24. oktober 2013

Husmorferie...

... som Tove så artig kalte det ! Ja, for poker har vi sluttet og spille for vel 10 år siden.

Fredag hentet jeg denne fine gjengen på flyplassen, i knall sol og over 20 grader. Så det var bare og ta frem solbriller, og kaste yttertøyet, og la bare ermer nyyyyyte varmen igjen:


Flyet gikk en time tidligere enn planalgt, noe som gjorde det mulig og rekke lunsj på il Moro trattoria, som ligger "på" Lago De Bolsena.

Nesten tradisjon og spise lunsjen her. Faktisk ble det så varmt for Kjersti, der hun satt med solen på seg, at hun måtte flytte seg til skyggen !! Tro det eller ei !!


Her nøt vi en lang, god lunsj med tilhørende italienske bobler til:


Før vi gikk opp til Castello'n, en liten omvisning for Marianne, som er på sitt første besøk her nede.

Vi hadde såvidt begynt og gå nedover de trange smugene, mens jeg stopper opp foran en kjeller - som da var stengt - for og fortelle lukten du kjente var vinen som akkurat hadde blitt laget der dagen før.

Mens, jeg står der og nevner ordet "vin" - stopper en kar opp, og spør om vi ville bli med til hans kjeller, hvor kompisene nå drev og laget sin vino?

Ja, tenk jeg skjønte det var det han spurte om !

Klart vi sa: Si, si .... og fulgte ned ett annet lite smug, og inn hit:

Unggutta bak, har jobben med pressen, hvor druene blir presset, karen til venstre gjorde i stand litt tilbehør til oss, og han til høyre var han som hadde invitert oss ned.

Ja, her sitter mine fine venninner, lett målløse og stirrer bare rundt seg, og kunne faktisk ikke helt tro hva de var med på - for dette var bare såååå moro !

Vi holdt jo på og le oss ihjel, detter innom her, sånn helt uten videre....:


Den største overraskelsen var vel at rødvinen smakte godt !

Den var som Marianne sa, minner meg om solbærsaft..kanskje litt sterkere...hehe

Så ble det smak av salami pølser, og disse morsomme kara viste ikke hva godt de kunne gjøre for oss, for ja, skal vel ikke stikkes under en stol - at det var moro med besøk av 3 blonde nordmenn...for som de sa til meg:  DU ser jo ikke norsk ut :)

Masse latter, og snakk om oster, og da vi sto fast i den italienske praten, viste det seg at en av kara kunne jo litt engelsk, luringen !

Neste dag var det utflukt til fantastiske Orvieto, hvor kamera og mobil (instagram) ble hyppig brukt, og hva er det de så alle skal ta bilder av?


Jo, denne her - Orvieto Duomo, den mest fotograferte bygningen i hele Orvieto by, uten tvil:


Igjen skulle vi ha mat, og denne gangen en nydelig lunsj hos Antico Bucchero, med igjen tilhørende bobler, og vi kunne sitte ute og bare nyte det fine været vi hadde.

Her har de god pasta, og en valgte tunfisk salat med litt mozzarella ost oppå:

Litt shopping hører også med.

Kaffe pause med dertil kake til:


Så dette var en liten smakebit fra hva vi opplevde denne lang helgen. Vi var også på outlet shopping, innom Citta De Bagnoregio, neste storbytur ble planlagt,  og jammen meg hadde vi en skikkelig fest på lørdagskvelden !

Hvordan det skjedde?

Bobler i glasset og litt gammel 80-tallets sanger på stereo'n - så var vi på dansegulvet, "having the time of our lifes" ...ref. AbbA!

Du husker kanskje den her fra Wham i sin tid....noe jeg hadde glemt, sangen varer i over 6 minutter, så og danse til denne var jo rene "workout timen" - ha ha

Såklart ble det allsang når "Last Christmast" kom på. Så fra julestemning, til mimring, latter, skravling, shopping, mat - ja alle ingredienser til en vellykket:

HUSMORFERIE - takk dere fine, gleder meg til neste treff !

Se mere bilder?
Kikk innom Kjerstis instagram: kjerstivic eller Toves: fruentimmeret

12 kommentarer:

Sylvia sa...

