19. september 2013

Lyn kurs i.........

.... ja, nå kan du gjette nå ! Jeg kan si med engang, det ble ikke i kniplinger, Sylvia !

Derimot har det med bil og gjøre...... dette med bil og dårlige vibber forfølger meg hver gang min kjære skal på jobbtur, lang "vekkistan".

Siste gang i Norge, da jeg brått skulle vise bilen hans der, pga salg...og som dere vet, gikk det rett i dass....... (når det er sagt, ble den solgt til slutt)

Som nevnt tidligere, dagen han skulle dra, var jo batteri på hans flotte Mercedes flatt, helt flatt, og bilen er knappe 2 år gammel !?!?!?

Min kjære, han kom seg jo avgårde til flyplassen, mens jeg sto igjen med en flott bil som absolutt ikke ville kjøre noe sted i hele verden.

Ihvertfall en lang historie - (ganske) kort:
...... det ble avtalt at de kunne komme mandag (husk dette skjedde jo fredag den 13 september!).

Først fikk jeg vite, en bilmekaniker skulle komme mandag kveld kl. 18.30, lade batteriet slik at jeg kunne kjøre inn til verkstedet og bytte batteriet, samme kveld !

Okey, dette hørtes jo supert ut, i ettertid ser jeg jo at dette var jo for godt til og være sant !! Mekanikeren kom presist, noe som er faktisk ganske uvanlig i Italia. Klart dette var for godt til og være sant !!

Kontra beskjed kom rett etterpå, han skulle bare lade batteriet, slik at jeg kunne kjøre inn neste morgen, til verkstedet.

Etter mye frem og tilbake, ble det klart at dette forbanna batteriet, ville aldri la seg lade igjen, i hele sitt liv !

Hva skjer da?

Joda, mekanikeren legger igjen det enorme startbatteriet sitt, i bagasje rommet på bilen, sammen med startkabelene .Jeg begynte jo og ane hvor dette bar hen...... for å være sikker, ble Kerstin ringt (tolken vår, også min venninne) som forklarte alvorlig til meg:

"Du skal imorgen, kjøre inn til verkstedet, og batteriet tar jo ikke til seg strøm - så du må bruke startbatteriet som nå ligger i bagasjelokket, til og starte bilen med."

Okey, den var jo grei....men, hvordan skulle så disse brukes?

Må innrømme det er faktisk over 20 år siden jeg drev med slikt.

Joda, rossa, rød går mot pluss, okey det ante meg jo, og nero, sort mot minus. 

Javel, men hvor inni motoren lå nå dette batteriet på bilen. Slike moderne biler er jo ingeting "synlig" lenger, se bare selv:



Okey, jeg fikk vist hvor dette var. Tenkte i mitt stille sinn, dette må jeg da få til, jeg er ikke dum, egentlig er jeg jo ganske praktisk av meg, og nikker mens jeg fornøyd sier, si, si....for liksom og bekrefte at dette skjønte jeg jo.

Mekanikeren smilte fornøyd, slenger startbatteriet bak i bagasjerommet mitt. Pakker sammen og går mot bilen sin...mens, jeg tenker i rekordfart, det er noe her jeg ikke kan......

Scusi Signore, un altro questione!!
(aner ikke hvordan dette skal skrives, men du skjønner tegninga)
Egentlig prøver jeg og si:

HJELP!!!.... hvordan får jeg opp panseret på denne bilen?

Fikk da viste hvordan dette virker, og i sammen slengen sier han (det skjønte jeg faktisk på italiensk) at sentrallåsen på bilen vil jo heller ikke virke imorgen tidlig.

Jeg ser på nøkkelen, som er bare en sånn du trykker på - eller som det så fint heter "keylessgo" eller noe i den duren.... ihvertfall, det er en liten "hemmelig" nøkkel du kan ta ut, ser ut som en bitteliten nøkkel, som jeg da kan låse opp bilen med, samt bagasjerommet.

Okey, greit nok dette "lynkurset" greier jeg og husker alt -er da spent på morgendagen, tirsdag.

Tidlig tirsdag morgen var jeg igang, avtalen min var og levere bilen rundt kl. 0900.

Jeg fikk åpnet opp bilen, fikk opp bagasjelokket, og tok en hånd optimistisk ned for å løfte opp startbatteriet, det rikket seg ikke !!

