20. november 2013

Hverdagsluksus !

Idag inviterte min kjære meg til pranzo (lunsj) til La Rocca Orvieto agriturismo e ristorante, som er ett helt nytt sted for oss - og vi var veldig spente:

Ned denne lille alleen omkranset av rosmarin busker på hver side - kom vi til denne intime restauranten, min venninne Cristina hadde anbefalt oss.

 

Sommerstid kan man sitte ute, men idag med sine 12 grader, var det ikke noen som satt her, og det var litt sånn varsku om regn i luften:



Stedet her ligger på en åskam, og har vakker utsikt utover dalen ned mot Orvieto:

Lite folk her, men som servitøren kunne fortelle oss, alle rom som agriturismoen leier ut, var stengt for sesongen, og gjennomgikk vedlikeholds arbeid i høst/vinter.

Stedet hadde åpnet opp i 2005, samme året vi kjøpte vår første eiendom her i Italia, morsomt sammentreff.

Som dere kanskje vet, en agriturismo driver gjerne jordbruk i tilleg til og leie ut rom, dette stedet vil jeg vil si gikk under det mere eksklusive slaget av agriturismo jeg har sett.

De driver også med oliven og druer, med andre ord, fikk vi servert ett lite glass med deres egen hvitvin albaco - på druene grechetto (som mange orvieto viner har i seg har jeg etterhvert skjønt) samt chardonnay. I tillegg hadde de 5 andre vintyper.

Etter det lille glasset med hvitvin, fikk vi servert hver vår lille toast, slik at vi kunne smake på årest olio extravergine di oliva.

Innhøsting og pressingen skjer stort sett overalt her i medio november mnd. Helt fersk oliven olje grenser nesten til litt grønn farge, og har en litt sterkere smak - før den liksom "roer seg" og jeg elsker den smaken  !

Se bare den snertne lille flasken vi fikk oliven oljen servert i:




Etter og ha gjort vår bestilling, kommer en skje med appertizer:


Jeg bestilte meg tunfisk filet med porcini (sopp) sjy på, og min kjære valgte en risotto med reker, se bare den fine fargen:




Mens, vi vurderte om vi skulle ta en dessert, kom en liten skål til hver av oss, med en liten vanilje is kule oppi. Så helte servitøren over noen dråper av oliven oljen, du ser de gule dråpene flyte på den smeltede isen, ikke sant?

Og det høres sikkert rart ut, men ojojooo dette smakte såååå godt:


Såpass at min kjære bestilte seg mere is kuler, mens jeg gikk for en ostekake:


Det hele ble avsluttet med en kopp kaffe til min kjære og sammen med den, kom selvfølgelig 4 små luksus varianter av sjokolade biter.

Selv om jeg ikke hadde bestilt kaffe, var det jammen meg sjokolade biter tiltenkt meg og... servitøren så vel at det lyste laaaang vei - "hun er en gottemoms"

Dette var en gastronomisk lunsj opplevelse for meg, sammen med topp service, og vakre omgivelser.

Imorgen skal jeg også ut å spise lunsj, dog i en annen by, så med andre ord, blir ikke noe middag på meg idag !!

Kamera blir med imorgen, og jeg lover bloggen skal ikke bare omhandle all maten jeg spiser for tiden .....hehe... antagelig har jeg noe fine motiver jeg kan fotografere på min vei.

Info:
La Rocca Orvieto agriturismo e ristorante nettside her
http://www.laroccaorvieto.com/en/
Tel: 0039 0763 344210



8 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Mmmm.....det stedet så ut som det roper på meg. Helt nydelig! Og serviset med den lille rosa blomsten ser nesten ut som mitt kaffe-og middagsservise fra Wedgewood.

Sylvia sa...

Mmmmm...jeg blir nesten mett her jeg sitter...men bare nesten! Hi hi
Jeg elsker oliven og olivenolje. Den grønne ser nydelig ut. Dessverre liker jeg ikke sort oliven. Det er noe med smaken jeg ikke liker. Vet du hvorfor? Hva er forskjellen?

Slik er det jo med druer også. Jeg er veldig svak for Cabernet Savignon. Og den duren du nevner som de bruker mye av i ditt område, er sikkert en lokal drue, som blir god der, pga jordsmonnet. Det må vel være slik?

Det er morro å ut å spise, og få små appertizere ved siden av. Nå er det lenge iden jeg har vært ute å spist gourmet. Det må jeg få gjort noe med snart.

Ang PJONING, så er det en gammel teknikk, som ikke strikkes med hekles. Det skal jeg forklare mer om.
Såckanskje neste gang vi møtes, kan jeg lære deg det?
Så at du hadde lært Bente å hekle englemasker. Det er så morro at det kommer videre......

Så blir det spennende å se hvilke opplevelser du tar oss med på nå. Og nei, jeg er iallefall IKKE lei av mat og restaurantbesøk.
Klem

Bente sa...

Dette er hverdagsluksus. Tunfisken ser nydelig ut.
Tusen takk for e-posten idag, du fikk meg til å SMILE.
Og dagen ble såååå bra.

Tror jeg bare må bestille neste Italiatur snart. Fortsatt mye å se og oppleve og ikke minst nyyyyyyyte, hele året.

Ciao cara.

Kjersti sa...

Dette ser knallgodt ut! Et sted for poker'n å dra innom en gang...?
Jeg skal også ut og spise i dag, tar med meg HP og kanskje JE hvis det passer for ham. HP har bursdag kommende mandag, så dette blir en del av gaven fra meg. Vi skal på favorittrestauranten i Lillestrøm, Casa Mia (dit fruentimmeret og jeg har foreslått at poker'n kan dra en gang). Alltid nydelig mat og topp service + at den ligger i en litt eldre bygning og har koselig interiør. Det skal bli bra, satser på en fin kveld. Og ja - først skal vi på kino og se den nye Flåklypa-filmen. Tror den kan gi litt julestemning, den skal være så bra.

Ha en fin dag, bella donna! :)

A Foreigner in Italy sa...

Jeg har alltid villet smake gelato med olivenolje, men har liksom aldri kommet meg så langt... Men nå når du sier at det smakte godt så tror jeg faktisk jeg må kjøpe meg litt is sånn at jeg kan prøve det ut. Spennende :-)

Anonym sa...

Looks absolutely delicious!!!
No wonder you enjoyed it!

Jorunns hobbyblogg sa...

mmm så deilig :-)

Jorunn

vimza sa...

ååå for en herlig gastronomisk opplevelse :) jeg får vann i munn!

Vi var på julebord på fredag vi på en italiensk restaurant her i Trondheim:)
Vi var så heldig å få en kelner som faktisk var fra Italia :) jeg ble så glad, så med fantastisk stemning, god musikk, Italiensk Interiør og italiensk/norsk kelner ja så føltes det nesten ut som vi var i selveste favorittlandet :) takk for at du deler vakre Helen :) ønskr deg en strålende søndag:)
klem fra Yvonne!