16. oktober 2013

Du vet ....

... at du er i Italia, når du kjører på 6 felts motorvei, og begravelsesbilen med kisten inni, kjører forbi deg, og når det er sagt, jeg kjørte i 140 km i timen... !!

Bare gud vet hvilken fart han kjørte i, der sjåføren satt i mørk dress og selvsagt råkule solbriller. Her kjøres siste bilturen i fin bil og i høy fart !! Skulle vel rekke en begravelse, da italienere er ikke mest kjent for å være presise........

Du vet også at du er i Italia, nå du runder svingen - på en veldig svingete vei her i Bolsena - og mot deg i din fil, kommer en liten lastebil, bremsen trykkes inn samtidig som lys blinkes og for sikkerhets skyld presser ned  tuter'n, leeeenge !!

 ...og akkurat i tide, svinger han lastebilen elegant inn igjen, og smiler og vinker fornøyd til meg idet vi passerer hverandre, ja sjåføren hadde endelig fått blikket opp mot veien...tro hva han egenlig holdt på med..mistenker mobilen.

Jaja, så overlevde jeg igjen, hurra !

Det er spennende og kjøre bil i Italia ! Det er en helt annen bilkultur her nede, og jeg må si det tar litt tid "før du er inni den" - men er det ett sted jeg ikke kjører, så er det inni Roma by, der går grensen min.

Jeg har også registrert at rødt lys, oppfattes litt forskjellig her i Italia, gult er ihvertfall til og kjøre over på, og såvidt rødt...tjaa...så lenge du er i farta !

Etter og ha lest boken:
"How to live like an Italian", av italienske Annalisa Coppolaro-Nowell, som er gift med en engelsk mann, så boken er skrevet på engelsk, forsto jeg begrepet med rødt lys så mye bedre.

Hør bare her:
"As Beppe Severgnini wrote (aner ikke hvem han er):

"we see traffic lights as a challenge, not as a reason to stop".  Aaahaaa, da skjønte jeg det brått mye bedre....og dette stemmer !

Boken hennes anbefales på det varmeste, hvis du vil forstå italienere bedre, deres livsyn, væremåte, historie, men som sagt den er på engelsk.....du finner den her !

Så hvorfor var jeg ute og kjørte så mye?
Joda, min kjære skulle igjen, til flyplassen, hjem til Norge, men jeg er igjen i vakre Italia...og nyter slike flotte solnedganger:


Og jammen meg nyter jeg ett glass med deilige bobler, og er veldig glad jeg ennå lever:




Hvorfor ble jeg igjen?

Venter min herlige poker-klubb på besøk, det er tredje gangen de kommer, og vi har det alltid, så hyggelig sammen.

Gjett om jeg gleder meg !! Til da sier jeg bare salute (skål) fra Italia !

13 kommentarer:

Thing sa...

Skål ja!
- å kos deg med poker-klubben! =)

Jeg kjører aldri bil i utlandet...
For meg er det skummelt nok å sitte på!

Sylvia sa...

At du tør, Helen . Jeg vil helst ikke kjøre i en fremmed by engang.
Jeg har trasket i Roma, og det stemmer det du sier om rødt lys. Det er bare å ta fart, og løpe over gata, selv om jeghar grønn mann. Man vet jo aldri......

Så må du kose deg masse med besøket ditt. Pokergjengen.

Fru Tunheim sa...

Skål!!!!! Og kos deg med gjengen.

Bente sa...

Ja jegvhar hørt om kjøreturen i Italia de siste dagene. F kom jo på håret med flyet hjem. Og tåka lå tett, men flyet var helt i rute.
Nå nyter vi litt hvitvin, skal trekke tegner imorgen.

Kos deg med klubben, jeg vet hvor fint de får det. Skulle vært der jeg også vettu. Må snart planlegge neste tur vi tror jeg. Dette smitter.

Ha en fin onsdagskveld og nyt boblene.

Martilie sa...

Å så kos, ha en strålende kveld :)
Så kos å titte innom, skal lese meg bakover, for det er INTERESSANT lesing :) Nesten som å reise på tur..
Kjempekos med hilsen inne hos meg, selv om jeg har vært fraværende lenge.. Tusen takk!

Klem fra Tove

Martilie sa...

Glemte å svare på daybeden - den er myyyye brukt i sommer og høst. Kos i solskinn og med pledd og varm drikke :)

Fiiin uke til deg!

T

Anne sa...

Ha ha ha æ flire så æ nesten dætt av stol`n :-) Ja, Italienere er noe helt for seg selv :-)

Kos deg med poker, men behold for all del klærne på, he he

fruentimmeret sa...

Kjør forsiktig gode venn, ikke følg kjørekulturen deres.

Jeg gleder meg utrolig til å tilbringe helgen sammen med deg og de andre to. Du har helt rett: Vi har det alltid hyggelig sammen. Skravla går i ett. Hehe.

Nå må jeg løpe i seng. Skal opp om få timer og rekke flyet som går en time tidligere enn først oppsatt.

Klem :-D

Elisabeth sa...

Å jo da, jeg har kjørt bil i Italia, og gjenkjenner det du skriver om den italienske kjørekultur. Eller rettere sagt kjøre-u-kultur.
Men den slår ikke den kinesiske! Som du sikkert har lest om i et av de siste blogginnlegga mine.

Koooos deg med pokergjengen. Er spent på om det kun blir kortspill hele helga gjennom eller…..

Go´hælj!

Jorunns hobbyblogg sa...

Kos deg masse med besøk, blir sikkert helt perfekt!!

å italiensk bilkjøring er noe for seg selv helt klart...

Jorunn

Kjersti sa...

Kjære søte Helen! Nok en gang takk for fantastiske dager hos deg! Jeg kjenner på godfølelsen i kroppen og mimrer litt før jeg kastes ut i virkeligheten igjen (= tannlegetime...). Har kost meg voldsomt! :D

A Foreigner in Italy sa...

Da jeg kjørte til flyplassen i Roma forrige uke var det enorme køer så det gikk i rykk og napp nesten hele veien. Og egentlig litt sakte. Og det er faktisk enda farligere å kjøre sakte på motorveien i Italia for da begynner italienerne å kjede seg og finner på alt mulig annet. Han som kjørte foran meg satt omtrent sidelengs og leste avisen som lå på passasjersetet og den var tydeligvis ganske stor for det var mye "armer og bein" hver gang han skulle bla om...

Jeg bestemte meg for å legge meg over i feltet til venstre for å komme unna ham, men akkurat i det jeg smatt inn foran en bil så så jeg at den kvinnelige sjåføren satt og tastet intenst på en ipad som lå på rattet.... Hva velger man egentlig da? Pest eller kolera?? Gjett at jeg satt med hjertet i halsen hver gang jeg syns hun var litt treig med å bremse...

Andre sjåfører fordrev tiden med å legge mascara eller leppestift, snakke i håndholdt mobil samtidig som man gestikulerer intenst med den hånden som ikke holder mobilen og jeg så også en mann som barberte seg. Jeg sier ikke mer.... Annet enn at jeg var glad for å komme helskinnet hjem igjen.

Jeg er ikke noen lettskremt sjåfør, men enkelte ganger kan det bli vel mye "underholdning" på italienske veier!

Anonym sa...

Good that you are now used to the Italian way of driving....sounds rather scary to say the least!!!