15. mai 2013

Zeppelin og Castello della Sala !

Var ikke det fine navn å finne i en overskrift? Dere skal få bli med på begge stedene !

Som vi så ofte gjør i helgen, spiste vi lunsj ute - og denne gangen sammen med vår australske nabo fra Castello'n i Bolsena, og vår venninne Cristina.

Valget var Orvieto by og ett sted vår nabo, så gjerne ville vise oss. 
Ristorante Zeppelin, ett lekkert sted med god mat, men når det er sagt, må jeg vel også innrømme at de "retter seg veldig mot turister" - merket det spesielt godt når maten ble servert, og vi fikk alt på en tallerken.

Du har som har vært i Italia, vet at veldig ofte serveres det kjøtt på egen tallerken, også må du bestille contorni, tilbehør ved siden av:


Vi drakk en aldeles nydelig hvitvin til maten,som heter San Giovanni, Della Sala, 2011 Orvieto, DOC Classico Superiore. (kommer du over den, kjøp og nyyyyyt sier jeg bare!)

Tror faktisk denne har blitt min nye favoritt hvitvin i Italia !!

Har smakt den for 1 år siden, men liksom glemt den litt...skal også innrømme, at ja, det er en dyr hvitvin til å være i Italia. En flaske koster gjerne 13 til 15 euro i butikken, som her nede er ganske dyrt.

Ihvertfall, etter å ha kost seg med denne deilig hvitvinen, sier Cristina plutselig:

"Skal vi dra til stedet vår denne kommer fra?"
"Hæææ...vet du hvor det er?"  (klart et dumt spørsmål, men det bare datt ut av meg)

Skal sies, Noel hadde gått på toalett, og vi hadde alt lagt planen klar, så da han kom tilbake sier vi bare:

"Noel, nå skal vi på utflukt til Della Sala !"
"Okey" sier han, er det lang ditt?
"Neida, en liten biltur på ca. 20 minutter" - og avgårde vi dro !

Vi kjørte i absolutt nydelig omgivelser - Umbrias åskammer, før vi endte opp hit:



Stedet tilhører en kjent, gammel og selvsagt styrtrik italiensk familie, Antinori familien.

Jeg lurte på hva denne plattformen var for noe? Var liksom så malplassert mellom oliven lunden og kirken.

Kan du gjette det?

Såklart en helikopter plattform, heter det det tro? Eller kanskje jeg skal kalle det landingsplass....:

Så kjører vi opp til denne gamle borgen, som også nevnte familie eier.

Det er en cantina (vinkjeller) på stedet, som dessverre var stengt nå, men vi kunne gå rundt i disse nydelige omgivelsene.

Ja, jeg fikk også lyst på garasje til 4 biler (har jo strengt tatt det, dog det er en carport, men har kun 1 bil...hmm) men her har du altså flotte garasjedører og imellom roser, og klart enorme terracotta krukker !!


Cristina er ikke en beskjeden dame, så hun opp til døren gikk og ringer på....?.....men, det var altså ingen hjemme idag, eller så sov de pranzo (siesta), men sjekk den døren da !!


Her en nydelig portal, omkranset av roser, disse hadde ikke ennå sprunget ut. Portalen går fra parkeringsplassen .................





..... opp hit:




 Her inngangen til Cantina'n som idag var stengt:

Så skjedde det noe rart...... Vi så ett annet følget, med 5 personer. Hvorav en eldre, gråhåret mann som tydelig ledet an.

Cristina sier til meg, han vet jeg hvem er !

Bli med meg Helen, så går vi og hilser på han. Okey, tenker jeg, så gjør vi vel det, da. Vi hilste så på Walter ett eller annet, og gjett hvem han så var?


Joda, han er en kjent, italiensk hagedesigner og botaniker, og akkurat denne hagenher har han designet !!

Hvordan kjente så Cristina han igjen?
Hun hadde selvsagt vært på ett foredrag han holdt om roser !
Noe hun fortalte han. (hva er egentlig oddsen for å treffe på denne karen - akkurat NÅ som vi var der?)

Tror du ikke han kunne navnet på alle rosene som var i denne hagen?

Jeg har selv 4 store rosebusker i min hage, og jeg kan ikke huske hva de heter....hehe...



Det var nydelig å vandre rundt inni her, dog ikke alle rosene hadde sprunget ut. Vi fikk vite om en ukes tid, burde vi komme tilbake, da er alle sprunget ut.

Noel fant en stille plass under alle trærne:


Så joda, her skal vi tilbake igjen, bare vinutsalget deres er åpent - så skal det hamstres inn med deilig hvitvin fra:

Jeg tenkte på en setning jeg hadde lest i boken til kokken hos Zeppelin, hans amerikanske kone hadde skrevet:

""Living in Italy means, you have to start your day knowing it may not always go as planned", så sant, så sant !

Info om Zeppelin
adr: Via Garibaldi 28, Orvieto
www.ristorantezeppelin.it

Bottega del
Castello delle Sala
Samt www.antinori. it 

Bare for å nevne litt om familie historie til Antinori:

The Antinori family has been involved in the production of wine for over six centuries, ever since, in 1385, Giovanni di Piero Antinori entered as a member, the “Arte Fiorentina”, the Winemakers’ Guild of the city of Florence. 

During this entire long period, thorough twenty six generations, the family has always directly managed this work with courageous and, at times, innovative decisions, but always maintaining, unaltered, a fundamental respect for tradition and for the territory in which they have operated.


Ja, da kan man familiens historie - 26 generasjoner !!
Holdt på med vin siden 1385 !!
Har fremdeles familiens Palazzo i Firenze.... som selvsagt har 50 rom....
Wow....ja, slikt er moro å lese, syns nå jeg.
Og såklart, familiens overhode idag er jo en "markise" - er det riktig på norsk, tro?
Vi er jo ikke akkurat bortskjemt med adelige i Norge.....

8 kommentarer:

Anne sa...

Jøjje min her var mye og fråtse i av godsaker, både på den ene og den andre måten. Elsker slik du beskriver ferden gjennom landskapet på, det er så en føler en er tilstede på reisen selv også. Åsså blir man sulten... sukk... igjen... he he

vimza sa...

jeg digger:) hahaha:) så morro dere har det Helen :)
å venninna di er jo helt super som tar deg med på så mange spennende eventyr :)

ønsker dere en fortsatt super dag!
klem Yvonne!

Anne sa...

Wops, du så Missoni- gründeren har loggaët av?? altså, `Doffen har daua`.

Helen sa...

Til Anne;

Følger selvsagt Mmissoni på Instagram, og så der at Ottavio Missoni har død.
1921-2013.

Men, takk for info, som du vet - stor fan av merket - er jeg jo.

Bente sa...

Her var det mye spennende opplevelser. Tror vi må få med oss flere bilturer i området. Vi snakket jo om det i fjor. Må vel teste denne vinen du. Husker du hadde en helt nydelig vin vi smakte, men jeg har glemt hva det var.
For et sted og for en hage.

Sylvia sa...

Takk for hyggelig " omvisningstur" sammen med deg, Helen. Du er på de flotteste plassene. Og så treffer du så mange trivelige o g spennende folk på din vei.
Misunner deg litt det fine, varme været dere har. Her regner det i et strekk. Men så får jeg brukt alle kosegenserne mine, hi hi.....klem

Anonym sa...

I want to thank you for the wonderful account of our lunch and drive into the Umbrian hills on your Blog and I think you should really be a full time Travel writer!!.

Your memory of the details and the way you record and document them is just beautiful.

Noel

Anonym sa...

Beautiful pictures! Love the water lilies. You certainly get around and see some fantastic places!