7. oktober 2013

Kultur på en søndag !

Ikke visste jeg, da jeg sto opp en vakker søndag morgen i Italia, at jeg skulle ende her på ettermiddagen, eller som skrevet på forsidebildet mitt:

" Living in Italy means, you have to start your day knowing it may not always go as planned".

Du har sikkert hørt om den verdensberømt italienske, komponisten Giacomo Puccini...han som har skrevet så mange kjente operaer, blant annet Tosca.

Vel, jeg får begynne med begynnelsen...søndag gikk vi en fin tur rundt i Bolsena, og traff på min venninne, som var på vei til kirken for å be. Spurte om vi ville bli med, men jeg takket nei. Derimot fristet noe annet ....hun skulle til teateret i Orvieto, denne ettermiddagen, og se nevnte opera !

Det ville vi også !

Men, var det igjen noen billetter?
Vi skulle få beskjed kl. 16.00, vi ventet spent, og jeg var neste sikker på at det ikke var igjen billetter...drakk te og hadde liksom avfunnet meg med strikkingen min, denne ettermiddagen.

Så fikk vi telefonen kl. 16.00 - billetter var bestilt til oss også, og vi måtte dra 16.15 !! Okey, det var bare og skifte og løpe til bilen, bokstavelig talt. Men, hva gjør man ikke for å se opera i Italia ?

Husker jeg nevnte i ett annet innlegg, at neste på listen min, over hva jeg skulle se nærmere på i Orvieto, var akkurat dette bygget her, Teatro Macinelli:


Buet himling, freskoer, ja akkurat slik forventet jeg teateret her måtte være ! Jeg ble ikke skuffet, for å si det sånn - dette var som man sier på engelsk: "just my cup of tea" !

Den store overraskelsen var, vi hadde fått balkongplasser ! Hvor morsomt er ikke det ?

Min kjære til og med tok av litt, og forteller om filmer hvor scener alltid utspiller seg at skurken kommer bakfra og skyter de som sitter der....okey, ikke akkurat det jeg ville høre, men jeg måtte smile av hans fantasi, som tok overhånd:

 
Orkestergraven, som innholdt 36 musikanter:


Vakre detaljer innefra Teatro Macinelli:



Jeg innrømmer det så gjerne, jeg var super spent, og det virkelig kriblet i magen, jeg gledet meg sånn til .........................:



.................. akkurat dette her, Tosca er da heltinnen, og hennes elsker maleren, Mario Cavaradossi:


Utrolig flotte kulisser og kostymer, også nydelig musikk.

Tosca handler selvsagt om drama, kjærlighet, og den slemme karakteren ved barone Scarpia, som vil ha Tosca for seg selv:


Det var moro å virkelig lytte, fordi jeg for første gang opplevde og forstå mange ord, noe jeg ble henrykt over og fornøyd gjentok til Cristina : chiave (nøkkel), giardino (hage), casa (hus) og selvsagt amore, som ikke trengs og oversette, samt mange, mange flere ! Som alltid oppmuntrer hun meg med ett: 
"Braaaaava Helen" !

Må også si, at Cristina innimellom tok et kjapt referat av hva som ble sunget, noe som gjorde hendelsesforløpet så mye lettere og forstå.

Men, jeg virkelig stusset opp da jeg hørte: Civitavecchia - og da sunget lenge på i'en og a'en, dette er nemelig havneanløpet til cruiseskip som skal til Roma, og jeg hadde hørt helt rett ! hurra...

Som alltid i en opera er heltinens aria, gjerne ett av høydepunktene, her er Toscas "Vissi d'arte". Jeg må innrømme av erfaring, hadde jeg tatt med meg papirlommetørkler...og her måtte det frem.

Kjenner jeg får gåsehud på ermene og tårene kommer oppi øynene (og når det er sagt, jeg tar ikke lett til tårer vanligvis). Cristina ser på meg, og hvisker:
"Don't worry Helen, I cry to" ! Måtte trekke på smilebåndet :)

Operaen er i 3 akter, og her fra siste akt, hvor Toscas elsker er tatt til fange og dømt til døden (såklart) ingen ringere sted enn.....tro om noen kjenner seg igjen her:?


Det skal forestille Castel Sant'Angelo i Roma. Fant ett klipp på youtube, som viser fra siste akt.

Elsker'n blir skutt, og Tosca hopper i døden fra tårnet her, så joda, akkurat som det skal være, her dør både helten og heltinnen ! Slutt !




Dette var virkelig en helt fantastisk opplevelse ! Folk reiste seg for og klappet, mens "bravissimo" blir ropt ut:



Jeg vet ikke alle liker opera, men skal du engang i livet se en opera "live" anbefaler jeg en av Giacomo Puccini sine.

Han står bak den like kjente "Madama Butterfly", som jeg så i Verona, og kanskje ennå bedre kjent "La boheme" - samt flere, det er bare og velge.