Jeg har dratt rundt på en koffert som veide vel 28 kg, rundt på Heathrow flyplass og slengt opp på innsjekkingen, men dette batteriet her rikket seg ikke.

Her måtte begge hender til, og da fikk jeg det såvidt opp og ut av bagasjerommet ! Mens, min mammas stemme surret inni hodet mitt: "Do take care of your back"...joda, jeg prøvde så godt jeg kunne, og ut det kom, mens jeg regelrett slepte det langs med bakken til fronten av bilen.

Guuuud, så lang den bilen virket der og da...ihvertfall, panseret var åpnet og kabelene på plass. Vips, var motoren startet, hipp hurra tenkte jeg, inntil jeg satte meg i bilen igjen.



Der viste bensin måleren at det var reserve tanken man kjørte på ! Jeg skulle tross alt kjøre til Viterbo, som er vel 30 minutter unna.

Shit... diesel måtte fylles !! Okey, første bensinstasjon ble stoppet på, og da (merkelig nok) kun jeg brått snakke italiensk, sa lett fortvilet at jeg kunne ikke slå av motoren pga:

"Grande problema de batteria"
"Si, si no problem", fikk jeg til svar.

Så fikk jeg det for meg, at det kanskje var lurt og gå ut av bilen, tilfelle den ville eksplodere i luften mens den fylt med diesel..?!..

Hva ville det hjelpe og stå 2 meter unna?
Tenkte jeg etterpå, da jeg satte meg inn i bilen, sett for mange voldsfilmer, tenkte jeg.

Utrolig nok, ble bilen levert i tiden, og jeg ble kjørt egenhendig inn til byen Viterbo av vår kontaktperson, Valentino.

Tro det eller ei, bilen var ikke klar før kl. 15.30 på ettermiddagen, vel mange timer og slå ihjel....

Så det var godt og komme hjem, med ny negllakk fra KIKO, min favoritt farge, og nytt skjerf, som jeg tror kan passe min rosa, strikke jakke, som straks er ferdig strikket.

Skal holde meg til strikking, og det blir ikke noe påmelding på kniplingskurset til høsten...




... ei heller trenger jeg mere innføring i mekaniker yrket, dette for holde syns jeg, er du ikke enig?


PS.
Fikk en veldig søt sms fra Kerstin, som hadde lurt på om jeg fikk dette til?
Joda, svarte jeg, hvorpå svaret kom tilbake:
"GIRLPOWER"
...ja, det var kanskje, det?

4 kommentarer:

Bente sa...

Ha ha ha Helen. Jeg ser for meg hvordan du sleper starstbatteriet etter deg, og som deg hadde jeg også gått ut av bilen mens diesel skulle fylles med motoren igang.
Virkelig Girlpower!!
Neglelakk og nydelig skjerf, passer jo perfekt til strikkejakka di. Nå vokser jakke "min" også. Tatt en tur til hytta ikveld, og skal bli til lørdag. Gleder meg til å gå en deilig tur langs vannet imorgen.

Fru Tunheim sa...

Du klarte det! Selvgjort er velgjort. God helg.

Sylvia sa...

DU altså!!!! Du klarer det meste, Helen. Men, helt villt er det at alt skal skje samtidig. Men Helen ordner opp.
Jeg punkterte en gang jeg var på vei til jobb( jeg var i 20 årene) det var iskaldt ute, rundt 10 minus. I nærheten av der jeg fikk stanset bilen, var det et firma, der mannfolkene satt og drakk morgenkaffen sin.
Da gikk jeg rett inn og spurte om det var noen flinke mannfolk som kunne hjelpe meg med et punktert dekk. Jeg fikk med to, som jobbet som besatt i kulda, stakkars. Men de ordnet opp, og jeg var fornøyd, vettu.....

Men nå må du lakke neglene dine og ikle deg de rosa gevantene og smile, slik du forteller om i innlegget over her........ Så skal du nok se at lykken snur for deg.
God helg.

Jorunns hobbyblogg sa...

Haha, det skal ikke være enkelt ... Fikk meg en latter av din historie, for jeg kan levende se det for meg, det skal ikke være enkelt her i verden :)

Jakka så lekker ut, det blir vel et bilde av ferdig resultat?

Ha en fin helg!
Jorunn