4. oktober 2013

Bedt bort til "pranzo" !

Som er italiensk for lunsj !

Jeg har vært gressenke, igjen, denne uken som har gått. Så her en ettermiddag stakk jeg innom Anna, som driver Ænos Enoteca i Castello'n, og hadde en laaang og hyggelig samtale, over ett glass med nydelig hvitvin.

Så kom vår venn Luciano forbi, og spurte om ikke jeg ville komme på lunsj til han, dagen etterpå?

Jo, takk sa jeg, alltid hyggelig og bli bedt bort, ikke sant?

Ikke har jeg langt å gå heller. Ut av min vei via de Medici.....:


Opp her, hvor jeg går forbi Ænos Enoteca:


Første lille gaten til høyre:

Til denne døren her:

Hvor min herlige gamle venn Luciano, på 83 år lukker opp:


Koselig dekket bord, var gjort i stand til oss to, og jeg hadde tatt med en god hvitvin fra Cardeto vinhuset i Orvieto (du vet hvor Bente):


Som vel er typisk for mange italienere, serveres pasta til lunsj, her med fungi e porcini - som er sopptyper, og legg merke til, det er ikke saus på ekte italiensk pasta, den har rett og slett bare blitt lagt i pannen hvor soppen og olivenolje har kokt - også "henger" dette igjen på pasta'n:



Det var en veldig hyggelig lunsj, da Luciano er en fascinerende mann. Han kunne fortelle litt fra krigens dager, Mussolini, kom litt inn på politikk, og til slutt var det jo litt prat om hans private liv.

Nå vil jeg ikke utlevere hans privat liv her på bloggen, men mååå jo fortelle (og mulighens jeg har nevnt det før også) hans fru nr. 2, var da 33 år yngre. Noe jeg personlig, syns er vel mange års forskjell.

Så jeg spurte han om det, hvorpå han svarte, at han tenkte ikke over aldersforskjellen. Mens fruens venner hadde stilt spørsmål ved det, og da gjerne sagt litt fleipende:

"Ikke er han kjent, ei heller millionær,så hva ser du i han"?
Og antagelig var det nok "real love", da? Tenker jeg........

De er idag skilt, og har sammen en nydelig datter, som er 13 år gammel, så da kan du selv regne ut når han ble pappa for 3 gang i sitt liv? Litt av en kar, ikke sant?

Han har utvilsomt humor, da han avslutningsvis sier til meg:
"Hope Terje does not stab me to death" - hvorpå jeg forsikret han, at så sjalu var nok ikke min kjære ektemann.

God helg alle sammen,
min skal nytes med min kjære, som straks skal hentes på flyplassen i Roma ! Ciao

7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så koselig å bli invitert på lunch til en flott aldrende mann...

God helg til dere.

Sylvia sa...

Litt av en sjarmører du har spist lunch med! Helen . Jeg elsker å snakke med dem som har levd litt. De er ikke bare gamle, men se errkloke og har opplevd mye.
Min favoritt i familien, er min bestemor på 83 år. Vi har alltid noe å snakke om. Og vi var faktisk en uke i Roma sammen for rundt 13 år siden. En helt fantastisk tur.

Det er bare i Norge vi sauser alt sammen på tallerkenen, og spiser opp på 10 minutter.
Når vi er hos familien i Frankrike! sitter vi i timesvis rundt bordet! og sist jeg var der! måtte jeg ta meg en lur før desserten! fordi jeg hadde drukket litt mye vin til maten. Men jeg hadde vært oppe siden tidenes morgen, den dagen. Så jeg skylder på det ;)

Så godt å få din mann hjem igjen. Kose dere masse.
Ha en deilig helg.
Klem

Bente sa...

Ja så det er her Luciano bor. Vi traff ham i 2012, men ikke denne gangen. Og vinen husker jeg meget godt. Fikk nå veldig lyst på pasta. Den smaker aller best i Italia.

Kjersti sa...

Nå har jeg vært elendig til å kommentere i det siste - men det betyr ikke at jeg ikke følger med altså! Er bare sjeldnere inne på datamaskinen, og leser mer på telefonen. Den er det mer kronglete å skrive kommentarer på, så da blir det sånn...

Men dette høres da ut som en fin lunsjdate! Så spennende å snakke med en interessant og oppegående mann som har så mye livserfaring. Skulle jeg gjerne vært med på!

Kos deg i helga med din kjære! :)

Elisabeth sa...

Så hyggelig lunsjavtale med en slik flott kar. Tenker han var spennende og interessant å snakke med. Smiler når jeg leste kommentaren hans ang Terje. Selvtillit og humor har han også fortsatt, din lunsjdate. He he…

Tenker det er trivelig med T hjemme i helga. Nyt den! her skinner sola, etter kraftig rengvær i natt og formiidag. Juhuu...

Anonym sa...

How lovely that he invited you for lunch...and what a lunch!!!

Nyperosa sa...

Hei.
Ser og leser litt både her og der på blogger. Søndags morgen kom jeg til å lese om pasta med mandel, og laget det samme dag, med godt tilbehør. Googlet litt først, og fant ut at mandler og hvitløk kunne kjøres litt i en petit blender. Stekte det i god olivenolje med brødraspen. Hadde i noen ss med pastavann. Meget godt ! Takk for tips !!! : ) Så vil jeg gjerne spørre, spiser italienere pasta blandet med olivenpurè ? ( Kun et innlegg om mat ??? : ) kunne ønsket meg mer : )
Ha ei fin uke.