30. september 2013

Siciliansk aften....

.... hadde vi på lørdag, hvor vi hadde invitert venner til oss, eller egentlig gikk det vel til slik:

Vi hadde vært ute og spist middag torsdag, med vår nye venn Dino, italiensk navn tenker du sikkert og så rett du har. Han hadde italiensk far og fransk mor og født i Palermo, men etter at de døde i en bilulykke da han var 7 år, ble hans oppvekst i England hos sin bestemor, men hun døde da han var 14 år, tenk hvilken skjebne.....

Ihvertfall  en lang historie kort, hans kamerat har kjøpt hus rett ved vår Villa, og han er for tiden der, som byggeleder. Da hele huset renoveres.Vi hadde også bedt med Cristina denne torsdagskvelden.

Kvelden var så hyggelig at Cristina syntes vi måtte treffes igjen snarest til middag, og hun ville gjerne lage til oss....! Så vi ba de komme til oss, i Bolsena-boligen vår, ja for lørdag begynte høstferien og Villa'n leies ut.

Vi ba også vår søte venninne Kerstin, og her er vi alle på takterrassen til en aperitivo. Nei, det er ikke dårlig vær, men rett etter at solen har gått ned:

Deilig med 18 grader på kvelden:

Mine søte "blondie" venninnner:

Må si jeg liker gjester som kommer og lager middag til oss !!

Cristina hadde sommerferien sin på Sicilia, og hadde derfor planlagt en typisk sicilianske pastarett også litt artig for Dino, som opprinnelig kommer derfra.

Spaghetti med malte mandler og helt finmalt brødsmuler (så ut som mel) som ble bare stekt i olivenolje med litt krydder, så tilsatt reker og til slutt heller hun oppi spaghetti som selvsagt er helt perfekt "al dante", altså ikke for mye kokt ei heller ikke for lite kokt, men helt perfekt !


Se bare hvilken elegant kokk jeg har på mitt kjøkken:


Hun hadde også tatt med en flaske med nydelig siciliansk hvitvin, og Dino hadde med en flaske deilig rødvin og en flaske hvitvin.

Han hadde vært innom Ænos Enoteca, som jo nesten er naboen vår her i Borgen, og spurt Anna, hvilken hvitvin ville Helen likt, og hvilken rødvin ville Terje likt? Så omtenksomt gjort. Så kanskje ikke så rart at vinene var nydelige, Anna vet jo godt hva vi liker.

Kerstin hadde med kjempe gode bicotti kjeks til desserten. Må huske og spørre hvor de er kjøpt hen....


Igjen en utrolig hyggelig kveld, med masse latter, gode historier, og ikke minst nydelig mat, tusen takk,
 grazie mille Cristina, you can come and make dinner any time at my place :)

Ps:
Dino har lurt på om ikke han skulle kjøpe seg noe her nede også, han har alt sett seg ut noe, og det rare var, når han begynte og fortelle, visste vi akkurat hvilket hus dette var....tror jeg må vise dere det i neste innlegg !

10 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen!
Det hørtes deilig ut det, at gjestene lager mate! Og maten så nydelig ut!

Ang. den Marius koften jeg viste i dag, så er det til en jente, ja! Den er til barnebarnet på 11 år, som selv har valgt seg de klassiske fargene! Babydressen (til et ventende barnebarn!), går i hvitt, 2 rosafarger og grått, og den ble veldig søt! Du får se senere!

Ønsker dere en fin ettermiddag og kveld i vakre Italia!

Klem Cathrine :-)

Bente sa...

Tenk så heldig og få laget italiens mat av en italiener på ditt kjøkken. Kan tenke meg latteren sitter løst her ja. Med nydelige viner (det ble vel bare elegant) så hyggelig fra gjesten din.
T har ringt F og her planlegges tur forstår jeg. De gutta har jo riktig funnet hverandre.
Jeg koser meg på sjøbua og nyter naturen rundt meg.

Poncho'n ble kjøpt i Ste Maxime for 5 år siden og er helt i mine farger, dog vært lite brukt.

Jorunns hobbyblogg sa...

Å det så bare kjempekoselig ut!! Må være topp å få kokkehjelp :)

Alltid koselig med middagsgjester, skulle nok vært flinkere til å be folk .
Kos deg videre i paradiset!
Jorunn

Fru Tunheim sa...

Så herlig da med selskap og invitert kokk...ser ut som en flott og avslappet atmosfære.

Anne sa...

NÅ! fikk jeg akutt behov for litt glamour gitt :-/ kjole og sko med høye hæler!! sa kjærringa som sitter her i slitt dongeri og sønnens avlagte hettegenser... sukk...

Sylvia sa...

Heisann Helen
Så koselig aften med hyggelig selskap. Og en som kommer hjem til deg å lager mat, wow.......vel, er litt vant med det, men motsatt vei. Mannen min har ofte kokkelert på andres kjøkken. Morro, vettu.
Tøff skjebne til deres nye venn Dino. Så morsomt at han kanskje skal flytte dit dere bor.......gleder meg til neste innlegg. :)
Hvordan er været hos dere nå? Ser at det begynner å bli kaldere i Italia nå, og litt regn.........her er det plutselig blitt kaldt, så nå dras ullplagga ut av skapet. Og jeg har snart en ny ulljakke ferdig, perfekt for denne årstiden.
Ha en fin dag.
Klem

vimza sa...

eeeeendelig der var du igjen :) åh uka mi er redda! Jeg har byttet nettleser og i det jeg gjorde det så forsvant ALLE mine bokmerker :( jeg har lett sånne etter bloggen din men fant den ikke, helt til jeg nå kom på at jeg kan lete deg opp via min egen blogg:) fjuh....

så kosleig dere har det i borgen:) koselig å få se litt bilder fra innsiden også, selv om det er utrolig lekkert utenfor!
Tusen takk for at du deler vakre Helen <3 makes my every day:)
klem Yvonne!

Anonym sa...

I was really impressed with your photos of St Patrick's Well - just beautiful. They are as good if not better that any promotional photos I have seen.

Also, your post about the dinner at your apartment, cooked by the lovely Cristina, made me so envious. What a wonderful evening - God I wish I had been there!

Noel

Anonym sa...

Looks like you all had a wonderful evening with delicious food and wine!!!

Maliva`s verden sa...

Slike sammenkomster er vel noe av det jeg elsker mest med livet i Frankrike. Heldigvis er jeg tilbake der om et par uker. Artige innlegg hos deg Helen.....elsker snerten med humor mellom linjene.
Klem fra meg