18. januar 2014

Lørdagens plan !

Idag var planen ganske klar, en liten utflukt, med litt kulturpåfyll ønsket jeg å gjøre. Sto opp til gråvær, og litt regn i luften og +12 grader. Paraplyen ble derfor med meg.

Kjørte til en av mine nærliggende favoritt byer, kun 20 minutter unna, Orvieto !

Ikke vært her siden nyttårsaften, og på min vei stoppet det å regne, så paraplyen ble igjen i bilen.


Første stopp, Montanucci:


En liten, og veldig usunn frokost, skulle fortæres....hysj...ikke si det til noen, men idag var det altså kake, sammen med en cappuccino.

Da brøt jeg igjen, ett av årets nyttårsforsetter, spis mindre søtsaker, men prøver å tviholde på: -  miniser inntak av mat !

Likte den lille gaffel detaljen, ikke sett den før:


Neste stopp....Palazzo Soliano, utført i gotisk stil på 1260-tallet.

Idag huser det Museo Emilio Greco. Jeg var her på nyttårsaften, og hørte på en jazz konsert, og bestemt meg der og da at jeg måtte jo se meg omkring her, og idag - tro det eller ei, var jeg nesten helt alene her inne !

Emilio Greco, 1913-1995, er en kjent siciliansk skulptur. Ved hans bortgang donert han sine arbeider, til dette museumet, som fikk hans navn, og alt her inne er hans verker.

Han har laget vakre, bronse statuer og skulpturer, noen også i stein, marmor, og endel skisser. Dessverre, var det ikke lov å fotografere her inne.

Men, til dere som følger meg på instagram under "pausefoto", vil se jeg snek meg til å ta ett bildet, av en vakker statue.


Billetten, som kostet meg 4 euro, ga også adgang inn hit:

 

Ligger mellom Duomoen og Museumet jeg akkurat hadde besøkt:



Heller ikke her var det lov å ta foto :(

Snek meg til dette, som møter deg idet du kommer inn. Se bare de flotte vinduene !

Her var det fylt opp med enorme maleri, mosaikk bilder, tre utskjæringer - små og store. Da jeg var ferdig her inne, merket jeg at ja, da var jeg "mett" på kultur.

Men, så hadde jeg også oppfylt ett av mine andre nyttårsforsetter, se "kultur" en gang i måneden, minst.


Gikk mot katedralen, som er det mest kjente bygget her i Orvieto. Jeg måtte ta nok, en titt på disse flotte bronse dørene.

De er nemlig ikke så gamle som du tror. Disse ble satt inn i 1970, da de gamle tredører måtte byttes ut.....


Så hvem hadde brukt 6-7 år, på lage disse gedigene bronse dørene ? (det er også to innganger til, men da mye mindre bronsedører)

Ingen ringere enn Emilio Greco, som blir beskrevet slik, i min veldig interessante guide bok :

"Sicilian Emilio Greco, is one of the greatest italian, sculptors of our time".

Dørene er virkelig helt enorme, de er delt opp i seks paneler, representere "the seven works of Mercy", hva nå det heter på norsk?

Dette bildet heter: "Visiting the sick":


Det var merkbart færre folk her nå, men noen turister var det .. på vei tibake til parkeringsplassen, ble jeg stoppet av 3 japanere, som spurte om veien til Duomoen, og nysgjerrig spurte hvor jeg var fra, da de skjønte jeg ikke var italiener.

Ble litt overrasket da bilen viste 17 grader ute ? Vel hadde den stått i solen, ja solen kom jo frem, og jeg hadde selvsagt ikke tatt med solbriller !! Det var jo meldt regn, og likevel gikk jeg i sko, godt var det.

Håper du har hatt en fin lørdag? 

Ønsker deg en fortsatt flott helg - og imorgen skal jeg hente min kjære på flyplassen igjen, og det gleder jeg meg til !

7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Heldige deg som har så mange koselige småbyer rundt deg og tusen takk for omvisningen. Her er +1 grad og stiv kuling, men uten snø heldigvis. Min lørdag har ikke vært god med tanke på gårsdagens opplevelser, men heldigvis er pasienten utskrevet fra sykehuset igjen og fungerer som normalt. Slikt setter en støkk og får tankene i sving. I morgen er det ut på jobb og hjem tirsdag.

Elisabeth sa...

Italia er en oase av kulturelle opplevelser da Helen, så sånn sett passer det fint at du bor store deler av året der sør ;)
Den kaka så digg ut. En slags terte? Lurer på hva den var fylt med? Sjokolade kanskje?
Har vært kake både fredag og lørdag her også. Gulrotkake a la ROOM. Etter jubilantens ønske. Digg digg digg….
Nyt siste gressenkekvelden - og kos deg med hjemkomsten med din kjære i morra. Fint å savne hverandre innimellom. Gir litt piff i hverdagen det.

Klem

Sylvia sa...

Kjære Helen
Takk for Kultur-rundturen sammen med deg. Kjekt å ha en guide også, når man er på museum, ikke sant?
Så masse flott å se. Du er heldig som bor midt i kulturskattens land, Italia. Da jeg var i Roma for mange år siden, synes jeg at jeg vandret rundt i rå kultur og kunst, det var helt fantastisk!!!
Mercy=nåde. Så alle disse syv historiene var om nåde.

Og altså, kake til frokost er bedre enn ingen frokost i det hele tatt. Jeg har ofte en kjeks til kaffen på morgenen, siden jeg ikke er glad i frokost. Men så får jeg noe i meg alikevel.
Og ang det å spise mindre, så gjør jeg det, etter sjauen jeg hadde sist helg. Spiser meg forsiktig opp igjen, kan man si.

Her er det snø, snø og snø......men det stanser ikke mine gåturer til jobb. Sålenge jeg ikke slår meg helt fordervet på glatta da, ha ha......
Ha en fin lørdagskveld, kjære deg. Klem.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen!
Ja, dette var ikke det verste man kunne bruke en lørdag til! Jeg likte i grunnen frokosten din også, og det har nok med at januar = slutt med alt søtt, så da blir det visst ekstra tilstrekkende med bilder av ting man fyser på!

Her er det -5 og 1/2 meter snø, og jeg har begynt å drømme om sommer!

Ønsker dere en flott søndag!

Klem Cathrine :-)

Jorunns hobbyblogg sa...

Takk for fin tur, der var det nydelig, og sånne nyttårsforsett er til for å brytes.... Så er det bare å starte på nytt igjen etterpå.... Jeg prøver meg med kjøpestopp (spesielt ifht klær og ting) ... Har greid å bryte det 3 ganger alt .... Men prøver igjen

Jorunn

Thing sa...

Så herlig så herlig...
Takk for turen =)

fruentimmeret sa...

Been there and LOVE it!

Fine bilder du har lagt ut, Helen!

Keep it up vennen ;))