30. mars 2013

The park of the monsters !

Som denne parken, så morsomt heter på engelsk !

Italiensk, Parco dei Mostri, og hva vil vi da kalle det på norsk, tro? Parken til monsterene...?

Ihvertfall, der dro vi igår til Bomarzo by, med lille Ebbe på 4, 5 år, det 0,5 året er veldig viktig å få med seg. Vi er barnevakter, mens foreldrene koser seg i Firenze.

Denne helt spesielle parken, ligger 40 minutters kjøring fra Villa'n, og er noe helt for seg selv. Håper du blir med inn?

Vi skal gjennom den magiske portalen, som jeg sa til Ebbe:
 Denne parken er nesten litt trolsk, og har virkelig en aura av noe magisk over seg:

Parken ble anlagt i 1552, så vi snakker ett par hunder år siden....!!! ...av Prins Vicino Orsini, som en hylles til sin kone, som han var så forelsket i....åja, de liker litt romantikk disse italienerne.

Ebbe ville nok svært gjerne ha gått bort til dette sjømonsteret, som iflg guide boken var: Proteus-Glauco, Neptuns sønn, eller som det så flott var beskrevet....


 .... the colossal head with its prophetic mouth can only be a sea monster, because his eyebrows, cheeks and lips end in long waves.

Ja, jeg hadde kjøpt med meg den engelske versjonen av guideboken. Da får man ennå mere ut av turen, syns jeg.

 "The struggle between giants" - ja, denne er stor som en gigant:

Ble jo tatt maaaange bilder, her et lite knippe:





Det skjeve huset. Bygd slikt med vilje:

Ser du hvem som er helt i enden i dette bildet?

Denne gamle, skjeggete mannen, som holder under hånden sin en liten delfin, er Neptun, og har selvsagt en lang symbolsk historie, som jeg ikke gjentar, vil jo ikke røpe alt her, hvem vet...kanskje du kommer hit selv engang?




Dette er Ogre, et enormt "manneansikt" som skriker ut i redsel...det som var ennå mere spennende for Ebbe, man kunne gå inni denne karens munn ! Tro om man kom ut igjen.....



...og det gjorde man, jo....gamle trapper var en lek for lillegutt:

Men, på toppen var det greit å ta en liten pause ved dette templet. Tyve år etter at denne parken ble ferdig, døde Prins Orsinis elskede kone, og han dediktert dette templet til henne....sukk.........

Liten pause tilbake til "moderne tider", med mobil telefoner, og hvorpå Ebbe spør bestefar:

"Hvilke spill har du på din mobil bestefar"?
Som du vel gjettet, ingen......derimot ble mailer sjekket.


Prins Orsini hadde ingen arvinger...og hele parken ble faktisk glemt i 400 år, før Familien Bettini  gjenoppdaget stedet, og satte den i stand igjen....og som man sier på engelsk:

.....and the rest is history, and I love it !

Skulle du noengang være i nærheten her, må du besøke denne parken ! Nettsiden og mer info finner du her.

9 kommentarer:

Sylvia sa...

Heisan Helen
Jeg hadde vel oversatt den til Monsterparken.
Så spennende, og særlig for en liten, stor gutt på 4.5 år!!! Det er så morro å ha med barn på slike turer, for de lever seg så inn i ting, særlig hvis man forteller litt på forhånd. De har jo en livlig fantasi, og kan realisere det meste. Det husker jeg med mine barn, særlig sønnen.
Her er det sol, men kaldt. Siden halsen min skurrer litt, holder jeg meg mest innendørs. Strikker og koser meg. Klem

Olavs Blogg sa...

Takk for at det går an å oppleve så mye av Italia fra godstolen her hjemme. Denne Monsterparken var meget interessant og spennende å se. Så ut som minstemann og bestefar kosa seg også. Fortsatt god påske.

Thelma Louise sa...

spennende park og herlige bilder. Fortsatt god påske..))

Elisabeth sa...

Å hælle malla…
Eventyrlig og trolsk er de rette orda etter å ha sett bildene dine.
Sier jeg, som er steingær´en, som du vet.
Enda vakrere blir det når mose og lav setter seg og gir det hele en patina som jeg digger.
Dit ville jeg gjerne tatt en tur ja.
Ligger det nærmere Roma eller Firenze, Helen?

Gode påskedager ønskes deg fortsatt.

Mette sa...

Takk for turen! For et flott sted. Men, du. Monsterparken? Ikke mye romantisk i det, synes nå jeg. Men parken likte jeg godt! Kanskje de hadde et litt annet syn på hva som er romantisk den gangen :-)))

Kjersti sa...

Litt av en utflukt med besteforeldrene (hva? du bestemor...? På et vis er du jo det!)! Parken ser ut som et fint besøksmål for voksne også, den - i deilig vær, passe varmt, solskinn, lette sko, sommerkjole, stråhatt, en kurv med smørbrød, kjeks og prosecco.... opps, drømte meg visst litt bort der, he he.

Nå blir dere vel alene igjen? Det blir sikkert godt, etter så mange dager med besøk.

Her hos oss står en skinkestek i ovnen. Vi har vært på tur, og HP har til og med jobba litt. Men straks kommer han hjem til steik, poteter og tilbehør + øl og akevitt. Godt det også! :)

Anonym sa...

That was fantastic...really enjoyed the pictures!!!
Thank you for taking us through such a wonderful place!

fruentimmeret sa...

En stund siden jeg har sittet foran PC, derfor stille med kommentarer fra meg en stund. (pusset båt vettu) hehe


Likte de gigantiske figurene i denne parken, men synes det ble litt vel mye mose.

Jorunns hobbyblogg sa...

Helt utrolig den parken, litt av noen statuer, så flotte bilder :-)

Virker som dere har opplevelser rundt hvert hjørne ...
Jorunn