-/spiseplassen ofres:



Her begynner det å bli slik vi ønsket oss:


Til slutt var 113 trær tatt !!!!...og ennå har vi masse, masse igjen, skogen vår er stor !

Stenmuren du ser her, begynte jeg å lage for mange år siden. Jeg hentet stein fra bondens åker/jorde (naboen) etter at han hadde pløyet. Ja, tro det eller ei, der gikk jeg frem og tilbake med trillbåren min ! Så ble bobcaten kjøpt inn, og hentet de virkelig store steinen !

Jeg liker den røffe, rustikke skillet dette gir mellom opparbeidet tomt og naturtomt:

Etter fellingen må endel av muren ordnes på, og flere steiner skal hentes fra bondens jorder. Det skal også komme ett lass med jord.


Selvsagt er det planlagt litt beplanting her. Jeg har lyst til å ha innenfor steinene oleander busker, og min kjære har lyst til å ha de med hvite blomster. Jeg er enig.

Så med andre ord, det er da vårens prosjekt, samt å så ny gressplen ved grillplassen !


Ja, slik ser det altså ut her vinterstid ! Ser jeg har en stor rakejobb, som venter på meg......til våren.

Fikk også levert nytt spisemøblement til 1 etasjen her, men det får bli ett annet innlegg - en annen gang.

3 kommentarer:

Bente sa...

For et prosjekt på villa'n denne gangen. Kommer til å bli nydelig med oleander busker. At dere felte så mange trær er utrolig da. Kan bli mye ved det da.
Her har vi iskald vind og lett snøfall. Nå er det Miss Marpel som står for tur. Ha en fin søndagskveld.

Sylvia sa...

Her var jammen Terje igang igjen! med stort smil om munnen. Motorkjøretøy og utstyr......og en mann!
Virkelig? Såååå mange trær?
Muren din er kjempefin. Og med blomsterbusker til, og ny plen, ja, da har dere litt å gjøre frem mot sommeren.

Og nye møbler......gleder meg alt til neste innlegg, jeg, Helen.
Ny uke, nye muligheter. Klem fra meg.

Elisabeth sa...

Å så fint det blir. Lysere, og mer luft. Ikke vanskelig med å forstå at det gror vilt i vakre, frodige Italia. Trær må "tuktes" for å ikke ta overhånd. Dere er initiativrike og flinke til å forvalte denne flotte eiendommen på en god måte.

Bare elsker stein i hagen. Og dette steingjerdet ser jo ut som det har ligget der bestandig!
Blir spennende å se hvordan det vokser seg til med Oleanderbusker og Jasmin? utover sommeren. God ide´.
Fikk en Oleander i bursdagsgave i sommer. Den står inne i vinterhagen nå. Gleder meg til den kan settes ut, og se ny rød blomstring.