9. april 2013

Vedlikeholds arbeid...

... er noe som ble ett ganske stort prosjekt på Villa Helena, denne våren.

Det begynt med en stor jobb ! Mye av muringen rundt basseng-kanten, hadde rett og slett smuldret opp ?!?

Hvordan er så det mulig?
Undret jeg meg over...byggherren ble tilkalt, og en kortversjon av svaret:

- grunnet kalde vintrer de siste årene (????) is og vann i bakken.

Ja, man må jo bare le, latterlig spør du meg, eller som min diplomatiske mann sa til meg, de må ha brukt feil blandingsforhold på sementen.

Samme hadde skjedd foran kjøkken hagen min, proffe folk måtte inn å gjøre denne jobben. Viser her før og etter bilder:

Foran kjøkkehagen min, før og etter:

Fint ble det, når det var ferdig.

Mon tro, om ikke det må være ett marked her for norsk sement? Når denne italienske, viste seg og kun holde i 6 år ? Vistnok har de nå brukt en annen type denne gangen.

 Denne siden av huset er mest værutsatt, og akkurat her hadde pussen løsnet, så her måtte det skrapes og ny legges på, samt et strøk med noe som skal være vannavstøtende (aner ikke hva det heter), før man kunne male opp igjen:

Dessverre, ble det videre skade på innsiden av veggen, fukten hadde løsnet malingen og delvis puss på dette  soverommet....så inn med en liten "tørkemaskin", som måtte jobbe iherdig i flere dager, før maler'n kunne fortsette arbeidet.:


Gudskjelov, har vi vår faste flinke, maler som tar denne jobben:


Så bare håper jeg vi finner igjen riktig farge (da dette ble malt opp i 2006, av en annen maler og ingen fargekoder har jeg) og at maler'n vår får til "spung" effektiv, som er typisk italiensk, slik pleier det å se ut:

Var nok en liten jobb til her ute også, under vannkranen, som over år har sprutet og dryppet vann på veggen under, så nå måtte den pusses ned, sparkles/mures litt opp igjen og males, her vår "hoff"- maler, Rado:





Klart vi kan jo ikke gi oss, med disse jobbene som må gjøres...noe moro må jeg jo finne på.

Soverommet her har blitt delvis fylt opp av møber og annet, da stuen utenfor skal ryddes. Rommet pleier å se slik ut.....:

..... nå slik:


Bort med gul stue, som jo er veldig typisk italiensk, og jeg prøvde, men ble ikke helt fornøyd.

Fikk liksom ikke rommet til å bli harmonisk, og jeg må få det til å fungere med de møbler jeg har.....så den males nå opp i en muldvarp farge, hentet fra 2 etasje. Du ser såvidt prøve til venstre i bildet.

Maler'n var veldig enig, mente at huset ville få mere en gjennomgangsfarge-tema, noe jeg tror vil skape mere harmoni.

Åja, jeg har lyst til å få byttet ut det monsteret av en tv, også......men det får bli neste år, eller når jeg vinner i Lotto (men da bør jeg vel kanskje kjøp meg en kupong til helgen?):


Du husker kanskje min stripete stue? Den ble malt opp på denne tiden ifjor, og jeg er like begeistret for den ennå.

Ja, den mørkeste av de stripene her, er det som skal brukes. Den lyse skal males inni karmene på 3 terrasse dørene, som er i det "gule" rommet:


Ja, da vet du hvor utleiepengene våre går hen !

Jeg har fremdeles ledig uke 24 og 25 i juni mnd. Skulle du ønske å leie 1 uke, vil jeg tilby deg en "blogg-pris" (gjelder kun for juni/2013) - se annonsen min her som ligger ute på www.finn.no.

Da tror jeg,  maler Rado har nok å gjøre mens vi er på snar visitt til Norge, denne uken.


Notat til meg selv:
Flere fluenettinger ble byttet ut.
Flere tre skodder byttet ut med jern
bl.a. Mortens rom, kjk 2 etg, badet vårt.
Gjort jan/2013.  

7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Skulle gjerne ha tilbragt en uke i villaen din uten problem. Den ser så nydelig ut, men ergrelig med all den reperasjonen som må utføres. Synd at det ikke holder lenger.

Mette sa...

Hmmmm.... ja, slik er det nar man har hus - alltid noe a gjore! Skulle gjerne tatt meg en tur i juni, men iar gar det ikke. Men EN gang far jeg det kanskje til... :-)

Anonym sa...

Maybe it is because of the climate in Italy that you have to have such reparations...very hot and dry summers?
Glad that my house is built from bricks (murstein)never have to give it a thought...thank goodness!
Villa Helena will look like new when it is finished...so happy days ahead!!!

Jorunns hobbyblogg sa...

Så kjedelig med så mye vedlikehold på noe som egentlig ikke er gammelt, men så blir det vel ekstra lekkert når det er ferdig!!

Men det er vel sant det da som en sa til oss en gang, - det Romerne bygde står for evig tid, men det Italienerne bygger detter ned :-)

en vår uke i Italia hadde vært veldig deilig, men alle ferieuker er planlagt, håper det dukker opp noen.

Kos deg på norgestur!
Jorunn

Sylvia sa...

Kjære Helen
Jammen er "Dere" flinke med reparasjoner i villaen.
Jeg tror slike skader skjer, fordi de er jo ikke vant til det klimaet vi har her hjemme, og gjør ikke ting på samme måten. Her må vi jo tenke på alts som skjer i naturen i de forskjellige årstidene, mens de har ligsom 2: sommer og vinter.
Blir lekkert innvendig også. Jeg malte gult i noen år,jeg også, det blir fint, men det må jo passe inn til det andre også, da. Tror det vil bli helt perfekt med Muldvarpargen du nå skal bruke på veggene.
Skal vi tippe sammen, kanskje? Jeg var hos tannlegen i dag, og fikk "reparert" sånn midlertidig. Hun sa det kostet mellom 15-20tusen å få tennene mine tipp-topp igjen (hjelp!)
Først må jeg gjennomføre en konfirmasjon om en mnd, og så får jeg vel sette igang med å spare... så noen Italia-ferie har jeg nok ikke råd til på en stund, ;)
Håper du koser deg her hjemme, tross kulden. Det må vel snart bli varmere..... Klem

Sylvia sa...

...en hel masse skriveleifer, ser jeg, og jeg får søren ikke slettet innlegget......
Jeg får leve med det ;)

Hobbybruket sa...

Her har dere jammen fått gjort mye, og så flott som det ble!

Det hadde helt klart vært deilig med sol og sommer i Italia i juni men det blir sein ferie på oss i år. :)