8. juli 2013

Kom ! ..så drar vi på visning.

I Castello'n - Bolsena !

Hvordan hadde vi så kommet over dette salgsobjektet?

Jo, vi hadde sett det hang en stor plakat, ut fra en fin terrasse, som kunne fortelle at dette var til "vende" altså til salgs.

Det er ganske ulikt her kontra Norge, når det gjelder boligsalg. Det er f.eks. ingen felles visninger som er satt opp, boligen kan være tilsalgs via flere meglere, objekter kan ligge ute i flere år før det selges, da de har en fast pris selger VIL ha, så da venter han til det dukker opp en som vil betale prisforlangende. Italienere har ofte ikke lån på sine boliger, så ingen hast med  å selge,  mye går i arv. osv.osv. Og ikke minst, nå er det dårligere tider i Italia, dessverre.

Vi var da spente på hvem som eide denne boligen, som nå lå ute for salg. Dette er naboen, hvor en gammel dame bor:


Boligen til salgs, har inngangen sin her, og ligger ytterst på det som vel har vært gamle bymuren. Men, før vi går inn, skal jeg fortelle den litt morsomme historien hvordan vi endte på denne visningen!

Min kjære spurte Sandro, som driver Ænos Enoteca her i Castello'n. Han kjenner alle og vet alt, om hvem som eide denne boligen her? Joda, såklart visste han hvem det var. Lars og Bodil, fra Sverige !! Vi begynte neste å le, dette var for godt til å være sant, svensker ! Hurra, vi kunne da snakke med dem, bare vi traff dem.

Neste dag, går min kjære igjen forbi Sandro, vi går faktisk alltid forbi Sandro på vei til vårt hjem her. Hvorpå Sandro roper etter Terje, at han måtte komme inn og hilse på, ja du gjettet det, Lars og Bodil ! Da var det bare å avtale om å få se på deres bolig.

Boligen er over 2 etasjer, som hver seg er vel ca. 35 kvm. Åpen løsning med stue og kjøkken, samt peis, og fine trebjelker i taket.

Innerst i kjøkkenet, er den en dør - og da den åpnet seg, var det til en helt ny verden !!


Du går ned i eldgamle grotter !!!

Som mange her i Castello har, de har blitt brukt til å blant annet oppbevare mat, og i dette tilfelle, lagd en snerten vinkjeller:

Men, det stopper ikke bare med denne delen, altså det vi med engang kalte vinkjeller'n, det gikk en trapp til nedover, og dyper ned under jorden.... dette rommet var mindre og ikke gjort så mye ut av.

Men, gud såååå artig - som jeg med engang sa, du har jo din egen Enoteca her nede:


Etter en avkjølende stund i grottene, de holder jevnt 14-15 grader, året rundt. Gikk vi opp tretrappen, til 2 etasje, hvor soverommet er, samt ett lite bad.

Døren du ser i høyre bildet her, går ut til - det som gjør denne boligen unik - en helt utrolig søt ...

....terrasse, with a view !

I dette hjørnet en liten pizzaovn:

Midt på en pergola, overgrodd av druer, som ga akkurat den skyggen man trenger når man skal sitte ute i varmen å spise:

Her var det beplantet med roser, krydder, en potte med et lite oliventre:

Detaljer av utsikten, som viser Lago de Bolsena:

Flere detaljer.....og, ja, det kommer masse druer:

Åhhh, denne lille perlen ønsker de altså å selg til den nette sum av Euro 230.000,- hadde vi ikke alt hatt noe her, hadde vi kjøpt denne på flekken !

Så nå gjenstår det å se hva våre venner syns....de har alt sagt de tar det opp i familieråd når alle er samlet etter sommerferie. Blir det noe av, kommer de ned hit til høsten - jeg venter i spenning !!

10 kommentarer:

Thing sa...

Så herlig Helen! =)
Takk for at vi får være med på visning!

Tenk hvor mange slike skatter som befinner seg i ditt nabolag =)

Spent på hvem som evnt kjøper ;)

Kjersti sa...

For en fantastisk leilighet! Veldig kult å kunne gå nedover og nedover, tenk om murveggene nedover der kunne snakke og fortelle om alt som har foregått der opp gjennom årene!
Jeg slikker sol i dag også. Har nå tatt en time seriøs soling av baksiden av kroppen, den får jo ikke så mye når man bare sitter i sola og ikke f.eks. jobber i hagen i bikini. Etter den timen måtte jeg ha litt skygge, så da ble det å plassere seg under parasollen og lese blogger. Slitsomt liv, du....! ;)

Heidi sa...

Så spennende. Som et ørlite kråkeslott! :-)

Bente sa...

Helen jeg er i ekstase. For en herlig leilighet. Og han jeg kjenner med vin interesse burde kjøpe denne synes nå jeg.
Tror ikke jeg sover i natt.

Fru Tunheim sa...

Så flott liten leilighet....ja, takk skulle gjerne hatt den om jeg var pensjonist og ikke måtte jobbe for tilværelsen.

Elisabeth sa...

Superhyggelig leilighet, Helen. Takk for at du tok meg med på visning.
Og takk for noen koselig ettermiddagstimer i dag :)

Sylvia sa...

For et sted!
Best likte jeg vinkjelleren og terrassen. Også pergolaen da..... Som jeg har planer om å lage her hos oss.
Og hos mine foreldre er det vindruer i hagen.
Håper de som vil ha den, får den. Et flott sted å tilbringe tid.

Regner med dere koste dere i dag. Jeg har vært på landet....

Jorunns hobbyblogg sa...

Fantastisk rett og slett... Tenk at de skal seøge den skatten...jorunn

Anonym sa...

What a lovely place!
The "grotto" sounds nice and cool!!!

Mette sa...

Fantastisk sted! Tusen takk for titten. Kanskje, kanskje en. gang i fremtiden kunne noe slikt blitt et prosjekt. Imellomtiden leter vi etter hus i Durham. Ikke så lett som jeg hadde håpet, mye sjabre 'studenthus' i byen og vi har funnet ut at vi vil ikke for langt utenfor byen av praktiske årsaker, så vi fortsetter å dra på visninger... :-) EN dag MÅ vi da finne noe vi liker???