11. oktober 2013

Bli med på omvisning....?

Av Palazzo Cozza Caposavi, midt i Bolsena by:


Jeg går ofte forbi dette staselige bygget, som ligger med inngangen sin midt i "hovedgaten" - men aldri vært inni det, før mandag kveld !

Da var jeg invitert med Anna, på en privat visning med Lorenzo, som bor i den private delen av Palazzo'n, som er altså topp etasjen.

Vi skulle bli vist rundt i den delen, som idag brukes til bryllups middager, store private selskaper, som arrangeres i de forskjellige salene. Ja, for stedet har jo 50 rom fordelt på vel 1.000 kvm.

La oss begynne med hallen:


Første rom som møter oss er "jaktrommet", som seg hør og bør har små utstoppede dyr og hodeskaller på veggen, samt en stor peis:

Før vi gikk opp i 2 etasje, og her møtte de mest fantastiske tre himlingene meg,  herlighet så vakkert dekorert.



Det er som sagt, sal på sal, så her kommer ett utvalg, hentet fra nettsiden deres, slik at du kan se hvor flott det pyntes til fest:

 



Alt på veggene her er fresco malerier:


 

Rundt omkring, er det de mest fantastiske detaljer man kan se:

Dette viser en gobelin, fra slutten av 1500-tallet, det forestiller et av Cesærs store korstog:


Dette palasset har da vært i samme familie siden det ble oppført på 1500-tallet !

Bare sånt blir jeg imponert over, at de har greid og holde det i familien i så mange generasjoner. (Muligens, noe av grunnen er kanskje loven at eldste sønn arver, slik at ikke familien må selge pga uenighet/penger/arv... uten at jeg vet for mye om dette emnet.)

Det som jeg syntes var ekstra spennende og få vite, de har de siste 2-3 årene begynt med å leie ut rom, ikke som ett hotell, men mer som ett eksklusivt og kanskje en mer luksus variant av:  Bed and Breakfast konseptet.

Her ett av de 10 rommene som kan leies, alle har eget bad. Inklusivt i prisen er frokost.


Ved og leie deg inn her, har du også tilgang til f.eks. dette bibiloteket, flere andre småstuer og m.m.


Da jeg så denne boken, sier jeg liksom - på fleip til eier'n:
"Dere er vel representert i denne boken?"

Hvorpå han svart:
"Off course we are"....ahhahaaa.....var det eneste jeg fikk sagt:


Vi ble invitert inn på det store kjøkkenet, servert nydelig hvitvin, før vi på vei ut skrev oss inn i gjesteboken,


.....og gikk ut igjen, gjennom denne enorme døren, og tilbake til virkeligheten....sukk....

Tusen, tusen takk for titten !



Vil du vite eller se mer, kikk innom deres nettside:
 http://www.palazzocozzacaposavi.it/home.htm

Her kan man f.eks. bestille privat middag for 10 til max 50 personer, ifbm bursdagsfeiring/selskapsmiddag, selv om du ikke bor på stedet.


Info om Palazzo Cozza Caposavi:

www.palazzocozzacaposavi.it
email: info@palazzocozzacaposavi.it
Tel: +39 0761 799 012

10 kommentarer:

Tovepia sa...

Ååå, her lukter det historie og herligheter!
Skulle gjerne tatt en slik ferie også jeg, men snakker jeg sommer...på vinteren må jeg være sikret sol og bad:)
Nyt helga Helen, klem fra mæ;)

Sylvia sa...

Noe så flott og elegant, Helen . Så morro at dere fikk lov til å komme inn og se.
Skulle gjerne leid meg et rom her. Det soverommet var flott, med den digre senga.(mulig det er vonde harde madrasser da, men.....)
Jeg har en diger lysestake, ganske lik noen av de jeg har sett her......mulig den må tas frem igjen, så får jeg leke jeg er husfrue på et stort gods, eller noe sånt.
Da vi var i Warszawa , gikk vi i de digre salene i keiserpalasset der. Men det var rom på rom, helt tomme, og veldig slitte. De har nok ikke råd til å stelle de opp.

Wow, jeg gleder meg til neste innlegg herfra........hva har du på lur nå, da?
Jeg har fyllt opp helgen min med koselige ting, som jeg kommer til å blogge om. Det ene var turen jeg hadde i dag, sammen med Sophia og Poker.
Ha en kjempefin helg. Klem

Elisabeth sa...

Gosj, dette var saker, Helen! Så godt bevart og tenk at samme familien har hatt det gjennom så mange år. Må jo koste skjorta å holde vedlike. Godt de søker inntenker ved å leie ut. Og på den måten kan flere nyte godt av disse vakre omgivelsene. Kunne gjerne tenkt meg en overnatting eller to der gitt.

Jepp, jeg er tidlig oppe her. I gang med matforberedelser. Venter gjester i kveld. Vi blir 12 til bords. Men først litt blogging. Er jeg opplagt i morra har jeg planer om høstonn i hagen. Løk må i jorda nå, for er meldt frost. Men juhuu, sola skinner. Høsten er vakker nå.
God klem fra Elisabeth, med ønske om finfin helg til deg.

Elisabeth sa...

Skrivefeil - skal stå inntekter...

Helen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Bente sa...

Så rart Helen, jeg tenkte på dette stedet da du skrev at du hadde vært på omvisning. men ante ikke at var slikt som dette. det ligger jo rett ved "oppgangen " til castellon'n. Vi satt og så på bygningen i september og lurte på hva det var innenfor alle vinduene. Helt fantastisk jo.

Nå har du kanskje mottatt en "gjest"?

Ciao

Jorunns hobbyblogg sa...

Så fantastisk nydelig, og ikke minst godt tatt vare på .....mange sånne skatter i Italia.

Planer ja..helgen er snart over men vi hadde en helaften i går med middag ute, lokal revy og så bar-besøk med hyggelige venner før siste toget hjem

ha en flott uke!!
Jorunn

Anonym sa...

Fantastic pictures!!! You were so lucky to be able to go inside and have a look round!
"Bed and breakfast" in such a beautiful room sounds very luxurious indeed!

Thing sa...

Ah, så lekkert!
Lucky you! =)

Anonym sa...

Dette var artig å se Helen! Har ikke vært innenfor dørene der selv, men har sett at de har hatt flotte arrangementer med stivpyntede gjester og fakler utenfor... Flott sted og supert at det skjer ting i Bolsena :)

Hilsen Remi
CasaRemi ;)