Så hva var det første jeg gjorde idag morges?
Sang såklart litt opera, buongirno mio amore (godmorgen min kjære), som nok var glad jeg heller lastet den  ned på iPhonen min.

 Hele opera'n ble kjøpt til den nette sum av kr. 95,- og jeg kunne jo ikke stoppe der....jada, dere vet jeg blir jo så revet med, at samtidig lastet jeg ned "The best of Puccini" - så den går i bakgrunnen her akkurat nå !
Lalaaaaalaaaaaalaa tralaaaaaaa


Info wikipedia:
Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini - født 22 desember 1858 i Lucca Storhertugdømmet Toscana, død 29 november 1924 i Brussel, Belgia, var en italiensk komponist hvis La bohème, Tosca og Madama Butterfly er blant verdens mest oppført   operaer.  Operaariene «O mio babbino caro» fra Gianni Schicchi og «Nessun Dorma» fra Turandot har blitt en del av moderne kultur. Puccini var en av de få operakomponistene som med hell brukte både tyske og italienske operateknikker. Han anses som en etterfølger til Giuseppe Verdi.

12 kommentarer:

A Foreigner in Italy sa...

Heldige du! Jeg har sett Tosca i Grieghallen i Bergen og det var en stor opplevelse, men jeg kan tenke meg at det må være enda bedre her i Italia. (Tenk at jeg ikke har somlet meg til å gå på opera her i Italia, det er nesten litt flaut!)

Jeg får trøste meg med Tosca på dvd istedet.... ;-)

Sylvia sa...

Ååååå...for en opplevelse du har hatt i operaen Helen .
Jeg liker også opera, men pleier ikke gå på det. Men her hjemme blir det jo ikke så flott som en italiensk opera i selve hjemlandet.
Bare det å være i operaen må være flott. Stemningen og alle menneskene. Og tenk at dere fikk balkongplass også, da. Og heldigvis kom det ingen skurk frem bak forhenget ;)

Nå har jeg kokt meg litt kaffe, og funnet frem en sjokolade, for nå skal jeg jammen slappe av etter en kjempehektisk dag på jobb. Har ikke sittet et eneste sekund, phu!

Fru Tunheim sa...

Å for en hyggelig søndagsopplevelse som sikkert vil huskes lenge, lenge.....

Mette sa...

For en herlig søndag!

Anonym sa...

Fantastic!!!!
What a magnificent opera house! I can understand that you enjoyed it, and yes opera is very moving and can easily bring tears so you will not have been the only one crying!

Bente sa...

Da Helen ble det ordentlig opera på deg. Så nydelig det er der. Må ha vært litt av en opplevelse.
Da er billetter til F og han med moterdelene bestilt gode kommer lørdag. Ikke meg denne gangen.

Kjersti sa...

For en herlig opplevelse! Misunner deg - og unner deg det så veldig :)
Kjenner meg igjen på det å bli så ivrig at man kjøper musikken og hører den om og om igjen. Bra å kunne la seg rive med! :D

Anonym sa...

I was absolutely 'blown away' with the pictures of the theatre in Orvieto.

What a magnificent building.

I can't wait to go there for a performance myself.

Lots of love Noel

Hobbybruket sa...

Ååååh... det høres ut som en magisk opplevelse. Vakker musikk og en flott bygning. Takk for at du deler, slik at vi også fikk være litt med. :)

Anette Willemine sa...

Høres ut som du hadde en flott opplevelse! Heldige deg som fikk overvære forestillingen i et slikt praktbygg. Tusen takk for at du deler. Skal jeg noen gang til dette stedet, skal jeg i alle fall huste på å dra dit. Jeg elsker opera, så det hadde vært gøy!
Ønsker deg en glad og fin torsdag!
Klem til deg

Elisabeth sa...

O mio bambino caro… Puccini er STOR!

Har vært i opera noen ganger. Store opplevelser, men ikke alt jeg har likt. Alltid veldig dramatisk. Hjerte, smerte, sjalusi, svik, død, pine osv. Likevel, moro å stille seg åpen for slike kulturopplevelser også.

Takk for at du tok oss med, Helen. Ble inspirert til å leite opp Puccini på Spotify, som jeg lytter til nå mens jeg skriver til deg. Takk igjen, kjære du.

Mia sa...

Åååh, opera i Italia, det er noe det! Jeg har hatt gleden av å oppleve La Boheme i en kirke i Roma. Jeg har også vært i selve operaen i Roma, og i Stadio Olympico (Turandot) i Roma for å nyte herlige opera opplevelser. Også flere andre gode opera opplevelser (alle fram min tid i Scuola d'Italiano i Roma).

Så vil jeg gjerne takke deg for dine alltid så herlige hilsener i bloggen min. Jeg setter umåtelig pris på dem (og kan helt klart bli bedre til å hilse tilbake selv ;-) Mias Landliv-blogg ser ut til å bestå en stund til, takket være god støtte fra lesere, som deg.

Nyt Italia (ja, jeg er en smule misunnelig. Italia i mitt hjerte, ja!)