15. juli 2013

Uken som gikk.........

...har rett og slett vært "den sosiale ferien i Norge uken".

Av og til blir jeg spurt, hva savner du mest, når du bor i Italia?

"Ikke geitost, og ikke vinteren, derimot familie og mine venner", er svaret jeg har kommet til. Så denne uken som gikk skulle kun brukes på treff av min kjæres barn, og våre/mine venner.

Jeg begynte mandag 8 juli med bloggtreff i Larvik, med søte Elisabeth, som har bloggen "ord over grind".

Vi skulle gå tur rundt i Larviks kjente bøkeskog. Endte på Kroa her, hvor middag ble spist i nydelig solnedgang. Planer hvor neste tur skulle gå, ble gjort...men, den er først til høsten !

Tusen takk for vakker omvisning, Elisabeth:

Tirsdag bar turen opp til Flesberg, og allerede nevnt til våre venners vakre eiendom beliggende ved Lågen, som nærmeste nabo. Fast tradisjon dette her, hver sommer !

Her er vi, min kjære og jeg, foran denne idylliske lille kårstuen, som er en av mange bygninger:

Etter overnatting i køyesenger, alltid litt nervøs når min kjære sover i overkøya (for jeg tør jo ikke), om han skal huske hvor han er - og ikke dette ned...men, det gikk bra denne gangen også.

På vei hjem, hadde vi bestemt oss for å se utstillingen på Blaafarveværket. "Munch og malervennene på Modum", som årets utstilling heter.

Vi var så heldige, at vi akkurat kom tidsnok til å bli med på en omvisning, noe som gjør en slik opplevelse ennå mere interessant, særlig når vi var så heldig å ha en veldig flink kar som fortalte levende og godt:

Hjemme ett døgn, klær skulle vaskes, og nye klær pakkes til neste utflukt.

Den begynte torsdag morgen, hvor vi tok fergen fra Horten over til Moss.....vi skulle fra skog og mygg, til måkeskrik og skjærgården i Østfold:

Første stopp med overnatting, var hos min venninne Monica og hennes søte familie, på deres idylliske hytte på Kråkerøy. Dette er også en fast sommer-tradisjon:

Etter en deilig lunsj, var det bare og komme seg på sjøen i båten deres. Hankøsundet ble utforsket i det flotteste sommervær Norge kunne by på:

Her sov vi i anekset, og spiste deilig frokost i like fint vær fredag morgen, før vi satte oss i bilen igjen, og hadde en aldeles nydelig kjøretur ytterst ut mot Hvaler.

Da lunsjen skulle spises her, på Skjærhalden hos Bente, med bloggen Gelleins galleri, og hennes mann.

Men først skulle vi få se deres perle av ett sommersted, og som du ser - det ligger helt ved bryggekanten, med båten fortøyd rett ved terrassen, hvor perfekt er ikke det?

Vi spiste en deilig skalldyr lunsj, før vi gikk på litt sightseeing langs bryggen:

Men, vi var ikke ennå ferdig med vår "gourmet opplevelser" på Hvaler og omegn.

Det gjensto ett besøk til denne dagen .... jeg ville jo så gjerne få sett min kjære venninne Tove, og hennes manns nye seilbåt !

Så med litt grunding planlegging, og litt forsinkelse (beklager, vennen) så rakk vi jammen middag her !

Åhhh, hvilken flott båt de hadde fått seg, se bare den "stuen", gratulerer !!

Da gjensto det å rekke fergen fredag kveld fra Horten, kl. 22.00, noe jeg gjorde med 7 minutter klaring !

Okey...jeg kjørte vel litt (u)lovelig...ehh... fort, da jeg så GPS'n opplyste at forventet ankomst på kaia var kl. 22.00.....da ville jeg jo ikke ha rukket fergen, så litt mere gass hjalp på ! Vi måtte komme oss hjem denne kvelden, da vi selv skulle få besøk til helgen - og mye skulle gjøres klart i forkant.

