18. mai 2013

Feste delle Passate !

Holdes vært år 14 mai i byen Marta ! Eller som jeg også hørte det ble kalt, barabbata - som jeg fant følgende info om på nettet:
 

"The Barabbata Festival is held every year on 14 May on the shores of Lake Bolsena in the fishing village of Marta near Viterbo. 

The festival is a catholicised re-enaction of pagan rites of spring and consists of parading a portrait of the Virgin through the town and up to the church at the top of the hill. What sets it apart from thousands of other religious festivals is the enthusiasm with which the townsfolk construct their highly elaborate floats each year. 

These have got so big over the years that most of them can no longer manage the narrow lanes of the old town and have to be paraded along the main thoroughfare. Despite its devotion to the Madonna it’s an all male affair, the women are restricted to casting flowers from their balconies. The ‘modern’ festival dates back to 1563 though it probably has its origins in pagan Etruscan festivities".

Hovedveien ned til byen var sperret av carabinieri (politiet) så det var bare å gå resten av veien inn mot sentrum:


14 mai og helt nyyyydelig vær denne dagen:

Vi fant en fin plass og se på opptoget, som nevnt bare besto av karer og da i alle aldere:




Se så søtt ! Tatt med seg sin egen stol:


Det var mange, mange artige, fantasifulle, pyntet vogner, for bonden, druer, fiskere og det ble selvsagt stopp underveis i opptoget, og da tar man jo gjerne en telefonsamtale:

Alle gikk i hvite skjorter, og sang igjen og igjen ett referent, som jeg dessverre ikke fikk med meg hva var, annet enn noe med hellige Maria, og i den duren der.

Ække han her søt'a?


Her kommer fisker'ne og dere flotte vogner, all fisken skal da være fra Lago de Bolsena, innsjøen, og akkurat da denne passerte...eh...luktet det vel mye fisk...hehe:

Når han her kom, var det ingen tvil, under all denne flotte pynten, skjulte det seg en gammel traktor, uten tvil ! Sånn som det brummet og harket seg avgård, og ble sikkert kjørt av gamle storbonden selv:


Vi hadde gått litt nærmere inn til selve bykjernen, og der var det mye folk samlet:

Klart litt bilder må tas via mobil og, hadde lyst til å legge litt ut på instagram også, til min kjæres undring....tok jeg ikke nok bilder med kamera alt?

Bekjenner hun sine synder? Neida, bare tuller...lokale presten var også ut å så:

Veldig moro å høre på når de synger, her for borgermesteren, tror jeg det er:

Etterpå var det bare å sette seg i solen og ta en cappuccino, mens inntrykkene synker inn:


7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så utrolig mye morsomt som skjer i dine trakter og dere er så flinke til å oppsøke det. Tusen takk for titten. Endelig har vi også fått litt varme.

Sylvia sa...

Heisann Helen
Her er det 21 grader på morgenkvisten, og jammen kom sommeren til oss også.
Så fint opptog dere var med på å se. Det er bra dere får med dere så mye spennende, som er en tradisjon der dere er.
Jeg var med å så på en Påske-presisjon i Spania for mange år siden. Der de gikk med hetter, bar på digre Jesus og Maria statuer på trailer som de gikk med gjennom gatene, der de også sang.
Så fin du var i toppen din, en Missioni, ikke sant?
Saken jeg hekler på er fremdeles litt hemmelig. Jeg vet jo ennå ikke om det blir det jeg hadde tenkt....har rekt opp en gang allerede.......brukte da mot mye motto, som stod på skiltet, he he.....
Fargen er i skuddet, jeg vet. Men det er en farge jeg alltid har brukt på sommeren. Jeg kler den så godt når jeg blir brun. Har jo tenkt å få lit farge i sommer også .
Nå skal finværet nytes, og jeg har frih helt til onsdag, herlig! Kos deg du også. Klem

Elisabeth sa...

Oj, her var flere innlegg jeg ikke hadde fått med meg, Helen. Jammen opplever dere mye morsomt og spennende! Takk for at du deler det.

Alltid solide innlegge her hos deg. Må si du burde vært sponset av turistmyndighetene i ditt område, for virkelig får jeg lyst til å ta meg en tur til Bolsenaområdet.

Nyt fortsatt pinsefri, kjære bloggvenn.

Jorunns hobbyblogg sa...

så flott :-)
ser ikke for meg at bøndene i bygda her hadde gått i hvite skjorter, men det hadde jo vært en ide til høstens matfestival

...får aldri tatt nok bilder ...

Jorunn

vimza sa...

Noe så utrolig hyggelig Helen:)
å så vakker som du er:)
elsker håret og klesstilen:)
stor sommerklem fra Yvonne:)

Anonym sa...

That was so interesting!!! You are very clever to "capture the moment".
Glad it was a beautiful day for such a lovely parade!

fruentimmeret sa...

Mye kult som skjer der du ferdes ;-)