4. september 2013

Bloggtreff på nye veier....

.... på svingete veier langs åsrygger i Umbria, skulle vi på vinsmaking. Det var druer så langt øyet kunne se, og selvsagt oliven trær:


Vårt endelig mål, var hit:


Bloggdamene i hvite linkjoler, nei vi hadde ikke avtalt og kle oss likt idag. Men, når gradestokken viser 30 grader, er det best å kle seg i lin eller silke kjoler:

 Castello della Sala, eies og driver av familien Antinori, som jeg har skrevet mer om her i sin tid.

Vi fikk masse fin informasjon av Maria Cristina Casaccia, som holdt vinsmakingen for oss på engelsk.

Se nøye på de to øverste bildene her av våre kjære menn, de skal akkurat smake på en dessertvin, Muddato delle Sala årgang 2008.

Det ble vill begeistring ! Dessverre har jeg ikke smakt den ennå....noen måtte jo kjøre bilen.....

.... til der vi hadde tenkt å spise lunsj, hos Ristorante il Purgatorio: 

Bente og jeg har funnet ut, vi har temmelig lik smak på hva vi liker i Italia. Så jeg var rimelig sikker på at dette spisestedet - det ville hun like.

Jeg tok ikke feil:


Maten her, er veldig god. Det ble "fiskern's risotto" på 3 i følget, og jeg tok  min favoritt, fylt ravioli med hummersaus, som jeg vet jeg har vist dere flere ganger før.

Vi valgte en hvitvin til, Vermentino - som kom fra ett vinhus i Pitigliano:


Jeg må si det er moro, og kunne vise likesinnede, italiafrelste nordmenn, litt rundt her "vi har funnet vårt paradis" i vakre Italia !

Her om dagen leste jeg følgende i boken "Opplev Italia", som jeg vil gjerne dele med dere:

"Det er ikke vanskelig å bli forelsket i Italia, men det er vanskelig å unnslippe dets fatale sjarm så snart kjærlighetsforholdet har modnet. Ikke noe land, etter min mening, er så rikt, intet folk så lidenskapelig, intet landskap så vakkert.

Og hvis du ikke skulle like italienerne, eller du finner landsbygda andre steder mer sjarmerende, hva med maten og vinen - blant verdens beste - eller kunsten og arkitekturen? 

Verden ville ikke vært den samme uten pasta og pizza, for ikke å nevne renessansens kunstneriske arv. 


Fryd deg over disse og andre gleder, men du er advart: når Italia fanger deg, har det deg for resten av livet."

Ja, jeg har blitt fanget, jeg innrømmer det så gjerne, hilsen Helen !

 
Skrevet av: Tim Jepson (engelsmann)

7 kommentarer:

Antonio sa...

Buenas, enhorabuena por el blog, me gustaría intercambiar enlaces contigo y que nos sigamos mutuamente.
Un enorme saludo desde http://orgullobenfiquista.blogspot.com/
http://bufandasybanderasamps.blogspot.com/

Ciao, complimenti per il blog, mi piacerebbe scambiare link con voi e ci si susseguono.
Un enorme saluto da http://orgullobenfiquista.blogspot.com/
http://bufandasybanderasamps.blogspot.com/

Fru Tunheim sa...

Skjønner godt dere trives i vakre Italia....

Bente sa...

Ja Helen, jeg er fanget. Og jeg liiiiker det.

Elisabeth sa...

Der skulle je´ha vøri Karl…
Kunne lett ha latt meg fange av omgivelsene, det milde klimaet, maten og vinen.
Kos dere videre, Helen.

Vet vi er skjønt enige om at bloggingen gir mange verdifulle linker. Både hit og dit.

Elisabethklem

Kjersti sa...

Dette ser deilig ut! Og jeg syns dere er fine som hvite engler ;)

Sylvia sa...

Så fine dere er i hvitt, begge to. Noen ganger " knekker man koden" som vi sier. Da har dem man skal jobbe med, eller være sammen med, stilt opp i samme antrekk eller farge som en selv. Slik opplever jeg det hele tiden.
Og jeg vet ikke hva du synes, men jeg har sagt til Bente at hun og jeg er ganske like i utseendet. Hva synes du?
Der hun sitter, kan jeg ligsom se meg selv.....veldig merkelig.
Mmmmmm...all den gode maten og vinen. Søsteren og svogeren er jo Italiafrelste, siden han bodde der da han var proff idrettsutøver. Han snakker også Italiensk flytende, og de er hvert år på ferie i Italia. I villaer ikke så lite lik den dere har. Kanskje jeg skulle tipset dem om Villa Helena?
Kos dere masse i varmen. Her er det litt kjøligere i dag, jeg er syk, men snart dufter det nystekte boller her.
Klemmer.

vimza sa...

Italia i mitt hjerte <3