10. mai 2013

Invitert til bursdagsfeiring !

Det var vi på onsdagen !

Til vår søte, italienske venninne Cristina, som her sees mens hun får en bursdagsklem fra Erika, som jeg er så heldig å har møtt ett par ganger ifbm yoga timer, hvor vi begge har deltatt hos Cristina:



Det var faktisk hos Erica hele gildet skulle holdes. Hun er ekte florentiner, som du da sikker skjønner - betyr hun er opprinnelig fra Firenze.

Men, hun har oppfylt sin drøm sammen med sin kjære Alessandro, og eier denne flotte agriturismo'n her i Sorana, som de driver og bor i:


Agriturismo Sant'Egle:


Men, før jeg viser dere mer derfra, her bursdagsbarnet selv, som selvsagt fikk en liten gave fra oss, en blå strandstol, da hun elsker å være på sin "privat beach" -  i Bolsena.

Vi var så heldig å få bli med der ifjor, og håper å komme dit igjen i år.



Så, er du klar til å bli med på visnig ? Her kommer mange bilder....

Vi begynner med å gå inn hoved døren, som er pyntet med store marokkanske lykter på hver siden, samt herlig sinkbøtter med planter oppi:

Kommer inn i resepsjonen, hvor det ligger oppslått fra ett italiensk interiør blad - klart jeg kikket på dette, og hva var det artikkelen viste?

 Selvsagt flere sider herfra !


Hils på flinke Alessandro, samboer til Erika, og handymannen som utfører alle Ericas kreative ideer:

Fellesrommet, hvor frokost serveres gjestene som leier seg inn her, og hvor vi idag skulle spise og hygge oss:


Inn en dør til høyre har Erika sin økologiske lille butikk. Hun selger også via sin nettbutikk, og andre butikker som formidler hennes varer i nærmiljøet.

Alt er laget på stedet og av gårdens avlinger, og klart hennes egne oppskrifter:

Etter å ha smakt en deilig paprika salsa, ble den med meg hjem. Super god på oster:


Erica har virkelig sansen for de små detaljer, som du finner overalt mens du går rundt dette sjarmerende huset:


De har vel ialt 7 rom som leies ut. Alle med egen inngang ! Så her kan du komme og gå som du vil, bare du husker å ta med deg din nøkkel.

Her på vei inn i ett av rommene..... som har denne deilig overbygde terrassen, så her kan man sitte med en god bok hvis solen blir for varm i august mnd:



 
Store rom, og alle med lekre bad. Noe jeg roset Erika for, og hun sa akkurat som jeg tenkte, bad er sååå viktig.

Da de tok over stedet for 3-4 år siden, var noe av det første de gjorde, pusse opp alle badene, til dagens standard og med delikate flisvalg :

Dette rommet var vel blant mine favoritter. Opp denne herlige, gamle steintrappen, en dør til venstre - men dette rommet var leid ut så det kunne vi ikke se idag, derimot rommet rett frem kunne vi se på.

Her hadde du egen stor peis, himmelseng, lekkert bad, bjelker i taket....sukk....virkelig fin atmosfære hadde hun skapt her:


Så var vi kommet til det rommet Erica kalte, gjennvinnings rommet ! ?

Hmmm..... lurte litt på hva det ville være, men joda det har seg slik. Se bokhyllen ? Den er tidligere en gammel tre kasse, som de høstet oliven i, enkelt sengen var laget ut fra potet kassen som hadde stått i kjelleren !

Gamle tre biter fra verktøy var laget til knagger og hengere. Bak på baderomsdøren hang raken, som var laget til knagger.

Hyllene på badet, hvor det ligger håndkler - gjenbruksmateriale. Ser du vasken? En gammel sinkbøtte !

Ja, det var altså gjenvinning omskapt til interiør ! Jeg var målløs !!

Denne flotte damen som smiler så pent ved sengen, forteller at sengen her har bein (syns dessverre ikke på bildet) fra springfjærer fra en gravemaskin, hun er virkelig ett menneske som bare sprudler over av ideer !

