20. desember 2013

Marsipan !

Ja, enkelte av dere lurer kanskje på hvordan det gikk, med "marsipan-prosjektet" mitt?

Jeg gjorde alt klart igår kveld -og da så det slik ut på kjøkkenbenken min, før det store "marsipan-slaget".

Jeg fikk servert ett glass med fransk musserende (Cremant, anbefales, dette er ikke champagne) av min kjære, før han forsvant ut av syne og faktisk ut av hus ! Han gikk inn i garasjene sin, påsto han hadde noe viktig å gjøre der......(??)

Oppskrift var funnet i ett blad, og skulle være verdens enkleste.....og da tror jeg på det !


Deigen ble ikke helt som jeg forventet !

Det var altfor klissete, og jeg sa høyt ut min eder og galle - om denne fordømte "deigen", ord som selvsagt ikke er egnet nå i denne fredfylte julehøytid.

Men, denne gangen skulle ikke en marsipan deig ta rotta på meg, jeg skulle få dette til, basta !

Redningen ble melis, og masse mere melis, knadd inn til jeg endelig fikk trillet ut en lang marsipanpølse - til min store glede !

Ennå større lykke, var det å trille ut små runde marsipan kuler ! Hurra, og skål på engang etter dette prosjektet var ferdig !!

Men, klart jeg skulle dyppe de i smeltet sjokolade, men hvilken ?

Da er det godt man har kjøkken-dyktige bloggvenninnner. Sms ble sendt til Bente, som svarte med engang Dronning Sjokolade !

Takk for tips, og samtidig må jeg få takke alle dere som la igjen, så fine kommentarer med gode råd, og ikke minst sympati -på mitt siste kjøkken stunt, de mislykkede serina kaken.

Jeg kan fortelle de ble spist opp, på jobben til min kjære, uten at vi nevnte hvilken kakesort dette liksom skulle forestille. De ble bare kalt:  "noe tørre kjeks Helen har bakt"...hahahahah


I min gledesrus, serverte jeg også nissen vår ett glass med bobler - der han så fint sitter, på en gave fra min stedatter. Hun har blitt så glad i  å hekle, så dette flotte jultreteppe fikk jeg, og det invies i år av familiens gamle nisse:



Julebordene er gjort unna, og en morsom historie må jeg dele med dere. En venninne kunne fortelle i julemaset, skal nevnes hun er mor til 2 smågutter, hadde hun vært effektiv og bestilt julekortene på nett.

De ankom forrige uke, så hun at teksten var vel ikke helt som planlagt, retter sagt årstallet var feil.... Kortet kom idag til meg, og lyder slik:

Vi ønsker det beste for deg og dine i året som kommer, og takker for fine stunder. 
Vi håper på mer tid sammen i 2013 !!
(håndskrevet står det:) 14 ! Vi mener 14....

Da begynner straks juleferien her hos oss, venter bare på Mammas ankomst fra England imorgen,  og julaften feires hos min bror. Hvor skal du feire jul ?

Nå skal jeg sette på denne julesangen her, mens min kjære tenner opp peisen og noe godt skal helles i glassene.....

Ønsker dere alle sammen en god jul ! 

13 kommentarer:

Sylvia sa...

Kjære Helen .
Tenk, du klarte det. Og Melis er tingen, det er klart! Godt du brukte det og ikke mel, he he.......
Skulle gjerne ha vært å prøvesmaking hos deg, for jeg virkelig ELSKER marsipan. Nam nam
Nå har jeg julefri en ukes tid, og kom nettopp inn døra her hjemme. En kald øl er åpnet, og jeg håper å kunne strikke og kose meg o dagene fremover.
Så morsomt julekort. Trykkleif er over alt, altså.
Koooos deg masse i helgen. Klem

Fru Tunheim sa...

Så flott Helen...du fikk til marsipanen og det fortjene du virkelig!!!!! Litt boblende assistanse er heller ikke å forakte. Hos oss går det i NRK klassisk som spiller så nydelig julemusikk i radioen. Vår julekos starter i morgen kveld når jeg er ferdig på jobb og datteren er hjemme på juleferie.

