24. juli 2013

Ut på tur....aldri sur !

Stemmer vel det, ikke sant?

Vi skulle på tur, eller rettere sagt, på en utflukt til byen Todi, som ligger en times kjøring fra oss her i Bolsena.

Parkerte bilen rett nedenfor byen, og da vi såvidt begynte å gå opp veien, skjønte vi at dette var nok langt å gå oppover og i over 30 grader....min kjære snudde seg idet det kom en liten buss som han stoppet, og spurte om den tok oss opp til bykjernen?

Joda, hopp inn - og vi gikk av helt på toppen av byen...

 Her, på Piazza del Popolo:




Vi spurte om å få betale, men nei han kunne ikke ta imot betaling, vi måtte kjøpe billett i baren....(?!?).....såklart, helt naturlig i Italia...vi tenkte bare ikke over det !

Og jeg må faktisk innrømme, i vår overraskelse, glemte vi det hele...hehe

En flott staselig statue, var å se på vår vei mot utsiktspunktet.

Det viste seg å være ingen ringere enn Italias store sønn, Giuseppe Garibaldi, kan du litt historie om Italia, vet du han var mannen som samlet Italia til ett rike:

 Fin utsikt var det også:

 Alltid fine detaljer, å se på gamle dører:

 Vi tok en tur ned i den gamle, romerske cisternen:


 Byens Duomo, med ett flott rundt glassmaleri vindu, vi hadde lest den hadde fine fresco malerier inni...


 
...så inn vi gikk, og idet jeg tok dette bildet tenkte jeg denne frasen...."gjør døren høy og porten vid"..hvor i alle verden fikk jeg det fra? Må vel være fra ett samlevers.....tror jeg:



Flott treutskjæringer på hele døren:


Vi spiste også en deilig lunsj, og jeg var så sulten at jeg glemte å ta bildet av mine fylte ravioli, men dere som følger meg på instagram, så den nok der.

Ja, da var det å ta bussen igjen, og denne gangen gikk vi til baren først, kjøpte hver vår billett til den nette sum 1 euro stykke:


Info hentet fra wikipedia:
Todi is a town and comune of the province of Perugia (Umbria) in central Italy. It is perched on a tall two-crested hill overlooking the east bank of the river Tiber, commanding distant views in every direction.

Almost all Todi's main medieval monuments — the co-cathedral church (Duomo), the Palazzo del Capitano, the Palazzo del Priore and the Palazzo del Popolo — front on the main square on the lower breast of the hill: the piazza is often used as a movie set. 

The whole landscape is sited over some huge ancient Roman cisterns, with more than 500 pits, which remained in use until 1925.

8 kommentarer:

Bente sa...

Takk for nok en fin tur. For noen flotte utskjæringer. Det er sååååå mye å se og oppdage rundt deg. Det har vært varme og fine dager nå, men i natt kom regnet og tordenvær (lett). F skal jo snar igang med neste prosjekt og jeg klør i fingrene etter å bestille du vet.

Ciao

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen!
Så flott tur! Nydelig liten by med flott beliggenhet! Kan føle varmen helt hit! Og døren var flott, du! Det er fra et salmevers, ja, og melodien klinger i hodet nå, men jeg husker ikke hva det heter!

Det er varmt her også nå, med uvanlige 25 grader! Og vi bare nyter det! Venter på å få tilbake vår campingvogn, og da bærer det ut på tur med en gang!

Ha en fortsatt flott uke!

Klem Cathrine :-)

Kjersti sa...

Veldig lurt av dere å ta buss i sånn varme, stønn! Nok et interessant sted du tok oss med til, og du er jo så flink til å ta informative bilder og skrive så man kan lære litt også! :)

Jeg husker godt salmen du fikk assosiasjoner til: "Gjør døren høy gjør porten vid, den herrens konge kommer hit, han hersker over alle land og er all verdens frelsermann" tror jeg det er. Er det ikke rart hvordan salmer og vers vi måtte pugge på skolen sitter godt fast i hjernen?

Vi kom hjem i går fra fjellturen vår. Hatt det fint, varmt var det der også som jeg skriver i innlegget jeg nettopp la ut.

Også måtte jeg klare meg to døgn uten internett... krise!!! Neida, det gikk jo bra så klart, men jeg ble minnet på hvor avhengig jeg er av det. Og det gjør jo egentlig ingenting, noe skal man holde på med, tenker jeg.

Anonym sa...

Beautiful pictures...what a lovely place to visit! Glad you enjoyed it!

Mette sa...

Nydelige bilder!

Salmen tror jeg er en påskesalme... Enkelte ting sitter som spikret 'ett eller annet sted der inne' :-)

Hobbybruket sa...

Det er så spennende med slike utflukter, masse flott å se og oppleve. Jeg setter pris på at du deler opplevelsen med oss. :)

Sylvia sa...

Det var godt dere kom med på bussen i varmen......ikke greit å gå og anstrenge seg for mye da.
Mange fine opplevelser dere har. Koselig at du deler dem med oss andre også, Helen.
Her er det like varmt, og en dag igjen på jobb, før jeghar helgen fri. Det er såååå lenge siden, og jeg gleder meg!!
Jeg har noe kald sprudlevin i kjøleskapet, som jeg har spart til noe hyggelig, og jeg tror det blir i morgen jeg vil åpne den.
God helg. Klem

fruentimmeret sa...

Hm, sitter her og lurer på om du driver research til du får noen hyggelige jenter på besøk i oktober? Meget flotte bilder av et interessant reisemål. Du er dyktig, Helen!!! Klem