Som hun sa til meg:
"Helen det popper opp så mange ideer i hodet mitt, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne noen ganger. Gudskjelov, har jeg Alessandro som stort sett greir å gjøre alle om til virkelighet !"

De hvite putene du ser på kommoden her, er håndlaget av en som bor i Bolsena, og er altså til bruk i yoga, som holdes her 1 gang i uken, sommerstid.

Hvis du vil, kan du såklart kjøpe yoga putene med deg hjem. Denne damen her er ikke bare kreativ, men også business dame !!

Da hadde vi gjort unna "the grand tour" - og kom tilbake til oppholdsommet, som nå hadde fått oppdekning av oster- og det var rad på rad med oster ! Såklart kjenner jo bursdagsbarnet en kar som har en liten ostefabrikk, rett ved.

Snakk om kortreist mat ! Trenger vel neppe fortelle at dette smakte godt.... og jeg fikk lyst til å besøke denne lille ostefabrikken, en dag.......


Så da kommer dagens reklame her:

Agriturismo Sant'Egle s.s.
Sorano (Grosseto)
Tel. +39 3488884810

nettsiden: www.santegle.it -  verdt å se på, bare fordi den er så fint laget !

Ny fredag og jeg ønsker alle som stikker innom her en deilig helg, noen har vel også langhelg..? Jeg må stikke, avtale kl. 17.30 - skal på noe som heter "The gong"....kan bli spennende,  blitt spurt om jeg ville melde meg på, sa ja....og vet knapt hva dette er for noe !! (klart kamera er med)

10 kommentarer:

Elisabeth sa...

Ser ut som et superhyggelig sted, da. Og du gir det jo virkelig god reklame. Det er slik folk ønsker seg. Stadig oftere. Noe annet. Noe spesielt. Noe ulikt chartertursime.
Og du, jeg gleder meg til nye blogginnlegg om ostefabrikken og The gong.

God helg til deg også, kjære du.

Fru Tunheim sa...

Så hyggelig set så ut der... Må være flott å bo og drive et slikt sted. God helg til dere.

Sylvia sa...

Heisann
for et herlig sted du har vært på.Gode oster og spesielt interiør, kreert av en helt spesiell dame. Så moro.
Her er det helg. Mannen står som vanlig på kjøkkenet og lager kveldens mat. Jeg bestilte sjømat i kveld, scampi med bådspaghetti, vårløk,sukkererter og en deilig ostesaus, mmmm jeg gleder meg til mat, etter en hektisk dag på jobb.
Virkelig hardt å starte opp igjen etter en ukes fri......
Gleder meg til å lese neste innlegg. Det høres spennende ut, det du skulle på.....
God helg, klem

Elisabeth sa...

Hei igjen snupp.
Hvis du leser kommentar på mitt siste blogginnlegg: hvilket nettsted kan man bestille årsbok av blogginnleggene? Sorry! Vet du har fortalt meg før…
Tudeluu...

Maliva`s verden sa...

Wow...for et drøm av et sted du har vært på. Nesten så du blir fristet til å drive noe av det samme selv eller?
Det blir i hvertfall jeg;o)
Fortsatt god helg til deg fra meg som tar meg en velfortjent bloggpause.....

Janne sa...

Takk for tur ... Hjelpe meg, der så det bare heeelt nydelig ut!!!!!!

Bente sa...

Litt av et sted dette her. Kunne gjerne overnatte her det er helt sikkert.
Vi skal også i bursdag i dag, men til en gutt som blir 10 år 14 mai. Mitt eldste barnebarn Simon.

Jeg blir nok en del på Skjærhalden utover Helen. Vi mailes.

Jorunns hobbyblogg sa...

det var et nyydelig sted, skulle gjerne overnattet der.

Kos deg videre med det gode liv i Italia
- her plaskregner det i dag...godt for hagen sier de ...

Jorunn

Anonym sa...

Thank you for taking us on a nice look round ...such a beautiful place!

Kjersti sa...

For et sted! Jeg liker spesielt godt gjenvinningsrommet (som du sikkert kunne tenke deg...). Så bra at noen tenker i den retningen, og viser hvor flott man kan innrede med gjenbruk - og fantasi + en handymann da.