24. september 2013

Inferno...

... er lydboken vi hører på om dagen.

Jeg er stor fan av Dan Browns bøker, og selvsagt ekstra moro når historiene foregår i Italia. Sånn som i "Engler og Demoner",  hvor mange kjent bygg i Roma blir omtalt.

Denne boken, Inferno er intet untak, mye av handlingen foregår i Firenze og Venezia...... og selve kjernen har med Dantes historie Inferno og gjøre, som igjen var inspirasjon til flere renessanse malerier/frescoer.

Inferno på italiensk betyr rett og slett helvete, eller en penere variant, underverden (og da ikke den forbryteske underverden man kjenner til idag) men, derimot hvor man trodde onde/slemme sjeler skulle hen.

Men, nå tilbake til frescoer, malt etter inspirasjon av Dantes historie på 1500-tallet.  Blant annet finnes ett i Orvieto Duomo ! Hvor jeg tok meg en aleneutflukt forrige uke, i perfekt vær, som dere ser:


Denne katedralen er kjent pga sin rikt utsmykkede fasade, med blant annet enorme mosaikk bilder:

Jeg gikk på denne plakaten flere steder i byens gater, og tenkte at dette måtte jeg da se på, Visual Show, av Apocalisse malt av Luca Signorelli påbegynt 1499..

Dette var et utrolig flott "lysshow", som viste utdrag fra følgende frescoer, med disse alvorlige titlene (tør ikke oversette til norsk, så det blir på engelsk, funnet i min utrolig informative bok om Orvieto):

"The resurrection of the flesh" - Utdrag av maleriet:


"The damned" og tredje bildet, "Driving out the Damned and welcoming the Elect into heaven".

Lysshowet viste nærbilder av nevnte titler, og av og til kom denne hvitkledde karen på lerretet, og snakket på italiensk, fortalte historien, og gudskjelov var den oversatt på engelsk under, som du ser.

Dette varte i 20 minutter, og var akkompagnert med vakker, og til tider kraftig musikk som gjorde hele opplevelsen ganske så unik ! Særlig når Bachs "Toccata and Fugue" kommer - står man omtrent i givakt, hør bare selv !
 

Etterpå, var det og gå inn i Katedralen for å se alt "live".

Skal si jeg fikk meg en overraskelse, har ikke vært innom der på ett års tid, og nå var det gjort om - sperringer var satt opp, og man måtte betale inngangsbilletter, uten tvil Dan Browns "Inferno" har inntatt Orvietos by !

Og hvorfor ikke, tenker jeg.....få inn mere penger, det kryr av turister her, og da ikke bare sommerstid ! Vinteren ser jeg stadig folk fra Asia, som kommer i busslass. Ja, byen virkelig innfrir til det som står på forsiden av  "A complete guide for visiting the city of Orvieto":

"A day in an enchanting Umbrian City, the middle ages and the renaissance, art and history" - ja, akkurat sånn  opplevde jeg utflukten min, kulturpåfyll and I love it

Vet jeg har tatt dere med til Orvieto før, men igjen var jo kamera min følgesvenn, og blir hyppig brukt:








Jeg har ennå tilgode en tur innom det kjente teateret, som akkurat i disse dager er åpnet for publikum utenom forestillinger, og ikke minst gjenstår en tur ned i "Pozzo di San Patrizio", men den skal min kjære bli med på, når han kommer hjem.

Så da kan du jo gjette, hva er pozzo for noe?

6 kommentarer:

Bente sa...

For en tur du har hatt til Orvieto. Og for en opplevelse også. Skal du ned i undergrunnen igjen eller er det de dype "tunnelene" som T fortalte om?
Orvieto er en vakker by, med en utrolig vakker katedral.

Interno blir neste bok, nå hører jeg på, Det tapte symbol.

Fru Tunheim sa...

Det er noen praktfulle katedraler som finnes mange steder i Sør-Europa og dette var intet unntak. Så flink du er til å ta deg ut på tur. Jeg er nok litt mer makelig anlagt.

Sylvia sa...

Dantes inferno.......jeg kan studere dette bildet i det uendelige. Og så også en film en gang, laget ut fra denne helvetes forgård.
Det hadde vært morro å vært i denne katedralen og sett disse bildene. Og vet du Helen! før i tiden brukte de mannlige modeller til å male damer, siden det var vanskelig å få tak i kvinnelige modeller på den tiden. Tenk på det, neste gang du ser et slikt maleri. Se på føtter og hender......de er ganske store til damer å være....

Nydelig arkitektur. Jeg ser jo på alle de små detaljene, og hvordan de setter runde og kantede former sammen i et bygg.for å få en balanse, sikkert.

Du skal sikkert ned i katakomber eller graver neste gang du skal på tur.....????
Uansett er det spennende å være med deg på tur.

Kan du finne Babels tårn i nærheten også? ;) hi hi

Strax på vei til jobb...ha en fin dag. Klem

Olavs Blogg sa...

Aldeles nydelig utsmykking i denne katedralen. Flott by. Så var det pozzo da. Prøver google først. Der er det oversatt med vel?? hm jeg leter fram ordboken min italiensk-norsk, norsk- italiensk. Da blir det; brønn.
Håper det stemmer.
Vi har hatt en fin høst hittil, men nattetempen var helt nede i 5gr en natt, så vi begynner å få en kjøligere tilværelse.
Ha en fin høst.
PS. Jeg likte det innlegget med bilen og batteriet. Flink du Helen!

fruentimmeret sa...

Utrolig fine bilder, Helen!

Gleder meg som et barn på julaften til å oppleve dette igjen.

Er i jobbmodus om dagen, derfor litt stille fra meg. :-)

Jorunns hobbyblogg sa...

Så flott, er denne byen et godt valg hvis man vil ta en dagstur fra Roma?

Jorunn