2. juli 2013

Tartar !!

Som sagt, vi skulle ut å spise lunsj.

På en av våre favoritt restauranter her i Bolsena, Trattoria del Moro. Den ligger helt nede ved innsjøen, faktisk delvis på innsjøen, Lago De Bolsena.

Sønnen til eier, heter Andrea, og han begynte i sin tid å følge meg på instagram (pausefoto), og jeg han igjen...så denne retten kommer faktisk via instagram.

Storyen går slik:
Her om dagen hadde Andrea, lagt ut ett flott, fristende bilde av sin lunsj, egen tilbredt tartar. Jeg viser bildet til min kjære, som elsker tartar.

"Den vil jeg ha til lunsj neste gang vi går dit", svarer min kjære.

Så neste gang vi gikk dit, viste vi bildet på instagram (for dette står ikke oppført på menyen deres) og spør om det er mulig å få?

Nei, ikke den dagen, da de ikke hadde kjøttet inne, men de kunne ringe min kjære når de hadde fått kjøpt det inn.

Det var det som hadde skjedd den dagen. Derfor skulle vi ut å spise.



Kjøttet var fra storfe og håndskåret, ikke via maskin, fordi da kunne kjøttet blitt varmt, fikk vi forklart.

Andrea kom selv ut med alt tilbehør, og skulle dandere dette til min kjære, som du ser her - gleder seg som en unge:

Kan tro de andre gjestene som satt rundt, kikket nysgjerrig på oss, da han satte igang sitt "show":


Jeg må nok innrømme, det var noe annet jeg hadde bestilt, risotto med havets frukter - som det så fint heter:



Etter nøye tilbreding, det ferdige resultatet:

Etter at min kjære hadde gjort det helt klart:

Visstnok den beste tartar 'n han hadde smakt !!

Spiser DU tartar ...? Det gjør ikke jeg..............

9 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Har aldri smakt det og kjenner at det ikke frister så veldig. Men selvfølgelig, får jeg det servert så spiser jeg av høflighet....

Sylvia sa...

Så morsomt, og gøy at dere fikk beskjed når det var mulig å få servert denne spesielle retten.
Jeg er nok ikke like begeistret for denne retten. Jeg liker blodig biff, men ikke rått kjøtt, og ivertfall ikke rå eggeplommer......men eggedosis er godt....he he

Olavs Blogg sa...

Hei igjen Helen. Fint innlegg du serverer her. Jeg spiser nok tartar, men det er meget, meget sjelden. Og det må være svært lenge siden nå. Men jeg hadde nok gått på den tartaren der. Det er artig å se når de går sånn opp i sin kokkekunst. Ja dere nyter en aldeles utmerket tilværelse.
God sommer videre til deg og Terje. Nyt livet.

Kjersti sa...

Litt av en service! Jeg har aldri smakt tartar, og aldri hatt lyst på det. Rå fisk i sushi er godt, men jeg innbiller meg at det ikke er like godt med rått kjøtt... og i hvert fall ikke rått egg.

Anonym sa...

Sorry....but I can't even look at tartar!!!!
Glad to hear that Terje enjoyed it though...very good service I must say!!!

Anne sa...

Det må sies at dette blir litt i det tøffeste langet for min del ja... litt rått, men det dinglete egget/ plommmen å, noe med den konsistensen som føles litt ekkel faktisk, men tror du hadde en kjekk stund uansett, he he :-)

Elisabeth sa...

Ja, jeg har spist tartar, men det ikke er min store favoritt. Likevel ser det lekkert ut, slik T får servert det da. Utenom den rå eggeplomma :(
Carpaggio elsker jeg, slik italienerene serverer det av kalv. Dvs løvtynne skiver. Kan vel forsåvidt være både fisk og kjøtt tror jeg, og hete det samme.

Har du litt tid å avse når du kommer til T, ta kontakt da.
Jeg begynner ferie 15/7. Litt på farten i ut- og innland, men også noe hjemme.

Bente sa...

Så morsomt da Hellen. Egen servering til T. Du turde ikke smake du da. Jeg har heller ikke spist tartar, men er glad i rått kjøtt. Hadde nok spist denne tilberedt på denne måten. Dere kommer en tur til Tjøme igjen (sitter ikke stille dere heller). Vi er på Skjærhalden rett over fjorden vettu.
Begge døtrene er i Italia. Elin storkoser seg og en italiener vil at hun skal gifte seg med sønnen hans?

Håper på bra vær, for nå har regnet kommet igjen.

Thing sa...

Nei, altså jeg har aldri smakt det..
...og ikke frister det noe særlig heller :o