Puuuh, vel hjemme, måtte jeg faktisk liksom "roe meg ned" - etter så mange herlige opplevelser denne dagen, og nå som jeg har gått gjennom denne ferieuken, skal si vi fikk gjort unna alle sosiale treff vi var invitert på !

Tusen takk alle samme, mine kjære venner, og bloggvenner - og sier som Dante:

" Vårt liv kan ikke være fullkomment uten venner "

- eller min versjon, venner er krydder i ens tilværelse !

Ps:
I skrivende stund, mandag, og tro det eller ei, jeg rakk nok ett venninne treff med klubben min også, og det i Botanisk Hage på Tøyen/Oslo - og imorgen retur til Italia - hvor noen rolige dager venter oss - ciao

Bente sa...

Ja du Helen, som den damen du er vil mange gjerne treffe deg og Terje når dere er her i Norge. Og jeg skal si du har hatt en travel uke. Morsomt med frokost, lunch og middag påforskjellige steder.
Tusen takk for hyggelig omtale av sjøbua våres. Og årets sommerdag kom jo hit med deg min venn.

Ciao!!

Fru Tunheim sa...

Hjelpe meg...for et tempo! Dere er sporty og spreke altså. Det opplegget hadde jeg aldri i verden fått Mannen med på, men jeg skulle klart det lett..ehhh..tror jeg. God tur til Italia.

Sylvia sa...

Her går det i IL TEMPO GIGANTE for å si det på Italiensk. Jammen er dere flinke til å være fleksible, og besøke venner, både her og der.
Den bøkeskogturen er jeg lei jeg gikk glipp av, for det så veldig koselig ut, men jeg var bundet opp her hjemme med mennesker og ikke minst dyr...he he...
Jeg husker selv da jeg bodde utenbys, og var hjemme noen få dager.....og alle ville at jeg skulle komme på besøk. Det jeg hadde mest lyst til, var å slappe av hjemme hos mine foreldre og bli serverte dullet med, he he......
Jeg har noen enninwner som bor et annet sted, og da sier jeg alltid at jeg forstår om de ikke dukker opp på besøk hver gang, for jeg vet hvordan det er. Og blir veldig glad når det er meg de velger av og til, å besøke.
Her skal det males utendørs........men først skal jeg ha en lang dag på jobb.
Været er jo helt fantastisk i år, og jeg nyter hver dag jeg får med sol.
Kos dere hjemme i Italia, og så gleder jeg meg til å se hvilke utflukter som venter for dere, der også. Klem

Kjersti sa...

En skikkelig heseblesende uke, ja - men du / dere koste dere jo og da er det bare hyggelig! Jeg er veldig glad for at du klarte å få med deg pokertreffet vårt i botanisk hage også, det var så koselig og jeg fikk mange fine innspill fra dere begge som jeg føler er til god hjelp. Takk for det!

Ha en fin dag i vakre Italia! Her er det veldig varmt i dag, så varmt at Bamse ikke ville være med innnpå morgenstund. Han ligger rett ut i hundegården og peser, stakkars. Jeg skal ut på vift og ordne øyebrynene mine + vippene siden hudpleieren nå har pakkepris på begge deler = billigere enn å ta bare øyebryn. Da gjør jeg jo det, er ikke dum heller!!!!

Anonym sa...

Sounds like you had a very hectic but also really enjoyable time!
Now you can take it easy back in Bolsena!!!

Elisabeth sa...

Tusen takk for sist, Helen. SÅ glad vi fikk det til.
Ikke rart alle vil ha "en bit av deg" når du først er her hjemme i Norge, for du er virkelig ei sprudlende og herlig dame.
Og tusen takk for den forfriskende dujsgele´n, snille du.

Morsomt å lese om de andre vennetreffene dere har hatt. Litt hit og litt dit ;)

fruentimmeret sa...

Imponerende, men det har vi allerede snakket om ;D