2. august 2013

Du har fått postkort !

Fra......


Orbetello, som ligger ved havet i Toscana området.

Retter sagt på en peninsula, altså en slags halvøy, som er forbundet med en bro videre ut mot San Stefano og Porto Ercole. Dere husker kanskje cruise katastrofen med skipet Concordia, som gikk for nærme land, vel dette ligger ikke så altfor langt unna ......

Min kjære hadde bestilt junior suite på dette vakre hotellet her, San Biagio Relais, fire stjerner, egen nettside her. Tør påstå at dette må være byens fineste hotell !

Adresse: 
Via Dante Alighieri, 40, Orbetello, Italia


Her skulle vi bo 1 døgn, for å feire vår 14 års bryllupsdag, og i den anledningen må jeg få si til dere:

Tusen takk for alle fine gratulasjoner, som var lagt igjen til meg,
alle ble lest da jeg kom hjem.

Noen detaljer fra hotellets innside, må si jeg er en stor entusiast av slik interiør, delikate, rolige farger, endel mørke brune møbler, litt antikviteter, store lykter, høyt under taket, runde himlinger, dempet belysning:


Her ett bildet som viser at det er såklart ikke bare er romantikk på en slik tur ! "In real life" ser det også slikt ut - i disse tider med mobil dekning overalt, kan mailer/jobb sjekkes selv i heisen:

Jeg har på meg for anledningen min nye lin bluse fra italienske Max Mara, og i akkurat den rette blåfargen jeg har lett etter leeeenge, kongeblå:


Rommet vårt, nr. 112 - stort og luftig, nydelig malt himling, masse plass, samt en liten balkong, som overså et stort utvendig atrium. Noe jeg tenkte var litt rart, ikke atriumet/borregården, men byggestilen, ikke helt italiensk liksom, og stusset litt over det.

Men, svaret fikk jeg fra en meget flink resepsjonist, selvsagt måtte jeg jo spørre om byggets historie, nysgjerrig som jeg er.

Det var oppført av spanjoler for ca. 500 år siden, derav borregården, som jo er så typisk for store, gamle spanske bygg !

Dagen skulle bare nytes, til å vandre litt rundt i den lille byen Orbetello, finne et sted i skyggen og spise lunsj, var den eneste planen vår.

Så ut på byen vi gikk, og her noe av det vi så på vår vei.

Ja, den blå ryggen tilhører min kjære, hvis ikke jeg holder hånden hans, vandrer han gjerne ett par meter foran meg ,her har jeg "sluppet han løs", da jeg holder kamera i hånden min:






Byen er liten og søt, ganske forskjellige fra Bolsena by, og mere tjaa....hva skal jeg si? Mere typisk sånn by du finner langs kysten av Italia, dog her har du også en eldre bykjerne.

Vi gikk rett på denne søte restauranten, L'elefantino, som lå innunder en deilig, sval portal.

En flaske med Vermentino hvitvin (kommer fra mange vinhus, denne fra et i Toscana) - ingen bombe at vi spiste blåskjell, så jeg tok heller bildet av min deilige, forfriskende dessert, ananas:


Må innrømme det var veldig, veldig varmt, vi hadde godt over 30 grader, men av og til, takket være havet på begge sider, kom en deilig bris.

Som en motvekt til min kjæres sjekking av mailer via mobilen, fikk jeg en sms som førte til en oppgave som måtte løses, med engang !

Gjestene på Villa Helena, hadde ombestemt seg, de ønsket og bestille kokk til fredag kveld ! Slik at de fikk 3 retters middag, servert under druene på Villa'ns pergola.

Dette var altså onsdag, og sms og telefoner ble flittig brukt av meg. Etter endel frem og tilbake, var en annen kokk kontaktet, min faste var på ferie, da hun hadde jo fått beskjed at det ble ingen middag på denne familie, denne uken som gikk.....

Lang historie kort, Peppe fra Napoli skal opp dit imorgen å tilbrede tradisjonell italiensk middag til dem, hurra, en oppgave løst kun via mobilen. Og det på mindre enn to timer, kunne derfor sende sms til gjestene, at joda kokk kommer fredag kl. 18.00 !!

Så til kveldens middag, den skulle vi spise på hotellets restaurant:

 
 Nydelig belysning på vei mot disse fine smijernsmøblene, som selvsagt står ute i nok en borregård:



Dette spiste vi på La Corte:


....forsettelse følger.......... til da ønskes alle en fin fredags kveld !

8 kommentarer:

Sylvia sa...

Noe så morro å lese og se bilder fra, deres romantiske bryllupsreise, kan jeg vel nesten kalle det. ;)
Nydelige omgivelser, og masse god mat, og to pene mennesker som nyter livet. Helt fantastisk, Helen.
Gleder meg videre til fortsettelsen........

Bente sa...

Ha ha du Helen. Alltid på nett må man være selv på en liten bryllupsreise. Du har vel en annen dag å feire i morgen. Til lykke med den også.
Vi har vår bryllupsdag 16. august. Jeg får vente å se om d blir feiring på oss, 38 år. Blir nok ikke som denne dere har hatt. Kanskje i september da.

Anonym sa...

Fantastic place...so glad you had such a wonderful time!!!
I love the Max Mara blouse...I have seen it in Fenwicks in Newcastle...my favourite colour!

sylvia sa...

Hei,
Ååå så fint dere har hatt det, vel varmt men nydelig,
Gøy å se alle dine fine bilder, får reise lyst,
Gratulere med bryllupsdag,
Tusen takk for at du oversatte for meg fra italiensk,
Så kjekt,
Koselig å høre fra deg igjen, savner blogg verden, men har ikke hatt energi til så mye i sommer,
Ha en fantastisk helg,
Klem fra sylvia

Fru Tunheim sa...

Sånn er virkelighetens verden for de fleste av oss, litt epost, litt sms blandet med en god porsjon kjærlighet. Ser ut til at dere hadde en flott tur og hoteller ser også flott ut. Og feiring i morgen sier Bente...hva er det mon tro..hmmm..en bursdag kanskje?

Helen sa...

Jeg fyller år, fru Tunheim !

Kjersti sa...

Bra jobba med kokken, du er flink synes jeg! :)
Ja, det er jo som fru Tunheim skriver, i virkelighetens verden er det mye trivielt å ta seg til. Man kan egentlig sjelden ha fullt fokus bare på hverandre. På den annen side er det vel bare i begynnelsen av forholdet at samvær med den utkårede er nok til å fylle alle behov...
Dere hadde i hvert fall en fin tur ser det ut til. Og så håper jeg du koser deg masse i dag!!! Har sagt det på sms - men allikevel: hipp hurra for deg i dag!! Klem :)

Thing sa...

Så herlig Helen =)
Å, den blusen din...
Elsker den blåfargen selv - helt nydelig!