16. september 2013

En vakker lørdag !

Begynte med frokosttreff, som nevnt sammen med Cristina, og vi ble sunget til av Cesare, kan ikke annet enn å trekke på smilebåndet da !

Så gikk jeg meg en nydelig tur langs innsjøen, Lago De Bolsena.

Stilleblått  vann, nesten ingen mennesker, da det var tidlig, en fisker i båt, en som prøvde lykken "inni" vannet, fuglekvitter, blå himmel, balsam for sjelen:

Tilbake i lille sentrum av Bolsena, var denne nydelige "blonden," av gatekunst og finne utenfor konserthuset. Tro hvorfor ?


Svaret fant jeg lenger nedi gaten, eller rettere sagt, kunstneren som lager disse "kreasjonene". Her en kreativ bruk av gummitrå, som ble til ett "edderkoppnett," hvor det er festet blonder,ser du den?

Kanskje lettere og se de her:


Jeg måtte jo finne ut hva dette dreide seg om, snakket med Nespoon, som hun heter og er polsk. Hun driver med street art/graffiti, og hun snakket engelsk !

Hun var blitt hyret inn, til og lage blest om en utstilling som pågikk denne helgen i Bolsena. Og hva den gjaldt har du kanskje alt gjettet?

Hun har også laget disse "platene", som var og finne utenfor de 3 utstillingslokalene som ble brukt, her utenfor kommunhuset auditorium:

Det er såklart håndlagde kniplinger, som er utstilt. Nye som gamle, i forskjellige teknikker, som jeg dessverre ikke fikk med meg hva heter:









Her ser dere Nespoon "in action", ikke langt unna Palazzo Cozza Caposavi, det flotte bygget du ser i bakgrunnen.

Som idag hadde åpnet hallen sin, til en utstilling av virkelig gamle blonder, eldste fra 1690, men her inne var det ikke tillatt og ta bilder grunnet privat eiendom/hjem. Du kan dog se Palazzoens hjemmeside her.


Hun tegner alle sin "blonder" for hånd i liten vanlig skala, før de blir laget store, så må mønsteret skjæres ut. Hvorpå hun avsluttet drømmende: "I just love lace patterns". Du finner mer om hennes graffiti  verk her. Noe jeg måtte kikke på med engang jeg kom hjem.

Fikk jo lyst på en slik blonde, men hvor?

Inntil jeg finner ut det, blir det ingen blonde utsmykking, og kanskje like greit - kan ikke helt se for meg at min kjære ville like dette på veggen. Men, jeg ble så begeistret og da blir jeg alltid litt revet med...hehe



To steder traff jeg på engelske damer, de drev og demonstrerte disse gamle teknikkene. Hvordan i all verden greier de og holde styr på ørten slike små trepinner?? Helt klart nitidig jobbing dette her.

Kurs holdes, da dette begynner og bli en sjeldenhet og kunne, jeg fikk informasjon om kurset, som begynner i oktober. Igjen ble jeg litt revet med, inntil fornuftig min tok overhånd....

 
....og sa til meg:

"Hold deg til strikkingen din"
Jeg liker nok og se at det vokser...litt fort, ihvertfall innimellom....men, når det er skrevet, må jeg innrømme, dette er inspirerende og utrolig morsomt og se på !

Fikk du noen form for inspirasjon i løpet av helgen din? Jeg håper det :) Jeg fikk ihvertfall strikket litt...

5 kommentarer:

Bente sa...

Så det var det som ble laget i gatene i Bolsena. Jeg så hun holdt på den dagen vi dro.
Kniplinger er det vel de lager. De er så vakre da Helen.
Og ja du nå er i i Danmark. Hører akkurat nå at det italienske fotballaget Juventus kommer til "parken" imorgen tirsdag, men da er vi på siste etappe mot Norge. Innom Hønganes som du vet.

Sylvia sa...

Heisann
Takk for koselig hilsen på dagen min, som er i dag.
Kom hjem for noen timer siden........og har en dundrende hodepine, som jeg fikk da jeg var på vei til Kastrup. Mulig jeg skulle blitt litt lenger i KBH.......

Ja, dette var flott kunst. Helt utrulig. Du må også sjekke Karen Bit Vejle, hun er Dansk men bor i Norge. Hun lager de vakreste papirklipp. I kjempeformater, og har også hatt dem utstilt. Men ellers kan de kjøpes i utvalgte butikker.

Jeg har noen fridager igjen.....og jeg tror jeg må finne på noe for å utnytte fridagene, ellers hvet jeg hva de blir brukt til, ja, nemlig husarbeid :(

Blir spennende å se om du melder deg på kniplingskurs, Helen.

Fru Tunheim sa...

Ofte er det greit å tenke seg om når man blir lett revet med, akkurat slik som du beskriver.....masse fint har du fått sett på i alle fall.

Kjersti sa...

Det må da være utrolig mye som skjer i Bolsena! Eller er det bare det at du er så flink til å legge merke til det og skrive om det? Uansett: artig å se dette! Jeg kjenner meg litt igjen i det å bli revet med av mulige nye påfunn, men oftest er det vel like greit å holde seg til det man allerede holder på med. Hvis man trives med det, vel å merke!

Elisabeth sa...

Så inspirerende! Tror også jeg hadde blitt revet med av slikt flott håndverk. Men akk, hadde nok IKKE hatt nok tålmodighet til slikt.

Veldig kult med hun polske street-art kunstneren. Dette likte jeg. Fascinerende med slik gatekunst. Noe som alle kan nyte. Eller irritere seg over? He he…

Nyt godværet i bella italia fortsatt. Her klargjøres for feire...