7. juni 2013

Fortsettelsen.....

.... fra The Mile til Princes street, skilles blant annet av en grønn park. Du ser i det fjerne til venstre i bildet her, The Castle, som ligger flott til på en høyde:


Det var mange turister her, noe disse bussene minte oss om, der de kjørte rundt i gatene:


"Doctor Livingston, I presume?" Ja, dette er faktisk statuen til den kjente oppdageren.

David Livingstone (19 March 1813 – 1 May 1873) was a Scottish Congregationalist pioneer medical missionary with the London Missionary Society and an explorer in Africa. His meeting with H.M. Stanley  on 10 November 1871 gave rise to the popular quotation "Dr. Livingstone, I presume?"

Dette fasjonable bygget er Jenners Department Store, nå kun kjent som Jenners. Dette var i sin tid, det eldste privat eide varehus, inntil House of Fraser tok over i 2005.

Jenners has maintained its position on Edinburgh's Princes Street since 1838 when it was founded by Charles Jenner and Charles Kennington

Der ble det kjøpt inn nytt antrekk, fuchsia farget bukse fra Episode, og chiffon topp fra L. K. Bennett:

Vi prøvde oss på The Castle, men dessverre gjorde samtlige turister i Edinburgh denne dagen, det samme ! Køen til billett luken var mildt sagt, enorm !

Tips vi fikk, man kunne forhåndskjøpe billetter via nettsiden deres.....da vet vi det til neste gang.

Det er her Military Tattoo har sitt årlige show, og her klargjøres det for nettopp dette. Følgende funnet på wikipedia:

"Edinburgh Castle is a fortress which dominates the skyline of the city of Edinburgh, Scotland from its position atop the volcanic Castle Rock. Human habitation of the site is dated back as far as the 9th century BC, although the nature of early settlement is unclear."

Artig info plakat jeg fant, om aran strikking, navn på de forskjellige fletter osv:


Det man nesten må kjøpe med seg herfra, er jo cashmere ullgenser !

Utvalget er stort, og prisene variere dertil. Ja, det ble med en ny genser i min lille håndkoffert. Dog, de Hunter gummistøvlene jeg hadde sett meg ut, var det nok ikke mulig å få med seg i håndkofferten, og det var for varmt til å reise hjem i de:

To døgn går fort, når man har en artig by å vandre rundt i....så brått var jeg igjen på flyplassen og flyet var 30 minutter forsinket.

Mens, jeg vandret rundt der inne, så jeg drømmebilen min, en Aston Martin DB9 i akkurat den riktige fargen, klart jeg måtte slå av en prat med karen som sto på denne standen her !

Viste seg at han solgte lodd til denne bilen og den hvite Porschen du ser i bakgrunnen. Siden flaksen min jo har snudd, tok jeg sjansen på og kjøpe med meg 2 lodd. 

Da håper jeg å vinne, noe jeg vel neppe gjør, men er man ikke med i loddtrekningen, da vinner man ihvertfall ikke, sant? 

Skulle du har lyst til å kjøpe lodd, se nettsiden deres her ! De shipper overalt i verden.




Fredag ettermidag, og igjen pakkes det, men denne gangen ikke bare en håndkofferten, nei nå er det en stor koffert som fylles opp, mens jeg hører på denne fine sommersangen her !

God helg ønskes dere alle sammen, som stikker innom her :)

PS, har du ikke vært i Edinburgh, anbefaler jeg svipptur hit, særlig hvis du har en mann som elsker whisky...

7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

X-fingrene for at bilen blir din. Jeg hadde nok solgt den om den var min.

Du, du trenger ikke prøve deg på baking igjen. Noen ting innser man bare at man ikke kan. Jeg kan ikke steke pannekaker. Jeg prøvde gang på gang da jentene var små og ville ha, men det bare får jeg ikke til. Sånn er det bare for de fleste av oss. Vi er alle flinke til noe. Jeg er ganske flink med hendene, men skulle ønske jeg hadde større akademisk og intellektuell kapital. Ikke så enkelt å få alt. Ha en fin helg og god tur til Italia. Høres helt nydelig ut.

Bente sa...

Nå fikk jeg lyst til å reise til Edinburgh Helen. Du frister med de fine postkortene. Og så fin du ble i ditt nye antrekk. Buksen er helt deg.
God tur hjem til Italia.

Bente sa...

Nå fikk jeg lyst til å reise til Edinburgh Helen. Du frister med de fine postkortene. Og så fin du ble i ditt nye antrekk. Buksen er helt deg.
God tur hjem til Italia.

Kjersti sa...

Jeg krysser alt jeg har for at du skal ha vinnerlykke!!! Gratulerer med innkjøp, du ser fantastisk ut (som vanlig, spør du meg...). Og jeg får jo enda mer lyst til å ta en tur til Edinburgh etter dette innlegget, ser ut som en fin by, masse gamle bygninger og ting å se.

Og jeg har gitt etter og kjøpt meg iphone... som du kanskje har skjønt siden jeg brått ble så aktiv på instagram, he he... Det er jo en helt annen verden, jeg forsvinner snart inn i den lille hvite (ja, jeg valgte hvit som deg, og den skal snart stashes med et lekkert cover) boksen. :)

Sylvia sa...

Heisann
Så fin 2 dagers tur du har hatt, sammen med moren din. Innholdsrik og fin. Flotte klær du har kjøpt også.
Leser det fru Tunheims skriver..om baking..... Hva har du klart å spolere nå da? Kan jeg hjelpe til med noen enkle triks, kanskje.
Her er helgen fri, og det er sol. Skal bare nytes.
Spennende å se hvor du drar videre, med stor koffert.
God helg, klem

Anonym sa...

Yes it would have been so nice if we could have seen inside Edinburgh Castle, but now we know that we must buy tickets online beforehand. Hope we can meet again in Edinburgh, it really is a beautiful city! I love the cashmere jumpers that I bought!

Thing sa...

Herlige bilder Helen!
Jeg har tipset deg om levende postkort i bloggen min =)