26. april 2013

Utflukt til Bagni San Filippo !

 Ja, jeg skal igjen ta dere med på tur !

Denne er også i regi av fotograf Patrick, som betyr helt nye steder å se. Vi møttes på torget i den lille byen San Lorenzo Nuovo, som ligger ca 10 minutters kjøring fra Bolsena by.

Første man gjør før en utflukt, er så klart å spise lunsj ute i solskinn, dog temperaturen denne dagen har sunket til rundt 18 grader. Vi ventet på et engelsk par til, som også skulle bli med oss:

Første stopp var til Bagni San Filippo, som postkortet viser. Alltid greit å ta bilder av postkort, så husker jeg hva alle steder heter, ihvertfall til jeg får laget blogginnlegget:

Inni ett skogholt finner man disse termene, lukter litt sånn råtne egg og vannet ser ut som melk. Min kjære ville selvsagt prøve ut disse termene, men jeg satt godt på ....

..... denne benken mens jeg bivånet det hele. Brenda i midten, tegnet en skisse:


Etter terme besøket, dro vi videre til ett lite kapell, som i disse trakter er kjent.

På vei opp dit, går vi forbi denne flotte steinen, hvor det vokser ett lite tre oppå .... at det har fått plass til noen røtter her i det hele tatt, er vel ett under i seg selv !

Inngangen inn til dette bitte lille kapellet, legg merke til at jeg denne gangen har på meg fornuftige sko fra Nike.




Fra Wikipedia, fant jeg denne informasjon:
Bagni San Filippo is a fraction of the municipality of Castiglione d'Orcia in the Province of Siena, Italy, not far from Monte Amiata.

 It is a hot spring, small and has the presence of calcium deposits, which form white concretions of calcium carbonateas well as waterfalls. The name derives from that of S. Philip Benizi, a hermit who lived in the thirteenth century, and the grotto is open to visitors.

Interessant at de her kaller det en grotte. Denne info'n hang på innsiden og forteller om S. Filippo Benizzi:


Det som var litt nifst, det virket som det var i full bruk her inne ?  Et lite alter var fullstappet av plastikk blomster. Se på bildet med blå bakgrunn, ved nærmere øyesyn så jeg dette var heklet !!

 Ble fort trangt inni her, med hele vårt følge av 8 personer:


Det vi trodde skulle bli en kjapp utflukt til kun termene, viste seg å bli en dagstur, og vi var hjemme halv syv  på kvelden ! Vi måtte le litt, at vi aldri lærer, alt i Italia tar lang tid, men du så mye morsomt vi hadde fått sett denne dagen også. Da var det bare å begynne på middagen, mens jeg tenkte over de forskjellige menneskene jeg denne dagen hadde vært så heldig å få truffet.

Ny fredag - og her har vi overskyet vær med + 19 grader. Tro om det vil komme regn idag? Var meldt regn i hele går, men vi så ikke snurten av det !

Goooood helg - har du planer på gang?
 Det har vi...... :)

8 kommentarer:

Eva Helen sa...

Så mye spennende og vakkert du viser oss!
Liker detaljene - som det heklede bildet :).
og temperaturen dere har, høres nydelig ut!
God helg!

Elisabeth sa...

Ehhh, jeg kunne hæla 18 grader også jeg. Send over et par ekstra nordover da Helen!

Har prøvd sånn termer som lukter råttent egg/svovel. Skal visst være bra for veldig mange plager dette.

God helg til dere. Håper være slår til.

Jeg skal synge med koret i Borgerlig konfirmasjon i morgen. Ellers håper jeg på hage-rake-vær. Og tid til strikking. Nytt strikketøy på gang serru!

Og du, ny I-phone tilbake i dag. Forhåpentligvis frisk nå. Flunka ny.

fruentimmeret sa...

Hei kjære Helen.

Selv om jeg ikke kommenterer hvert innlegg, får jeg med meg alle sammen. Ser at dere stadig koser dere på flotte utflukter, mens dere i tillegg gjør istand Villaen. Energinivået er det ingenting i veien med.
Må bare nevne at jeg LO godt av denne kommentaren din i basseng-innlegget når du spurte din mann om han hadde smurt seg med solkrem: "Nei, det må da du minne meg på", var svaret jeg fikk...jaja, slik er nå den saken. Voksen er han, og vel så det, men passes på vil han gjerne !
-utrolig typisk og herlig. Mange nikker og smiler av den kommentaren.

God helg søta, vi skal tilbringe dagen i båten. Det er sol, og greivtemperatur. Joho...

fruentimmeret sa...

Grei temperatur skulle det stå?;))

Olavs Blogg sa...

Tenk å få spise lunch ute i 18gr og fint vær. Ja dere har det fint der nede. Her henger litt vintervær igjen i lufta, men i dag var faktisk tempen oppe i 13gr en liten stund. Så det er håp også i år. Kjempefin tur du tar oss med på både her og den søndagslunchen under her. Og så er det så fin informasjon til bildene.
Ha en fin ukestart.

Kjersti sa...

Det er jo ikke annet å si enn: alt hva du opplever! Og alt vi opplever gjennom deg, når vi leser bloggen! Du er jo så flink til å ta illustrerende bilder og forteller så levende om hva du har vært med på. Det er gøy å lese!:)

vimza sa...

For et utrolig spennende liv du har Helen:)
å jeg unner deg det virkelig:) det gir meg muligheten til å drømme meg bort :)

tusen takk!
klem Yvonne!

Jorunns hobbyblogg sa...

så spennende og så flotte bilder, det er virkelig en annen verden

Kos deg videre
Jorunn