4. desember 2013

Postkort fra MILANO !

Del 1.....


Etter 5,5 timers togtur, ankom jeg mitt delikate rom nr. 301:

Hotellet var sentralt plassert i centro storico, gjorde at jeg rundet kun ett hjørnet, og så dette mektige synet:


Til høyre den kjente Duomo'n og til venstre inngangen til Galleria Vittorio Emanuele. Samt den største granen jeg har sett på lenge, holdt på å bli pyntet med lys på seg.

"The Galleria Vittorio Emanuele II is one of the world's oldest shopping malls. Housed within a four-story double arcade in central Milan, the Galleria is named after Vittorio Emanuele II, the first king of the Kingdom of Italy. It was designed in 1861 and built by Giusepps Mengoni between 1865 and 1877."


Galleria Vittorio Emanuele.....kan vel kalles en verdenskjent shopping arkade, jeg var nesten mest opptatt av gulvet, se bare disse detaljer her, et smykket i seg selv:

Mosaikk oksen har fått rykte på seg, at man skal snurre seg på hælen på oksens ...eeehh....baller, så der er den stakkars oksen helt nedslitt..... skal vistnok bringe lykke, til info jeg snurret meg ikke på oksens baller:


Jeg var alene ute denne fredags kvelden, så hva var vel mer naturlig enn å begi seg ut på shopping? Som Milano er sååååå kjent for, og ikke uten grunn !

Første stopp, inni dette ærverdige shopping arkaden, var Stefanel:


Etter å ha sett denne jakken i vinduet, måtte den prøves på, og den var i 2 farge kombinasjoner.

Den til venstre er helt dine farger da Bente, men det var den til høyre jeg hadde sett i vinduet, og den er vel helt dine farger Sylvia.....

Hvilken kjøpte jeg tro? For ja, enn ble med meg hjem:



Det er virkelig helt eventyrlig å vandre rundt inni her, masse folk, og masse eksklusive butikker, og hadde jeg lukket øynene og hørt snakket rundt meg, kunne jeg ett øyeblikk trodd jeg var ett sted i Russland, for her krydde det av russere:


Neste morgen våknet jeg av ett øredøvende bråk, tuting fra biler og trikken som ulte....kikket ut av mitt vindu og så dette her.

Trikken kom ikke videre ned sin sving til høyre pga en parkert bil og det begynte å hope seg opp bak. Biler gadd ikke vente mer enn noen minutter før de rygget og svingte seg unna:


Min kjære ankom lørdag morgen etter en lang flytur.

Vi dro ganske så raskt avgårde til "in Brera Pinacoteca", som er i Palazzo di Brera, området rundt her heter også Brera skjønte jeg.

Det reklameres med følgende:
"The Gallery is considered one of the most important state museums in Italy". Klart vi skulle innom dit for enn kikk!


Som så ofte i Italia, ett staselig Palazzo bygg:


Her hang det malerier fra kjente malere som Caravaggio, Raffaello, Bellini, Tiziano m.m. og mange av maleriene var enorme !

Se bare denne her, dette ble tatt akkurat før vakten fikk sagt til meg: No, no signora no photo !
Så det ble med dette ene:


Videre på vår vei, traff vi på nissen, som for første gang jeg har sett...tigger......han delte altså ikke ut pakker til barna, men de kunne fotograferes og gi litt penger til han i den røde kurven på bakken....jaja, hva kan jeg si....nisser til dags er kreative de også....:


Del 2 .....følger.......... og ja, det var den rød/lilla mønstret jakken som ble innkjøpt !

6 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Tusen takk for at vi får bli med deg på tur igjen, Helen. Milano er nok byen for meg ja. Jeg er god på Window shopping og ikke fult så god på ordentlig handling....

Sylvia sa...

Å, så morro å få bli med deg til Milano, Helen.
Og på shopping. Det er heller ikke jeg så veldig flink til, som fru Tunheim også nevner her.......men jeg er god på å selge jeg, da. Og ble kjempeglad da jeg leste på slutten av innlegget ditt, at det var " Sylvia- jakka" med de røde detaljene du hadde valgt.
Ikke bare fordi det var i mine farger, men det var den som absolutt kledde deg best i fargene. Iallefall til det du hadde på deg under, på bildet.
Jeg er jo iferd med å prøve ut noen nye farger, så beige og grå og brun står på den lista mi.......men jeg får nok lurt inn litt rødt og orange innimellom, for ikke å se ut som en bestemor eller en grå mus.
Vi passer yndlingsgenseren for tiden, og koser oss med ham. Vi har nettopp vært ute på tur, men nå blåser det helt villt ute, for det er meldt storm her i dag. Håper vi slipper unna det verste været.
Kos deg videre på tur..... Klem

Sylvia sa...

Rettelse: det er altså en hund vi passer, og ikke en genser....... Feilene sniker seg alltid inn i mine innlegg, uff

Bente sa...

Helen du kledde den jakken utrolig godt. Flotte farger til en fargerik bella donna.
Morsomt å se Milano igjen, det er noen år siden vi var der.

Velkommen hjem kjøre deg. Og takk for kortet og reisebrevet.

Elisabeth sa...

Aldri vært i Milano, men dit vil gjerne ta en tur en gang. Spesielt etter dine fristende bilder.

Grattis med ny jakke i flotte farger. Den kledde deg godt. Sikker på du vil få mye glede av den, i advent-/juletiden framover.

Håper du kom deg vel fram i går. I stormværet. Huff og gru, for et vær!
Så blir det norsk førjulstid framover. Kos deg ;)

Anonym sa...

Fantastic pictures!!!
I just love the Stefanel cardigan!!! What a wonderful shoppers paradise.