Ønsker dere en nydelig jul !

Tovepia sa...

Herlig Helen, marsipanen så skikkelig god ut!
Kos deg masse i jula, her blir det rolig jul..tror jeg, men jul skal det bli:)
Klem fra meg;)

Olavs Blogg sa...

God jul til deg og Terje. Og lykke til videre med julebaksten.

Bente sa...

Marsipanen ser super ut. Jeg synes du er flink Helen, jeg har aldri laget hjemmelaget marsipan. Håper du får sjokoladen på dem også. Jeg drypper mine helt i sjokolade for så å rulle dem i kokos. Kanskje det hjalp med boblene, selv om de ikke var italienske.

Vi brukte de flotte glassene fra Terje i går til våre bobler. De smaker ekstra godt i de glassene. I kveld blir det en pubrunde med venner, på den puben du posere i baren. Så kommer solfesten i morgen, den årlige sammen med gamle vejnner. Så lillejulaften og gips av, det er nedtelleing.

God helg

vimza sa...

Du fikk da til marsipan du :) jeg er imponert og klapper på skuldra, så bra at de spiste kjeksene dine, du vet at det er du som undervurderer deg selv, det trenger jo ikke være det de heter på papiret da vel, tenk det du fant på din helt egen julekjeks:) flinka!

Vi skal feire her hjemme vi med familie( faktisk i år blir det oss 5 og min mor og barnas far) og vi skal spise det etterlengta pinnekjøttet:) det gledes! HVa spiser dere på julaften Helen?
god 3 søndag i advent :)
klem!

Anette Willemine sa...

Å, så flink du er! Veldig lenge siden jeg prøvde meg på å lage marsipan. Nå fikk jeg plutselig lyst. :)

Ønsker deg og dine en vakker høytid!
Klem,
Anette Willemine

fruentimmeret sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
fruentimmeret sa...

Hihi, må le av din beskrivelse av deg selv på kjøkkenet, Helen. Jeg liker attituden din, du gir deg jo ikke! Hvordan smakte din hjemmelagde melis-marsipan forresten?

Tusen takk for godslig julekort, skulle gjerne hørt tankene dine da du plukket det ut. Hehe... Du skjønner hva jeg mener.

Ønsker deg og dine en riktig god jul, så satser vi på et treff ikke så langt utpå nyåret.

Juleklem fra bolle-nissemor ;-D

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen!
Hi, hi, du skulle brukt tynne hansker, vet du, som var dyppet i melis! Men det ble jo bra til slutt da! I da jeg var liten ble jeg invitert av en nabodame til å lage marsipan. Men jeg hadde aldri gjort det før, og likte IKKE å bli så klissete på hendene, så jeg spurte pent om å få en klut å tørke meg på!

Her går det mot slutten på alle gjøremål før jul, og i kveld håper jeg å kunne nyte en gløgg og lit førjuls-tv med min kjære! Julaften skal feires hos min datter med familie, så det blir veldig hyggelig!

Med ønske om en fredfull og god jul til deg og dine!

Klem Cathrine :-)

Pia sa...

Synes du er flink som ikke gir opp! Og øvelse gjør jo mester til slutt!

Så koselig at du bruker juletreteppet! Vårt er også på plass, treet ble ferdig i dag med god hjelp av ebbesen. Men vi får det ikke til å stå helt... så jeg er spent på om vi våkner til et horisontalt tre i mrg... ellers er nesten alt klart! Bare ribben som gjenstår.

Ønsker dere en deilig jul og takk for julekort!

Elisabeth sa...

Mmm, så lekre de ser ut, marsipankulene dine. Grattis!
GOD JUL, kjære bloggvenn. Setter STOR pris på kontakten vår, både her inne, via IG, WF og in real life.
Elisabethjuleklem

Thing sa...

Mmmm...flinka!

Goooood Jul til deg og dine vakre gode snille flinke Helen!

Juleklem ♥