8. mai 2013

Jeg gir opp !!!

Å bake............... ihvertfall for i år !!!

Blant familie og venner, er ikke jeg kjent som den som baker de fantastiske kaker o.l - niks !

En gang i året, prøver jeg meg jo gjerne igjen....(tro hvorfor jeg gidder?)...og igår hadde jeg såååå lyst på scones, etter å ha funnet denne oppskriften med det fristende bildet her:


Disse så bare altfor gode ut. Skal innrømmes, har prøvd meg engang før på scones, 2 år siden, og de kom ut paddaflate. De var tørre som marie kjeks !

Tro hvorfor jeg ikke hadde dette mere friskt i minnet, FØR jeg satt igang?

For slik så mine ut, etter at de kom ut av ovnen, bildet lyver faktisk, for de var ikke høye nok til å deles i to engang !


Ikke den fjerneste likhet med bildet, det var sikkert og visst !!

Sukk og stønn.... etter nøye gjennomgang med min kjære (som stakkars måtte høre på eder og galle som kom ut av min munn), tar en rask analytisk syn på saken, og tror jeg har laget dem for tynne i utgangspunktet.... jeg er sur og bryr meg ikke om hva feilen er, skal ikke bake mer i år - basta cosi, dermed basta på godt norsk.
Og bare så det er sagt, har ikke glemt bakepulver.....



Derimot, er jeg flink til å montere IKEA møbler !

Vi rakk innom IKEA forrige uke, hvor 2 krakker, 1 veggklokke, samt sånt dill og dall man alltid kjøper med seg, ble med hjem til Villa'n vår.

Liker å ha ha alt lagt sirlig i orden før jeg begynner, så manglet jeg bare den elektriske dingsen jeg bruker å sette dette samme med....tro hva nå den greia heter igjen?

Roper opp til min kjære, som sitter meget opptatt med jobb i 2 etg.....

"Hvor finner jeg den greia, som er sånn som jeg kan holde i hånden, den er elektrisk vet du - tror den må ha sånn størrelse på den greia som passer skruen som er stjerne, skjønner du hva jeg mener?"

Hvorpå jeg hører min kjære, med tunge skritt kommer til trappen, og sier mens han går ned:

"Du må først finne det elektriske borret mitt, som er i verkstedet - samt murplugg må du ha i før du kan sette i skruen, som du da må bruke den elektriske hånddrillen til, du må vite hvilken størrelsen du skal ha på skruen, vet du"

"Hææææææ" tenker jeg, og sier det vel nesten, men ut kommer setningen:
"Men, jeg skal bare sette sammen denne krakken ?"?"?

Før jeg brått skjønner det, han tror jeg skal henge opp klokken på murveggen ! Hahaha




Min kjære ser litt forvirret ut - før han også skjønner hva jeg mener, og har hørt...eller retter sagt, ikke hørt helt etter hva jeg spurte om.

Han snur seg lett brummende rundt i trappen, mens han sier:
-" du skal ha tak i min elektriske håndrill, den ligger på benken i verkstedet, den har oransje håndtak".

Og her er underet som gjør jobben så lett:


Voila, så er krakken montert !

Og jeg tror jeg skal lære meg mer innen verktøy-terminologien, enn bakekunnskaper, hva tror du?



Da håper jeg du fikk deg en latter - du vet hva som sies? En god latter forlenger livet !

11 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Der er så fint at vi er flinke til noe alle sammen.... Og elektrisk drill er gull verdt!

Jeg så etter buksen i annen farge og den var kjempefin, men dessverre selger de ikke klær mindre enn str. 36, så den blei altfor stor til meg.

Sylvia sa...

Halloysen Helen
Jammen er du litt av en "handyman", men ikke en baker.....hi hi...
Tror det er best jeg sender deg noen flere "bankers"-oppskrifter, som du kan bale med. kjedelig når resultatet ikke blir som forventet. (jeg antar du har for hard deig.....)
Nå nyter jeg en kopp kaffe, etter 6 timer i bil(og kø) Mer om det i neste innlegg fra meg. klem

vimza sa...

hahahahaha:) jeg flirer meg ihjæl og leser om meg selv, hahahaha:) jeg måtte faktisk lese innlegget høyt for Torbjørn som er sååå oppgitt over meg og mine "dingser" og "greier og "tinger" osv!
nå lo vi godt begge to :)
i løvøøøv u Heler:)
stor klem :)

Jorunns hobbyblogg sa...

neida, neida du må ikke gi opp...
hva gikk galt? glemte du bakepulver, eller for lite vann?

ja, ja bedre lykke neste gang tror nå jeg, ellers finnes det jo sånne ferdig poser for det meste nå.... de kan ikke gå feil, du kan jo imponere med det.

å være litt handy er bra da :-)

Jorunn

Kjersti sa...

Ha ha, morsomt å lese! :) Synes jeg hører dere to i dyp samtale om snekkerutstyr, drill og murplugger. Du fikk det jo til! Verre med sconesene da, så dumt - det er jo så godt! Veldig rart at baksten din blir mislykka gang på gang, det skulle jo ikke være noen grunn til det egentlig. Men men, mye godt å få kjøpt! :)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hi, hi, alle kan ikke kunne alt, så man får satse på det man kan best, tenker jeg! Det skader jo ikke noe å lære seg noe nytt. Men etter 'nte forsøket skal man kanskje legge det bak seg, og heller satse på det man KAN? Så slipper man å gå på et nytt nederlag, mener jeg! For de kan svi.

Ønsker deg en flott dag med passelig med utfordringer!

Klem Cathrine :-)

Elisabeth sa...

Du altså, jeg tror jeg dævver…
Selvironi har du Helen, i bøtter og spann. Det skal du ha.
Og ja, jeg syns man skal holde på med det man er god på. Som deg, med drill og skruer. Så mye godt å få kjøpt hos baker´n atte.

En stund siden jeg har kikket innom deg. Nydelig er du i det gule antrekket ditt. Bare bittelitt misunnelig over at du kan bruke det nå allerede. Herlig! Og Montefiascone ser utrolig sjarmerende ut.
God Kr Himmelfart. Her fred og ro i dag. Pust inn, pust ut…. Vært hektisk siste tiden.

Bente sa...

Helen det er så godt at vi er god på forskjellige ting.
Mye godt å få kjøpt på kakefronten er det jo i Italia.
Det er jo bedre å være sin egen handyman.

Vi nyter dagene. Idag Kr Himmelfart har det blitt mye Prosecco og latter. Det er sååååååååå godt.
Trenger det nå jeg.

Vi hatt venner på overnatting og guttene skulle fiske etter sjøørreten. Gjett om Finn er stolt, han fikk en på 1,5 kg. Det blir middag i morgen.

Olavs Blogg sa...

Ha ha, må le over at det ene kanskje ikke er ditt område(baking), men en trenger da ikke være flink til alt. Det er da som regel slik med oss mennesker at vi har våre områder vi er flinke på. Du er da flink på så mye at du må bare ikke gremme deg over bakingens uheldige utfall.
Men lær deg navnet på redskaper, det kan være nyttig. He he
Ha en fin helg.

Janne sa...

Neste gang du er i Norge kjøper du pakken som heter "Grove scones" fra Toro!! Den er kjempe god og suuuuuper lett og lage.. Jeg er dårlig på både baking kg IKEA skruing, men Toro pakken får jeg til :-)

Anonym sa...

You have so many other talents, so don't worry!!!
Just think about all the beautiful things you have produced with your knitting!