27. november 2013

Ut på by'n en lørdagskveld...

Var ikke den opprinnelige planen, vi skulle kun møte vår kjære nabo Noel, for en aperitivo, før vi hadde tenkt oss alle ut for en pizza.

Møteplassen er selvsagt vår lokale lille Enoteca, og jeg fikk plutselig for meg at jeg skulle ringe på hos min eldre venn Luciano, som dere har møtt før her på bloggen. Så da gjorde jeg nettopp det !

Ikke langt å gå, han bor bare rundt hørnet av Enoteca'n, joda, han ville mer enn gjerne komme for ett glass, men kunne ikke bli lenge, han skulle videre på noe annet.

Etter endt aperitivo, spør Luciano om vi har fast avtale for kvelden? Hvis ikke, kunne vi bli med han på en liten promotion for kastanjesuppe, og coniglio (ja, nå kan du få gjette hva det er) og vin, kuvert pris 18 euro, ca 140 kr.

Klart vi var ikke vanskelige å overtale !

Videre vi gikk, til en annen mere moderne utformet enoteca, familiedrevet, her i Bolsena (til dere som er kjent her, den ligger på vei ned til havna). Som dere vet, er årets olivenolje ferdig presset, så vi begynner med bruschetta.

Ja, jeg vet dette blir nok ett innlegg om mat ! Hva kan jeg si, håper bare dere blir fristet...hehe...

Så fulgte det på med kastanjesuppen, med litt brød oppi og jeg er sikker på at jeg smakte noen hvite bønner oppi der også !? Kastanjer har jeg aldri smakt før, og det var godt, sånn litt nøtteaktig konsistens på.

Det var egentlig kun rødvin som ble severt til, men jeg tåler ikke rødvin så godt, og spurte om det var mulig og få hvitvin ?  
Certo, no problem !

De hadde dekket på 2 langbord, så vi tok hjørnet, og kanskje like greit, fordi vi hadde det så moro, og lo så mye, mange festlige historier ble fortalt, og dertil mer og mer latter ! Virkelig en herlig stemning.

Jeg elsker og le, det er så herlig befriende . Det sies en god latter forlenger livet, ja da kommer jeg til å leve lenge :) og disse gutta også.

Her sees Luciano mens han henter mat til oss, gentleman som han er.

Gjettet du så  hva coniglio er? Vel da kan jeg avsløre det....ja, Mamma da har jeg altså spist kanin ! Noe jeg ikke har gjort før i hele mitt liv. Once must be the first time, sory rabbit.

Hadde jeg ikke vist bedre, ville jeg trodde jeg spiste kylling ! Nydelig krydret var den også:

Avslutningsvis fikk vi ristet kastanjer, noe som også var nytt for meg, igjen nøtteaktige smak, men man må passe på at den er myk og fin inni, enkelte kan være noe tørre greier inni - og de skal man ikke spise.


Slutten av kvelden, måtte jeg bruke min favoritt setning for tiden:

"Living in Italy means, you have to start your day knowing it may not always go as planned".

Noe denne kvelden var ett utmerket eksempel på ! Eller som Noel så fint formulerte det: gjøre noe så  på sparket blir alltid vellykket !

6 kommentarer:

Bente sa...

Du "detter" bort i litt av hvert det er nå sikkert. Kastanjer har jeg ikke spist, men kanin har jeg spist. Der er godt ikke sant.
Kjenner godt igjen enoteca'n dere er på.
Helen, positive mennesker opplever så mye hyggelig. Og jeg VET at det er latter og hygge rundt deg. Ha en fin kveld cara.

Sylvia sa...

Mmmmm...enda et innlegg om mat her hos deg. Det liker jeg, vet du. Opptatt av mat som jeg også er.
Ristede kastanjer har jeg spist tidligere, i Frankrike . Og også kanin, så det er ikke nytt for meg. Liker begge deler, jeg . Kanin er mye brukt i Paella også, der det blandes både kylling, kanin og sjømat.
Så morro med så mange forskjellige mennesker. Og latter, ja, det forstår alle, selv om man ikke kan forstå språket helt. Og så sies det at det forlenger livet også. :)
Gleder meg allerede til neste innlegg herfra, jeg, Helen .

Fru Tunheim sa...

Så herlig med et åpent sinn....da kan man møte på så mangt.

Anne sa...

Åååå Helen!! nå har jeg kosa meg stort her med både tur på byen, og tur til Roma. Ikke lenge sidene en var ved sydligere breddegrader, men du får meg igjen til å lengte tilbake. I alle fall å når været er som det er her om dagen, regn på tvers og vind på langs, sukk... Men nå må en vel holde seg i ro og forberede litt til jul :-) litt trivsel i det å da.

Kjempeflott å se bildene dine, den stilige innredningen og ikke minst maten, men ja!! en blir sulten!!

Ha en superduper kveld snuppa. Klem fra Trøndelag.

Elisabeth sa...

Matinnlegg - kan vel aldri bli for mange av dem???

Elsker når du tar meg med på italienske, både middager og lunsjer.
Nå har jeg lest meg tilbake til flere av innleggene dine, for her var det endel å ta igjen. Du er flittigere blogger enn meg om dagen. Ja ja, jeg kommer sterkere tilbake får jeg tro.

Anonym sa...

So you have eaten rabbit!!!!
I have to admit...so have I, but many moons ago! After the war (yes....now going back to the late 1940's!) I ate rabbit once, but it wasn't until I had eaten it that I was told it was rabbit!!! The reason was: after the war there was food rationing in England and it was a luxury to have meat or fish, so those who could buy rabbits did so! Needless to say, I haven't eaten rabbit since then, and never will again!!!