27. september 2013

Pozzo Di San Patrizio !

Som Olavs fotoblogg så riktig foreslo, "pozzo" betyr brønn på norsk. I min ordbok app, kommer følgende opp:

1. brønn
2. uutømmelig kilde, stor mengde
3. gruve, sjakt

Men, som sagt, det er altså en vann brønn vi skulle se idag. Jeg må også innrømme, at vi har jo bodd her nede nå i mange år, og fremdeles er det "sighter" vi ikke har sett, og denne var en av dem.

Inngangen til Pozzo Di San Patrizio, påbegynt i 1532 og ferdigstilt i 1537, er et mesterstykke i ingeniør kunst, eller som det så flott heter på engelsk; " a formidable piece of engineering":


Det som gjør denne så unik, er for det første dybden på 62 meter ned i tufa fjellet, og det er 2 trappesatser - en ned og en opp ! De ligger oppå hverandre, hvis du skjønner hva jeg mener?

Her er jeg på vei ned, og i gamledager gikk da også esler ned her, så selvsagt var det ikke plass for de som gikk opp igen, men når du når bunnen, møter du rett på en ny trapp som fører deg opp igjen, som da går over denne - utrolig !!

Ganske rart og kikke ned mot bunnen. Det er 70 vinduer på vei ned:


Lenger ned du kommer, og mere gulere blir lyset:

Idag finner vi også litt vann her, og mynter er kastet nedi:

Slik ser det ut, når jeg titter oppover:

Vi går da motsatt vei tilbake - og møter denne utgangen. Faktisk ganske trang den "rulleporten" vi skulle presse oss igjennom... Hvorpå jeg tenkte at her ville ikke en veldig kraftig person kommet ut!

Så det er godt jeg ikke spiser alt jeg har lyst på av søtsaker,  for jeg kom fremdeles ut herfra:

Utrolig artig og se, og det som imponerer mest er byggeåret ! Hvorfor ble så denne brønnen laget?

Orvieto ligger på toppen av en tufa fjelltopp, så de var jo redd byen skulle bli beleiret, i tilfelle skulle denne brønnen sikre dem all vannet de ville trenge - smart :)

Og vi hadde fått dagens trim - med å gå 2 x 248 trappetripp !!

God helg alle sammen, har du kanskje høstferie?


The well in numbers:
Depth 63 m
Diameter: 13,50 m
2 spiral staircases with
248 steps each
70 windows

6 kommentarer:

Bente sa...

Ja jeg tenkte meg dere skulle ned her. T fortalte om den da vi kjørte til Della Sala. Husket ikke at det var brønn, jeg tenkte tunnel.
Høstferien starter her i Østfold idag, eller mandagen da. Og vi er jo på sjøbua i et fantastisk vakkert vær. F gjør ferdig det som må til for hummerfiske. Vi gleder oss masse vettu.

Fru Tunheim sa...

Hmmm...interessant. Utrolige byggverk de bygde for så mange år siden. Jeg blir helt fascinert av sånt. Nå for tiden har vi ikke råd til å vedlikeholde hverken nye eller gamle bygg i vårt land. Skal vi bygge noe nytt tar det årevis med utredninger og budsjettoverskridelser. Dagens sukk....

Sylvia sa...

Så flott, men sukk....jeg får litt fobi av slike trapper. Jeg har gått i slike kirketrapper opp til tårn, opp fyrtårn, og det siste jeg tvang meg selv opp i, var Sagrada Famiglia i Barcelona . Jeg har helt skrekken, altså, skjelven i bena og helt gåen.
Synes det var greit å se bildene her, da......
Morro å bli med deg på tur, Helen.

Her er det ikke høstferie før i uke 41, altså om en uke. Men det er det ungene som har, og ikke jeg.
God helg.

fruentimmeret sa...

Wow, det så både fascinerende og skummelt ut på en gang. Er usikker på om jeg hadde våget meg ned der.

God helg.

PS 3 uker igjen :-D

Jorunns hobbyblogg sa...

Wow, så spennende ..... Men akk ja kjedelig å bli sittende fast i den døra .....

Så mange trappetrinn kjenner man fort i beina

Jorunn

Anonym sa...

What a fantastic place...but I think I would have felt very "innestengt"!
You certainly got your daily "trim" with all those steps!