4. mai 2013

San Pellegrino in Fiore !

Bli med på blomstershowet, San Pellegrino in Fiore. Avholdes hvert år, i 3 dager.

Noe vi gjorde en fin dag, denne uken som gikk. Sted, byen Viterbo - som er hovedstaden i provinsen Viterbo i regionen Lazio i det sentrale Italia, og har ca. 60 000 innbyggere.

Romerne erobret denne opprinnelig etruskiske byen ca. 310 f. Kr. I 1193 fikk den sin egen biskop.

Fra parkeringsplassen blir du møtt av denne, fantastiske kjempen:

Vi skal gå innover denne smale gaten, for å komme til det historiske området kalt Pellegrino, som er den eldste delen av byen:


Her skimtes San Lorenzo katedralen:


Her Pavepalasset som ble bygd 1257-66.

Litt historie funnet på wikipedia:

Etter 1257 var Viterbo i flere perioder pavens residensby. Da pavene slo seg ned i Avignon i 1309 oppstod det igjen strid om Viterbo, som samtidig avtok i betydning. 

Pavepalasset i byen var åsted for en rekke pavevalg; det første var det første egentlige konklave som tok til etter pave Klemens IVs død i 1278. 

Da de 17 kardinalene etter to år ennå ikke hadde kommet til noen enighet om hvem den neste pave skulle bli, fjernet byens borgere taket på palasset og reduserte bespisningen av kardinalelektorene til brød og vann for å fremtvinge en avklaring.

Nesten 70 prosent av byen ble ødelagt under annen verdenskrig.



Det var ikke bare småplanter å se her, neida, store busker:



Rosene er såklart en favoritt hos meg. Har du sett noe så nydelige ?

Nydelig farge på klematisen:


Så mye vakkert, og tenk jeg kjøpte ikke noe med meg hjem !!

Ønsker dere alle en finfin lørdag - mine planer for dagen :
- hage arbeid, igjen, men imorgen er vi invitert med på utflukt, hvor...? Ja, den som følger med får se :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

The roses are absolutely beautiful...would love to have them in my garden!!!
I also love the "twisted" bush...how on earth do they manage to do that?

Bente sa...

Nydelig Helen. Roser er fantastiske blomster. Jeg likte godt de store buskhortensiaene. Skulle gjere hatt de her på Hvaler.
Idag har vi vasket terrasse og brygga vår med terrassevasker med bra resultat. Så kom regnet. Får vente litt med å plante i mine store potter. Det blir vel Dronning Ingrid pellargonia også i år. Har vært fornøyd de siste to årene her ute med det.
Hvis du sjekker bloggen min nå ser du to norske bloggere som bor i Italia.

Ha en fin lørdag..

Jorunns hobbyblogg sa...

Nydelig :-)
deilig å se hvor langt blomstene er kommet, her er det bare så vidt det spirer... fortsatt blåveis og snøklokker i min hage.

det klør i fingrene etter å kunne starte i hagen, jeg reiste faktisk en tur til hagesenteret i dag, for å ha alt klart, for vi er lovet sol i morgen

Jorunn

Olavs Blogg sa...

En praktfull omvisning i denne vakre byen.
God helg.

Anne sa...

En ser hvor en skulle ha vært du :-) i mellomtiden får en kose seg med hagearbeid her mens en venter på skikkelig vår :-)