14. desember 2013

Svipptur til Edinburgh !

Var det jeg gjorde tirsdag til torsdag i uken som gikk ! Jeg skulle på juleshopping...............

Jeg forlot dette været i Norge:

For å bli møtt av grønne enger i Skottland:

Jeg skulle møte mamma'n min, som kom med toget fra Durham. Vi skulle møtes på hotellet, og tro det eller ei, det hadde vi greid å time så bra, at jeg kun ventet på henne i 10 minutter før hun kom inn i lobbyen !

Etter å ha slengt fra kofferten vår på rommet, var det rett og slett:
"Hit the road, Jack...retter sagt, hit the high streets shops!"

Her var det julestemning, og nytt av året, hvis jeg forsto det rett, var dette pariserhjulet:

Skikkelig tysk julemarked, du ser det også på bildet over, alt som er rødetak - er små juleboder.

Må innrømme, at ingen shopping ble gjort på markedet her.....

Vi var dog innom Jenner's, det ærverdige, gamle varehuset, som var så fint opplyst på kveldstid. Skal innrømme jeg fant litt, på EAST en butikk jeg alltid må innom når jeg er i England eller Skottland:

Neste morgen skulle vi hit til:

"Edinburgh Castle er en gammel festning på Castle Rock i sentrum i byen Edinburgh. Den har vært benyttet av ulike militære styrker siden forhistoriske tider, og stedets beliggenhet var forutsetningen for bydannelsen av den nåværende hovedstaden i Skottland.

Edinburgh Castle ligger på toppen av Royal Mile («Den Kongelige Mil», egentlig 1,61 km), hovedgaten i den gamle byen som leder ned til Holyrood Palace. Stedet er den største turistattraksjonen i Skottland i form av inntekter.

Festningen er på toppen av en vulkansk plugg. Tre av bergsidene er beskyttet av rette bergvegger og den eneste adkomsten er på den fjerde og østlige siden". Info hentet hos wikipedia.

Vi hadde prøvd å komme inn hit, sist vi var her - men da var køen så lang at vi ga opp ! Men, denne morningen var det ikke mange på vei opp hit:

På vår vei opp, gikk vi forbi denne foto "shooten" her:

Vi ble med en kort  guided tur, har alltid veldig god erfaring med det:

Over festningens mur, var det en fantastisk utsikt utover.....

...........Edinburgh:

Så hvorfor er det ruglete belagt steiner her i midten? Som forresten ble lagt av franske fanger....fikk vi vite.

Vel, den ruglete delen her skal gjøre det lettere for hestene å få "fotfeste", rett og slett ! På de glatte steinene, ville de bare gli:

"When in Scotland"....hører du selvsagt sekkepiper, på ett gatehjørnet:

Skal innrømme vi gikk, og vi gikk, og vi gikk ennå lenger...så vi hadde hovne og slitne føtter, og ja ett og annet gnagsår hadde vi fått begge to !

Morsomt å se byen ved juletider, da jeg sist var her....ja, da var det vel sen vår.... og nå har min kjære lyst til å se denne byen også, for dette er jo whiskyens hjemland, og han har oppdaget whisky !

God helg til alle - vi er barnevakter denne helgen, til min kjæres yngste barnebarn, som forhåpentligvis snart sover i sengen sin....

Dog jeg syns jeg hørte noe synging fra rommet hans? Må sjekke....todeloooooo

Bente sa...

Så fint du presenterer Edinburgh, du kan friste som jeg har sagt før. Hyggelig for deg å være sammen med din mor da.
Julebordet på Fabel. Helt nydelig. Så innom puben du har sett. Jeg ble nokså sliten og armen verket, så taxi hjem på meg. Resten av gjengen nyter litt julestemning på by' n.

Sidselsidserk sa...

Fantastisk by - takk for turen:))

Jorunns hobbyblogg sa...

Nå fikk jeg veldig lyst til å ta en tur tilbake dit..... Fin by :)
Takk for turen
Jorunn

Elisabeth sa...

Takk for hyggelig gjensyn med Edinburgh. Utsikten fra Castle er jo formidabel. Og byen er et mekka for shopping-glade. Ble cashmirgensere på deg og mor tro?
Vi var en langhelg i E sammen med min bror og ritaraa som du kjenner via Ig for 3-4 år siden. Nå fikk jeg lyst til å ta en snartur igjen.
Kos deg med barnebarn på besøk. Tenker jeg er full fart ;)

Sylvia sa...

Takk for turen. Edinburgh har jeg aldri vært i, men nå fristet det rett og slett, etter ditt postkort derfra.
Så hyggelig at du fikk vært sammen med moren din også. Dere har nok alltid masse å snakke om , de gangene dere treffes.
Så Eilif det må være å reise fra snø, og til grønne enger.
Her begynner snøen å forsvinne, og jeg Balder meg til jobb på glatta i går . Turbojobbing fremover.......så det blir ikke mye tid til blogging på meg.
Kos deg masse mens du er i Norge, sammen med familien.
Klem

Fru Tunheim sa...

Så hyggelig gjensyn med Edinburgh. Maaaange år siden jeg var der.