Herligheten, så koselig dere har hatt det i helgen, da Helen.
Og de som kom langveisfra, måtte ha det topp med sol og varme igjen.
En sånn jentetur, eller husmorferie, som du sa det var, er noe en må ha en gang iblant .
Her varierer været noe voldsomt for tiden. Men i dag er det sol og varmt i været, hvis man kan kalle 10 grader for varmt, da....he he
Mine foreldre reiste til Spania på mandag, og min søster på jobbreise til Kina og østen! så det er visst bare meg igjen i landet. Jeg får holde fortet, jeg.
Blir det noe strikking på deg for tiden, da?

Fru Tunheim sa...

Du Helen. du Helen...du faller visst alltid borti slike koselige opplevelser sånn helt uten videre...ha,ha,ha. Ser og høres ut som dere har hatt en uforglemmelig langhelg...

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Akkurat en sånn husmorferie kunne jeg tenke meg! Nei, det er nok noen år siden man reiste på husmorferie til Gaustadblikk, og gikk lange fjellturer, og sov tekkelig middag, og leste litt innimellom! Hi, hi! Og jeg ble både sulten og tørst mens jeg leste med nedover innlegget ditt! Mmmmmm! For et fantastisk sted du bor!

Ønsker deg en flott torsdagskveld!

Klem Cathrine :-)

Bente sa...

Dere vet virkelig å nyte livet og ta med de opplevelsene som dukker opp. Helt herlig. Jeg har jo fulgt litt med fra sidelinjen via instagram vettu.
Det er koselig med venninnetreff. Det er noe jeg savner, men jeg skal jo få et hyggelig besøk i helgen. Det gleder jeg med til.

Jorunns hobbyblogg sa...

Herlig! Må være den perfekte husmorferie :) ikke rart damene var fornøyde, mange fine opplevelser og sikkert mye latter :)


..... Og jg fant ut at Oslo har sin egen Prosecco bar, like ved Hansken

Håper varmen i Italia varer enda et par uker......

Jorunn

Anne sa...

Der skulle en jammen likt å vært du :-) Kvelitetstid de lux.

fruentimmeret sa...

Tusen tusen takk for en knallfin "husmorferie", fine Helen :-) Du er den perfekte vertinne. Den turen lever vi leeeeenge på. Gliser når jeg tenker på lørdagskvelden og 80-talls-musikken. Hihi. What happens in Villa Helena, stays in Villa Helena. ;-D

Jeg mailer deg noen bilder i løpet av helgen.

Varm klem fra meg.

Kjersti sa...

Herlig å se igjen turen på denne måten! Du er så flink til å gå littbut av situasjonen og ta bilder, Helen, da blir det som en "utadæjsjælåpplevelse" som Ravi vel kalte det....!

Nok en gang tusen takk for denne deilige husmorferien! Du ordna jo alt, selv sommervær! Hvilke kontakter du har: værgudene og de lokale vinprodusentene står i kø... ;)

Her er jeg nå boms tilbake i hverdagen, med gravemaskin på gårdsplassen og en to meter dyp grøft tvers gjennom hagen... Bør egentlig begynne å blogge igjen øyeblikkelig så jeg lan skrive noe humoristisk om det for å ta brodden av at det er litt slitsomt. MEN - noen av grue seg til-momentene er nå unnagjort, og snart kan vi se slutten på gravinga i hvert fall.

God helg, vennen! I kveld skal vi på konsert med Anita Skorgan, det gleder jeg meg veldig til!

Anonym sa...

Sounds like you all had a fantastic time!!!

Anita Schaerr sa...

Hørtes veldig koselig og moro ut :-) Her er det grått og regntungt. Typisk høst, men koselig med levende lys inne, en god kopp kaffe og gode blogger :-)
Ønsker deg en fin,fin lørdag :-)

Martilie sa...

Åååå så koselig! Venninnetreff er bare så morro - og det vises at dere har kost dere, store smil og masse latter :)

Ha en strålende høstdag!

Klem fra Tove

Hobbybruket sa...

Det høres virkelig ut som dere har hatt en super helg med mange spennende opplevelser. Slike treff kan en leve lenge på. :)