29. april 2013

Lørdagsutflukten vår ble til.............

... Marta !

Som er en av de mange, søte, små, sjarmerende byer som ligger rundt den enorme innsjøen, Lago De Bolsena.

Info hentet fra Wikipedia:

"Marta is a comune in the Province of Viterbo in the Italian regio Latium, located about 80 km northwest of Rome and about 20 km northwest of Viterbo. As of 31 December 2004, it had a population of 3,503 and an area of 33.3 km².

Marta borders the following municipalities: Capodimonte, Montefiascone, Tuscania, Viterbo. Marta is on the southern shore of Lake Bolsena near the source of the Marta River."

Vi parkerer vis a vis, denne fordums herskapsbolig. Jeg må alltid stoppe opp å glane litt, prøve og forestille meg hvordan dette bygget så ut da det var helt nytt. Er litt leit å se de så forfallent:


Vi går opp mot den lille høyden, hvor tydeligvis den gamle delen av byen ligger. Der har vi faktisk aldri gått tur før ! Fin utsikt herfra over innsjøen og en av øyene:



Vandre rundt her, minte meg veldig om Castello'n i Bolsena, men likevel ble det  tatt mange bilder:






Blir aldri lei av å se på disse forskjellige gamle dører, avskallet, grønne eller brune i hovedsak, håper ikke du blir lei heller?

Så kommer vi ned igjen, mot havna hvor alle husene har malte fasader. Vi  hadde retning mot.....

 .... denne fine fiske restauranten, med navnet:

  ristorante Gino il Miralago:

Ved ankomst, får man med engang servert ett glass med rosa bobler, sånt liker jeg:

Min kjære startet med østers til forrett, og nei...det ble ikke bare med disse to, det var så godt at han bestilt seg 4 til:

Jeg tok fiske risotto, som var en av de beste jeg har smakt !

Ja, det er cannelloni, men ikke den du kjenner til med ragu = kjøttfyll, denne er fylt med fisk og saus av hummer/reker:


Vi hadde begynt dagen tidlig, og var alt på vei hjem ved halv tre tiden.

Litt spente hadde vi vært, fordi det var meldt regn denne dagen, men det hadde ikke kommet ennå..... og heldige som vi var, det kom akkurat en time etter at vi hadde kommet oss vel hjem til Villa'n vår !!

I skrivende stund, mandag 29 april, har det blitt varmt igjen, veldig varmt - med +29 midt på dagen !! Må innrømme jeg blir litt satt ut, det varierer med 10 grader fra en dag til en annen ?

10 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Uansett er det bedre med varierende temperatur på din skala enn vår stabile på +7 og sur vind.

Men fra 11.mai, da blir det bra på Sørlandet da...det har jeg bestillt, så da så.

Olavs Blogg sa...

Spennende by med en like spennende fiskerett. Skulle vært moro og prøvd noe sånt, men her i Norge er jo alt så dyrt at det blir ikke mange ganger en spiser ute i løpet av året.
Her har vi skiftende vær med litt sol, så regn og vind, men ganske kjølig.
Ha en fin uke.

Bente sa...

Mmmmm så deilig det se ut. Jeg blir bare mer og mer glad i frutti de mare Helen.
Må jo si at jeg er veldig for å være hjemme igjen, selv om jeg har bratt det veldig bra. Nå går jeg ikke bare tur, men også treningsturer. Finn ble importert idag da han ble med meg en runde på 5 km i skolen. Så har jeg meldt meg inn på et studio igjen og skal begynne med yoga og core trening. Fornøyd med meg seg skjønner du.

Kjersti sa...

Å Marta i farta, he he... kunne ikke dy meg for å rime litt :)

Det ser ut som en koselig liten by, ja! Vi blir vel aldri lei av smug med brosteinsgater og lekre gamle dører...

Og du har helt rett ang. håret mitt; det er mørkere. Jeg skulle jo blogga om det, men har ikke fått tatt noe fint bilde ennå... Skal prøve å komme til saken før det kommer for mye ettervekst så jeg må farge en gang til før jeg kan ta bilde! :)

Jorunns hobbyblogg sa...

Koselig by, og fristende matbilder :)

...vi er hjemme igjen, og her var det bare en grad i dag ..... men sola lurer seg forhåpentlig frem

Jorunn

Sylvia sa...

Kjære Helen
takk for turene og restaurantbesøkene du har tatt meg med på her inne.....
Jeg hadde visst gått glipp av mange av innleggene dine, som bare var helt fantastiske å lese. Gjett om jeg har kost meg!!!!
Jeg ELSKER sjømat, og sitter her med vann i munnen, nam nam....
Dører er en "fettish" jeg også har.
Da jeg en gang var i New Orleans, tok jeg bilder av alle de flotte dørene som var i byen (Franske kvarteret) Tror kjeg brukte opp en hel fil, som det var i apparatene da, og da jeg kom hjem fikk jeg ikke et eneste bilde, for det hadde vært noe galt med kameraet.
Heldigvis hadde jeg kjøpt med meg en plakat hjem med "Doors of New Orleans".
Så kan du bare hilse din mann fra meg, og si at tenner ikke er til å spøke med. Og heller ikke solen, sier min mann.....han blir stadig solbrent, siden han "glemmer" å ta på solkrem. Så er vi to om det!
Her er det siste innspurt før helgens konfirmasjon.....men jeg koser meg. Og særlig gleder jeg meg til min hemmelige gjest som kommer i morgen......
Klem

Sylvia sa...

Så vr det trykkleif som var innom:
FILM i kameraet!

Maria at inredningsvis sa...

Vilken härlig blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

Om du gillar inredning och mode, kan du kolla in min blogg:)

Ha en kanondag

LOVE Maria från inredningsvis.se

Anne sa...

Nok en fantastisk liten perle på den italienske landsbygda, jeg drømmer meg helt bort og bare VET!!! at jeg ville digga å gått sammen med deg på oppdagelsesferd der Helen. Å takker så for at du deler med oss andre, en får reisetips og en flukt fra kalde Trøndelag ( våknet til hvit plen igjen i dag tidlig, men heldigvis forsvant det fort :-)

Thing sa...

Wow, for et flott sted!
Fantastiske bilder =)
Kjenner jeg liker veldig godt bilder av dører jeg også...
..og skulle gjerne gått igjennom dem også for å se hva som er på innsiden ;)