24. april 2013

Bli med på søndagslunsj og "nogot attåt" !

Her er jeg, i mine nye gule bukser (som du etterlyste Bente :). Søndag var en fin dag å invie de på, da vi skulle ha en ny lunsj på ett nytt sted, igjen samme med Cristina.

Ristorante il Purgatorio, ligger rett nedenfor byen Gradoli, helt nede ved vannkanten. For dere som har vært her nede, dette ligger altså ganske rett ovenfor Bolsena by, bare innsjøen mellom:

Dette stedet likte jeg ennå bedre enn forrige strand restaurant vi var på. Litt finere, med stoff duker, og helt nydelig beliggenhet. Vi sitter også her helt ved vannet, og hører klukkingen....åååhhh, så deilig:



På fiskerestaurant ble dette valget, pasta med litt fisk, også delte vi alle en stor tallerken med blåskjell samt  kongereker (er det riktig tro? heter gameberoni på italiensk):

Da tenker jeg du lurer på hva har skjedd her? Vi er brått utpå en grønn eng....med flere personer?

Det hadde seg slik:
Cristina fikk  telefon fra Patrick, en  engelsk fotograf, bor her nede, og holder av og til fotokurs/work shops. Idag hadde han en kursdeltager med seg, Vicky fra Canada men bor og jobber i Qatar. De var på vei til ett morsomt fotomotiv, etrusker graver !

Ville vi være med?

Klart det, vi var kanskje ikke kledd for en slik utflukt, men disse gravene hadde vi hørt så mye om, og aldri funnet, så dette ville vi være med på. Om jeg så måtte gå i mine sorte lakk ballerinaer på føttene !

Patrick hentet oss på restauranten, da hans bil egnet seg, en stor Landrover, som klatret seg opp til toppen av denne åskammen, mens vi sang til, ja vi alle sang til referenget til denne kjente, italienske sangen her - mens vi lo over tanken at det kun var en italiener blant oss, og hun hadde med seg denne CD som ble spilt....men vi kunne jo alle synge..........

..... volare, tilfelle du lurte på hva det betyr, er det å FLY ! Noe man nesten kunne hatt lyst til fra denne utsikten her:

Byen du ser på tuppen av denne peninsula'n, er Capodimonte:

En av de 2 øyene i Lago de Bolsena innsjøen, her Martana:


Så var det å begi seg på vandringen ned mot gravene/grottene, som er hugget ut i fjellet. Det var laget en ganske fin tursti, med tregjerder...og brått kommer vi på denne inngangen:

Som fører oss inn i den største graven:

Det er stort inni her, og merkelige utgraving på steinveggene:

Og klart inni denne graven var det "vindu" med fantastisk utsikt:



Dette var trolsk, rart og en herlig opplevelse å få være med på ! 

Med andre ord, en perfekt søndag i Italia, først deilig lunsj, også  brått ble det kultur påfyll - som nogot attåt  og jeg elsker det :)

Vil du se noe av Patricks foto?
Kikk på siden hans her:  http://photonicholas.com/

Vil du vite mer om etrusker'ne,  finner du litt her.

10 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Herlig....dra ut på lunch for å ende opp på utflukt...det er livet som leves. Og gule bukser er skikkelig stilig nå på sommerstid. Så flott med litt farger i tilværelsen. Lurer på om jeg også skal se etter det? Bukser er det vanskeligste av alt å kjøpe synes jeg.

Bente sa...

NÅ er jeg knokså misunnelig må jeg innrømme. Ikke bre på de gule buksene som du kler helt utmerket, men den utflukter hadde vært noe for meg.
Du lever et spennende og deilig liv Helen, tusen takk for at du deler med oss. Jeg kan enn så lenge bare drømme. Snart på veg hjem igjen. Blir hentet mandag kveld, og nå har jeg så mange planer. Du skal nok få høre om dem.

Ciao!!!

Anne sa...

FOR en perfekt dag :-)

Berit sa...

woh !! hvor melder man seg på en sånn dag ??? ;-) som Anne sier .. perfekt dag :-)

Linda Hammer sa...

Fantastiske bilder!!
Ikke noen tvil om at dere hadde en super dag :)

Ha en flott dag i dag også :)

klem Linda

Kjersti sa...

Virkelig en perfekt dag, det er sikkert og visst! Kunne godt tenkt meg denne kombinasjonen av mat - på det nydelige stedet - og kulturaktivitet etterpå. Takk for at du viser det fram!
Og lekker er du i de gule buksene!

Nå kjenner jeg virkelig at det er lenge siden jeg så deg, håper du snart tar en tur nordover så jeg kan få møtt deg! :)

Anonym sa...

Fantastic pictures...you certainly had a very enjoyable trip!

Elisabeth sa...

Den ene dagen deiligere enn den andre, Helen. Dette var virkelig en høydare, somde sier svenskene.

Virkelig fjong den nye gule buksa di. Kjøpte gul t-shirt og genser ifjor i New York. Der var gult very hot! på den tida. På både klær og interiør. Fargen er kul, men føler jeg må få litt farge på min vinterbleke hud, før jeg kan bruke den.

Når jeg ser den friske vårgrønne fargen i bildene dine, får jeg lyst til å hoppe på første fly. Sørover! I din retning.
Og du, de etruskergravene, hva putta de inn i de forkanta hyllene i veggen tro? Tenk hvis stein kunne tale…

Fin kveld! (Jeg er i gang med nytt strikketøy. Foreløpig heeelt i starten ja. Litt startvansker enda men…)

Eva Helen sa...

Fantastisk!! Er man klar for eventyr, så kommer det eventyr :).
Mange, kjempefine bilder!
..og, hvilken fin bukse!!
God helg!!

Thelma Louise sa...

så herlig..både mat og steder du oppdager.:)) I dag er nesten vinteren tilbake hjemme...brr..så surt og kaldt...)

Nyt dagene.:)

KLEM